برداشتی از صحبت‌های دکتر حسن نمکدوست تهرانی

در دوره‌ای که اینترنت به ایران وارد شد عنصر اصلی توجه به این محصول، شگفت‌انگیزی و جذابیت این پدیده بود و کمتر کسی گمان می‌کرد این پدیده می‌تواند به یک حوزه جدید در اقتصاد و کسب‌و‌کار تبدیل شود.

اما این پدیده امروز جزو جدایی‌ناپذیر اقتصاد جهان و ایران شده است. در کنار خدمات بانکی و پرداختی که از طریق اینترنت در حال گسترش است بخشی از خرید و فروش کالاها نیز از این مسیر انجام می‌شود. این مسیر تجارت در جهان کاملا نهادینه شده است و در ایران نیز سایت‌های نظیر «دیجی‌کالا»، «دیوار»، «ای کسب» و... نمونه‌های از شکل‌گیری اقتصاد مبتنی‌بر اینترنت هستند. یکی از دلایل پایه شدن اینترنت در کسب‌و‌کار روزآمد شدن و توجه به نیاز مخاطبان است؛ به‌گونه‌ای‌که این صنعت یک سبک زندگی جدید تشکیل داده است. امروز جهان اینترنت در گوشی‌های موبایل جمع شده است به همین دلیل شاهد ظهور نسل‌های جدید گوشی‌های تلفن همراه و ابزارهای مرتبط با آن هستیم. اپلیکیشن‌هایی مانند تلگرام، وایبر، تانگو و... نیز در ادامه همین مسیر و تکمیل‌کننده این زنجیره اقتصادی-اطلاعاتی است.


نکته قابل تامل در افزایش دامنه این ابزارها به اقدامات دیگر صنایع بازمی‌گردد. لوازم صوتی و تصویری این دنیا را در تولیدات خود جا داده‌اند. حتی خودروسازان نیز محصولات خود را به این ابزارها مجهز کرده‌اند. (استفاده از جی‌پی‌اس و حرکت به سمت تولید خودروهای هوشمند) ابزارهای جدیدی که در سال‌های اخیر در تکمیل این زنجیره اطلاعاتی تولید شده‌اند در کنار کارکردهای جانبی بخشی از اقتصاد جهان امروز هستند. بنابراین این ابزارها با اقتصاد امروز جهان در پیوندی نزدیک هستند و هرچه به سوی آینده حرکت کنیم تجلی این همپیوندی بارزتر می‌شود. نقش ابزارهای اینترنتی در اقتصاد آینده جهان یک واقعیت محتوم است.


بنابراین اگر قرار باشد سیاستی در کشور تعیین شود که اقتصاد ما را از این واقعیت دور کند به معنای آن است که خود را از یک ابزار اقتصادی محروم کرده‌ایم. اگر در گذشته اینترنت را به خاطر برخی عوارض آن کنار می‌گذاشتیم؛ امروز شاهد شکل‌گیری بانکداری اینترنتی و بهره‌گیری از آن در جریان تجارت با جهان نبودیم. درخصوص ابزارهایی نظیر تلگرام نیز همین واقعیت جاری است. ما با پاک کردن این ابزارها خود را از بخشی از خدمات و بایستگی حضور در اقتصاد جهان محروم کرده‌ایم.درخصوص محتوای اطلاعات این ابزارها نیز می‌توان به یک تجربه تاریخی اشاره کرد. زمانی که پیامک و اینترنت آمد، ابتدا با غلیان یک شکل خاص از ارتباط روبه‌رو بود، اما به مرور تبدیل به ابزاری برای کسب‌و‌کار و فعالیت‌های اقتصادی شد. به استناد این تجربه، می‌توان از سهم دغدغه‌های جانبی این صنایع نوین ارتباطی کاست و زمینه را برای ایفای نقش واقعی آن فراهم کرد.