پایین بودن تعرفه فولاد، به رکود داخلی دامن می زند
دنیای اقتصاد: چینی ها با دامپینگ در کشورهای دیگر و به خصوص کشور ما، امکان صادرات بیشتر را فراهم کرده اند تا نهایتاً با بیرون راندن رقبا برنده نهایی بازار در آینده با حاشیه سود بالا باشد در عین حال پایین بودن تعرفه فولاد درکنار ارائه تسهیلات ارزان و ارز دولتی به واردکنندگان به رکود داخلی دامن زده است .

نادر حسین زاده، مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با بیان مطلب فوق به ظرفیتهای موجود در نوردسرد فولاد مبارکه اشاره کرد و با ذکر این مطلب که ظرفیت کلی ورودی به ناحیه نورد سرد دو میلیون تن است،افزود: با وضعیت کنونی و به خاطر شرایط بازار، در حال حاضر ظرفیت واقعی و مقدار تولید حدود یک میلیون و 400 هزار تن پیشبینی میشود که شامل انواع محصولات سرد و پوشش دار و اسید شویی میباشد. در کشور ما قیمتهای مواد اولیه و حاملهای انرژی به شکلهای مختلف بالا میرود و این امر عملاً لطمه زیادی به تولید در کشور بخصوص در زمینه فولاد زده است. موضوع دیگر تسهیلات بانکی است که بایستی در حمایت از تولید و با بهره مناسب در اختیار صنایع قرار گیرند که به دلیل بهره بالای این تسهیلات هزینه مالی شرکتها را افزایش میدهد و همه این عوامل باعث میشوند تا هزینه تمام شده محصولات داخلی در مقایسه با مشابه خارجی بیشتر باشد حمایتهای بسیار زیاد دولت چین از صادرات و به خصوص فولاد، اعطای تسهیلات و امکانات برای صادرات، در نتیجه با صادرات هر چه بیشتر فولادهای چینی به کشورهای دیگر، قیمت این محصول پایینتر میآید و به عبارت بهتر چینیها با دامپینگ در کشورهای دیگر و به خصوص کشور ما، امکان صادرات بیشتر را فراهم کردهاند تا نهایتاً با بیرون راندن رقبا برنده نهایی بازار در آینده با حاشیه سود بالا باشد . امیدواریم با رخ دادن اتفاقات خاص در آینده و به خصوص در حوزه لغو تحریمهای بینالمللی علیه کشور، شرایط تا حدودی بهتر شود. قطعاً شرکت فولاد مبارکه میتواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد و طرحهای توسعه تولید خود را در بخش نورد سرد و حتی سایر بخشها به اجرا درآورد.

مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه افزود: در حال حاضر به علت کاهش تقاضا در بازار کشور، عملاً تولیدات شرکت فولاد مبارکه نسبت به پیش بینی و ظرفیت اصلی خطوط تولید موجود پایین تر است. همچنین به علت کاهش قیمتهای جهانی فولاد و محصولات فولادی، رکود شدید در کشور و واردات بیرویه محصولات فولادی به کشور بدون توجه به کیفیت، با اعمال تعرفههای ناچیز واردات ، به یکی از معضلات اساسی بازار فولاد تبدیل شده است. در نتیجه علیرغم کاهش میزان تولید در واحدهای تولیدی فولاد در کشور دپوی محصولات درانبارکارخانجات فولاد کشور افزایش یافته است.پایین بودن تعرفه فولاد درکنار تسهیلات ارزان و ارز دولتی در اختیار واردکنندگان به امر رکود فولاد تولید داخل بیشتر دامن زده است و وارد کنندگان به دنبال وارد کردن هر چه بیشتر محصولات فولادی هستند. و در مجموع می توان گفت که در حال حاضر، حمایت دولت از صنایع تولیدی و به خصوص صنعت فولاد، بقدری پایین است که تولیدکنندگان داخلی نمی توانند محصولات خود را توسعه دهند و از طرفی باعث افزایش هزینه های تولیدی شده است .وی تولید کنندگان چینی را بزرگترین رقیب تولید کنندگان داخلی خواند و گفت: متأسفانه چین با قیمت و کیفیت پایینتر محصولات خود را روانه بازار ایران میکند و تهدیدی جدی برای صنایع تولید فولاد در کشور است. در واقع حمایتهای بسیار زیاد دولت چین از صادرات بخصوص در زمینه فولاد به دلیل مازاد تولید این کشور نسبت به مصرف داخلی و با اعطای تسهیلات و امکانات صادرات را رونق بخشیده است در نتیجه با صادرات هر چه بیشتر فولادهای چینی به کشورهای دیگر، قیمت این محصول پایین تر میآید و به عبارت بهتر چینی ها با دامپینگ در کشورهای دیگر و به خصوص کشور ما، امکان صادرات بیشتر را فراهم کرده است.

نادر حسین زاده در خصوص راهکارهای مؤثر در زمینه حمایت از صنعت فولاد تصریح کرد: یکی از حمایتهای دولت چه در زمینه تولید فولاد و چه در زمینه های سایر محصولات تولیدی در داخل کشور این است که دولت میتواند با ایجاد تعرفههای بالا از واردات بیرویه محصولات فولادی و زیان زدن به صنایع کشور جلوگیری کند. به عنوان مثال، هنگامی که محصولات فولادی از چین یا هرکشور دیگری با قیمتهای پایین وارد آمریکا شد، دولت آمریکا با وضع تعرفه های سنگین روی واردات فوق ، عملاً توان رقابت را از محصولات چینی یا سایرین در داخل کشور خود گرفت. مدیریت شرکت فولاد مبارکه پیگیریها و جلسات زیادی با مسئولان دولتی داشته و در این جلسات مشکلات صنایع فولاد را پیگیری میکنند ، اما علیرغم تمام تلاشهای مدیریت فولاد مبارکه و سایر تولید کننذگان فولاد کشور، این مباحث نتایج مورد انتظار را به همراه نداشتهاند و تاکنون اقدام دولت در حمایت از صنایع تولید فولاد کامل نبوده است. یکی دیگر از حمایتهای دولت از صنایع فولادی می تواند رونق بخشیدن به صنایع ساختمانی و ساخت وسازها باشد که از این طریق میتواند به رونق گرفتن صنایع فولادی در کشور کمک شایانی کند. همینطور اگر سایر صنایع تولیدی وابسته به فولاد با حمایتهای دولتی یا بخش خصوصی فعالتر شوند، می توانند علاوه بر کمک کردن به فولاد، به سایر تولیدکنندگان در کشور نیز کمک کنند.

مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه در خصوص چشم انداز صنعت فولاد در آینده گفت: در داخل کشور به خاطر رکود حاکم بر ساخت وساز ساختمان و صنعت کشور در کوتاه مدت چشم انداز مناسبی به نظر نمیرسد مگر اینکه گشایشی در صنایع تولیدی در کشور رخ دهد و طرحهای تولید در شرکتها و کارخانجات فعالتر و چرخ صنعت با سرعت بیشتری بچرخد و دولت نیز با افزایش تعرفه واردات فولاد حمایت از این بخش صنعت را همراهی نماید از طرفی امیدواریم با رخ دادن اتفاقات خاص در آینده و به خصوص در حوزه لغو تحریمهای بینالمللی علیه کشور، شرایط تا حدودی بهتر شود.و قطعاً شرکت فولاد مبارکه نیز میتواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد و طرحهای تولیدی خود را در کلیه بخشهای شرکت توسعه دهد.