ارتقای گردشگری استان مرکزی نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است

استان مرکزی در آمار رفت وآمد مسافران رتبه سوم را در بین استان‌های کشور دارد. البته رشد و توسعه صنعت گردشگری نیازمند نگاه همه جانبه گر و اثرگذار است. گردشگران استان مرکزی، شهرستان محلات را به دلیل داشتن چشمه‌های آب گرم و باغ‌های گل، خمین را به علت خانه تاریخی و محل تولد حضرت امام خمینی(ره) و دلیجان را به دلیل غار جالب و جذاب نخجیر بیشتر برای بازدید انتخاب می‌کنند. دبیر اجرایی و مدیر امور بین‌الملل اتاق اراک با بیان اینکه با وجود تاسیسات گردشگری موجود در استان مرکزی و طرح‌های در دست ساخت، استان از شرایط خوبی برخوردار است، گفت: استان مرکزی از نظر برخورداری از زیرساخت‌ها خیلی ضعیف یا قوی نیست بلکه در وضعیت متعادلی قرار دارد و برای ارتقای این صنعت با وجود داشته‌های فرهنگی و پیشنیه تاریخی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

سعید بیگ‌زاده افزود: فقدان هماهنگی با سرمایه‌گذاران، ناکافی بودن اعتبارات و تسهیلات بانکی و بالابودن نرخ تسهیلات بانکی از جمله چالش‌ها برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری و کمبودهای این حوزه است. وی خاطرنشان کرد: در استان مرکزی تالاب میقان و غارنخجیردلیجان ظرفیت بسیار خوبی برای گردشگری دارند، اما با وجود تامین زیرساخت‌های لازم، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این دو منطقه مستعد، رغبتی از خود نشان نداده است. بیگ‌زاده با بیان اینکه اغلب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند سرمایه‌گذاری کم در مدت زمان کوتاه و درآمد سرشار انجام دهند، تاکید کرد: اما آنچه اصولی است و در قالب برنامه‌ریزی می‌گنجد، سرمایه‌گذاری در این طیف، هم زمان بر است و هم سرمایه فراوان برای رونق و جذب گردشگر می‌طلبد. در همین حال تکمیل زیرساخت‌های گردشگری، تبلیغات در معرفی جاذبه‌های گردشگری، استانداردسازی زیرساخت‌های موجود و آموزش فعالان حوزه گردشگری از جمله اقداماتی است که برای توسعه گردشگری استان مرکزی به آن پرداخته شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط بازار کار در استان اراک اشاره کرد و گفت: براساس گزارش اخذ شده از شبکه ملی بازار کار و ثبت‌نام شدگان کارجویان در مراکز کاریابی غیردولتی تا پایان سال ۹۴ از مجموع ۱۴۳۰۱ نفر ثبت‌نام شده بنابر اظهارات کارجویان ۴۵۴۸ نفر دارای مدرک فنی و حرفه‌ای (معادل ۸۰/ ۳۱ درصد) و ۹۷۵۳ نفر (معادل ۱۹/ ۶۸ درصد) فاقد مهارت هستند. براین اساس می توان یکی از مشکلات بیکاری استان را عرضه زیاد نیروی کار به دلیل بالا بودن جمعیت جوان، نداشتن مهارت مناسب و ضعف فرهنگ کار برشمرد. در مقابل، پایین بودن تقاضا برای نیروی کار به دلیل کم بودن ظرفیت‌های تولیدی و نبود رویکرد توسعه به ویژه در بخش خصوصی، عدم تمایل کارفرمایان به نیروی کار غیر ماهر و بدون تخصص -که بعضا به این دلیل از جوانان استفاده نمی‌شود- تمایل بیشترجوانان به ویژه بانوان به اشتغال در مراکز دولتی یا کارخانه ها و شرکت‌های بزرگ استان به لحاظ امنیت شغلی بیشتر و دستمزد بالاتر است. مدیر امور بین‌الملل اتاق اراک افزود: بررسی و تحلیل فعالیت‌های اقتصادی به تفکیک شهرستان‌های استان نشان می‌دهد که مسیر توسعه شهرستان‌ها از هم فاصله دارد و توجه به توسعه شهرستانی، به ویژه نگاه شهرستانی به بحث اشتغال یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

در همین حال بررسی‌های اتاق اراک نشان می‌دهد افزایش سرمایه‌گذاری، ارتقا و ترویج آموزش‌های فنی و مهارتی مطابق با نیازهای بازار کار برای بیکاران و افراد جویای کار، تقویت و ترویج فرهنگ کار، کارآفرینی و ترغیب جوانان به سمت ایجاد کسب و کارهای خرد، کوچک و خانگی تا حدودی می‌تواند در رفع معضل بیکاری راهگشا باشد. دبیر اجرایی اتاق اراک همچنین در خصوص اقدامات صورت گرفته درخصوص آلودگی محیط‌زیستی به دلیل فعالیت‌های صنعتی نیز خاطرنشان کرد: در این راستا اتاق بازرگانی اراک ۴ جلسه دوره‌ای کمیسیون نفت، انرژی و محیط‌زیست را با حضور مسوولان استان، مدیران عامل و معاونان شرکت‌های صنعتی بزرگ که بعضا به عنوان واحدهای آلاینده شناخته می‌شوند، برگزار کرده و با بررسی مشکلات و موانع زیست‌محیطی به بررسی و ارائه راهکارهای مناسب پرداخته است.

بیگ‌زاده در خصوص سایر اقدامات صورت گرفته از سوی اتاق اراک گفت: مذاکره با کشورهای صاحب فناوری در خصوص رفع آلاینده‌های صنعتی، همچون آلمان و اعزام کارشناسان به این کشور برای بررسی طرح‌های زیست محیطی، ارائه راهکار تحت عنوان FS برای کارخانه‌های آلاینده و هماهنگی برای سفر مدیران و کارشناسان این شرکت‌ها به خارج و پرداخت بخشی از هزینه‌های طرح، اعزام رییس کمیسیون نفت، انرژی و محیط زیست اتاق اراک به آلمان برای مذاکره با موسسه فرانهوفر آلمان برای تهیه طرح علمی ‌آمایش آلاینده‌های زیست‌محیطی استان مرکزی، تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه‌های معتبر با حضور مسوولان شهری برای اجرای طرح جامع آلاینده‌های زیست‌محیطی استان مرکزی، پذیرش هیاتی متشکل از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها و موسسات علمی ‌پژوهشی آلمان برای حضور میدانی و ارائه راهکارهای رفع آلاینده‌های صنعتی و شهری به طور ادواری، برگزاری همایش‌ها و گردهمایی‌های متعدد اعم از محیط طبیعی و انسانی به عنوان مثال برگزاری اولین همایش غذادهی به پرندگان در کشور باعنوان «اراک، میزبان مهربان پرندگان مهاجر» و هدایت و جمع‌آوری دانه از کارخانه‌های تحت پوشش اتاق برای غذادهی به پرندگان مهاجر در طول فصل زمستان ازدیگر فعالیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی اراک برای مشکلات ناشی از آلودگی محیط‌زیست استان است.