«شب عید» بازار مسکن  شروع شد
بازار شب عید مسکن، امسال در شرایطی آغاز شده است که در مقایسه با سال‌های گذشته، با یک تفاوت عمده و قابل‌توجه مواجه است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، بازار شب عید مسکن که هر ساله به‌طور معمول از نیمه بهمن‌ماه شروع شده و تا پایان اسفند ادامه دارد، از ویژگی‌ها و شرایط عمومی به خصوصی برخوردار است که آن را از سایر ماه‌های سال متمایز می‌کند.
عمده معاملات خرید و فروش مسکن، معمولا هر سال در بازار شب عید، یعنی از پانزدهم بهمن‌ماه تا پایان سال، صورت می‌گیرد که در این بازار اغلب متقاضیان بازار مسکن اعم از خریداران مصرفی یا سرمایه‌گذاران، ملک مورد نظر خود را خریداری می‌کنند.خریداران مصرفی با انگیزه خرید یا تعویض آپارتمان یا واحد مسکونی خود در آستانه نو شدن سال و سرمایه‌گذاران با محاسبه درآمدهای یک سال گذشته و در نظر گرفتن شرایط آتی بازار مسکن، معمولا ترجیح می‌دهند خریدهای خود را در این مقطع زمانی انجام دهند و همان گونه که سه ماهه تابستان به‌عنوان فصل طلایی جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره مسکن شناخته می‌شود، یک ماه و نیم پایانی سال نیز، فصل طلایی خرید و فروش به حساب می‌آید.
علاوه بر متقاضیان خرید مسکن، سازندگان و مالکانی که قصد فروش واحد یا واحدهای مسکونی خود را دارند، عمده عرضه آپارتمان‌های خود را به این دوره زمانی موکول می‌کنند تا بتوانند با استفاده از حضور مشتریان واقعی‌تر، در آخرین فرصت باقی مانده از سال، واحد خود را به فروش برسانند.

شرایط عرضه و تقاضا در بازار شب عید مسکن
یک ماه و نیم طلایی بازار فروش مسکن، در حالی از پانزدهم بهمن‌ماه شروع شده است که مهم‌ترین شاخص بارز آن را می‌توان در افزایش تعداد فایل‌های فروش در بنگاه‌های مسکن و آگهی‌های درج شده در مطبوعات مشاهده کرد.
در شرایطی که هم‌اکنون حجم قابل‌توجهی از آپارتمان‌های نوساز و آماده به بازار مسکن عرضه شده که اغلب ناشی از رشد قابل‌توجه حجم صدور پروانه ساختمانی طی دو سال گذشته است، به‌نظر می‌رسد سازندگان کماکان با مشکل کمبود متقاضی خرید مواجه‌اند که این موضوع نشات گرفته از چند عامل مهم است که این روزها بازار مسکن تحت تاثیر آن قرار دارد.عامل اول، بروز پدیده مازاد عرضه در نتیجه افزایش قابل‌توجه حجم صدور پروانه‌های ساختمانی و رونق ساخت‌وساز طی دوره سه ساله 90، 91 و 92 است که عمده واحدهای ساخته شده طی این سه سال، هم‌اکنون آماده و به بازار مسکن عرضه شده است.از طرف دیگر، آغاز دوره رکود معاملات مسکن که به‌طور محسوس از تابستان سال 92، همزمان با کاهش قیمت مسکن و پس از جهش سال 91، بازار معاملات خرید و فروش را تحت تاثیر قرار داد، منجر به فروش نرفتن حجم قابل‌توجهی از این واحدهای آماده تا پایان سال 92 شد.ادامه پیدا کردن این رکود در سال 93، حجم مازاد دیگری از واحدهای بدون متقاضی، ساخته شده طی دوره سه ساله 90، 91 و 92 را در بازار معاملات مسکن ایجاد کرد که با تعمیق رکود در نیمه دوم امسال، این حجم نیز تشدید شد.

نشانه‌ای از رونق نیست!
اما به‌رغم پیش‌بینی برخی کارشناسان، همچنان نشانه‌های رونق، آن‌طور که انتظار می‌رفت در این بازار پدیدار نشده است.
هر چند طی ماه‌های اخیر برخی آمارهای رسمی از حجم معاملات مسکن، بر رشد نسبی تعداد معاملات صورت گرفته گواهی می‌دهد، اما شواهد موجود در بازار معاملات مسکن حاکی است افزایشی که هر ماه در حجم معاملات صورت گرفته در بازار مسکن از این آمارها قابل‌استخراج است، لزوما به معنای رونق معاملات یا قرار گرفتن در مسیر خروج از رکود نیست؛ بلکه هم‌اکنون بازار مسکن با حجم انبوهی از واحدهای آماده‌ای مواجه است که خریداران واقعی چندانی ندارد.

ویژگی‌های فعلی بازار مسکن
با این حال هم‌اکنون بازار مسکن برای خریداران مصرفی دارای چند ویژگی عمده است.مهم‌ترین ویژگی کاهش حداکثری قیمت یا واقعی شدن قیمت مسکن است که در اصطلاح عامیانه به کف رسیدن قیمت‌ها گفته می‌شود.
در حال حاضر قیمت مسکن در واقعی‌ترین شکل خود قرار دارد و همین ویژگی می‌تواند شرایط خرید مناسب برای متقاضیان مصرفی را فراهم کند.
از طرف دیگر، هم‌اکنون بازار خرید و فروش مسکن مملو از حجم قابل‌توجهی از آپارتمان‌های آماده نوساز و غیرنوساز است که این تنوع و رقابت در بازار فروش مسکن، شرایط خرید بهتر و مناسب‌تر را برای متقاضیان خرید فراهم می‌کند.
هم‌اکنون اغلب فایل‌های فروش، با عباراتی از قبیل به قیمت رسیده، زیر قیمت، پول لازم، اکازیون به معنای واقعی و ... آگهی می‌شوند که نشان‌دهنده افزایش قدرت چانه‌زنی خریداران و تطبیق سطح توقع سازندگان و مالکان با شرایط رکودی بازار مسکن است. موضوعی که تا سال گذشته به‌رغم وجود رکود در بازار مسکن همچنان برای مالکان و سازندگان قابل‌قبول نبود و فروشندگان مسکن، همچنان بر قیمت‌های پیشنهادی خود که اغلب فاصله قابل‌توجهی با قدرت خرید مردم داشت، اصرار داشتند. آن‌طور که فعالان و کارشناسان مسکن می‌گویند، شرایط بازار مسکن در سال آینده تابع تحولات کلان سیاسی و اقتصادی، می‌تواند متفاوت باشد.
درحالی‌که بروز روندهای مثبت در اقتصاد و سیاست در نتیجه لغو تحریم‌ها و توافق هسته‌ای می‌تواند منجر به افزایش نسبی قیمت مسکن حتی درصدی بالاتر از نرخ تورم شود، در سوی دیگر و در شرایطی که این تحولات ایجاد نشود، رکود بازار مسکن برای یک سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
به این ترتیب، به عقیده کارشناسان، هم‌اکنون بهترین زمان برای خرید مسکن محسوب می‌شود چرا که کاهش حجم سرمایه‌گذاری در بازار ساخت و ساز در سال 93، در سال‌های آتی با از بین بردن پدیده مازاد عرضه و سبقت بیشتر تقاضا از عرضه، می‌تواند منجر به رشد قیمت مسکن و کاهش بیشتر توان خرید شود.