صنعت خودرو پیشتاز  احیای اقتصادی
سعید لیلاز کارشناس مسائل اقتصادی صنعت خودرو در سال 1393 توانست بخش مهمی از مشکلاتش را مرتفع کند و بر بسیاری از آسیب‌های ساختاری که ظرف سال‌های 1387 به بعد بر این صنعت وارد شده بود، غلبه کند. بر این اساس قسمت عمده مشکلات صنعت خودرو، زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی است که دو خودروساز اصلی کشور به خاطر سیاست‌های تثبیت قیمت دولت قبلی داشتند که ممکن است جبران این زیان در سال 94 و 95 صورت بگیرد؛ ولی واقعیت این است که رشد تولید به مقدار زیادی توانست آن روند را متوقف کند و برای اولین بار بعد از دو سال شرکت‌های خودروساز به سوددهی رسیدند؛ به طوری که میزان تولید حدود هفت هزار تایی به یک میلیون و 200 هزار دستگاه افزایش پیدا کرد.
با توجه به این مسائل، پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۴ رشد تولید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد داشته باشیم. از آنجا که این صنعت امکان رشد بیشتری دارد ولی فشار اصلی وارد بر این صنعت فشار تقاضا خواهد بود.
بنابراین سمت تقاضا مشکل اصلی در صنعت خودرو است نه سمت عرضه. به دلیل فشارهای سنگینی که روی قدرت خرید تقریبا نیمی از جامعه ایران ظرف سال‌های 89 تا 92 وارد شده است مقدار قابل‌توجهی از قدرت خرید طبقات محروم جامعه ایران که خریداران اصلی خودروهای تولید داخلی هستند، کم شده است. از آنجا که خودروهای تولید داخل به نسبت دیگر خودروهای عرضه شده در بازار ارزان‌تر هستند، مردم قادر به خرید بیش از یک میلیون و 300 تا یک میلیون 400 هزار دستگاه نخواهند بود.
با وجود کاهش شدید رشد از حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد که در سال ۹۴ اتفاق می‌افتد، اما صنعت خودروسازی ایران همچنان بین ۵ تا ۱۰ برابر رشد متوسط اقتصادی کشور را از خود نشان می‌دهد و همچنان پیشتاز احیای صنعتی و اقتصادی ایران خواهد بود.