از اواخر دی ماه، فضای بازار ارز تحت تاثیر نزدیک شدن به «برنامه جامع اقدام مشترک» قرار گرفت، ولی پس از لغو عملی تحریم‌ها، هیجان بازار فروکش کرد. گفته‌های حاضران در بازار ارز نشان دهنده آن است که عامل اصلی که به کاهش دامنه نوسانات کمک کرد، جهت‌گیری صحیح سیاستگذار ارزی و برخی از مسوولان کشور بود. پس از لغو تحریم‌ها، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که قیمت دلار را عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌کند و بانک مرکزی تنها سعی در ثبات بازار دارد. این اظهارنظر از دو جهت به بازار آرامش بخشید: 1- بانک مرکزی قصد عرضه ارز برای کاهش قیمت‌ها را ندارد. 2- سیاست‌گذار ارزی در برابر نوسانات افزایشی مقاومت خواهد کرد.
شکست قیمت قبل از لغو تحریم‌ها
شاخص بازار ارز از ابتدای زمستان در مسیر افزایشی قرار گرفت تا اینکه در نوزدهمین روز این ماه به بالاترین قیمت خود در سه سال گذشته رسید. دلار که با قیمت ۳۶۵۰ تومان وارد زمستان شده بود، در نوزدهمین روز این ماه به قیمت ۵۲۷۳ تومان رسید. رسیدن به رکوردی سه ساله، برخی معامله‌گران ارزی را به رشد بیشتر قیمت امیدوار کرد، بطوری که در بازار برخی صحبت از قیمت۰۰۸۳ تومان می‌کردند. با این حال، یک مانع محکم در برابر دلاربازان ایستاده بود و آن نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام بود. این عامل انتظاری موجب شد قیمت دلار از تاریخ ۲۰ دی ماه روند کاهشی خود را آغاز کند. از این روز، شاخص بازار ارز ۶ افت پیاپی را تجربه کرد و هر چه اجرایی شدن برجام نزدیک تر شد، شدت نوسانات کاهشی نیز افزایش یافت. دلار از تاریخ ۲۰ تا ۲۶ دی ماه ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و دو کانال قیمت پایین آمد. یک روز قبل از اجرایی شدن برجام، قیمت دلار در بازار ارز سقوطی ۴۵ تومانی را تجربه کرد و با پایین آمدن از کانال ۳۶۰۰تومان به قیمت ۵۹۵۳ تومان رسید. این کمترین قیمت دلار از تاریخ ۳ آذر ۹۴ بود. به گفته فعالان، معامله‌گران ارزی سعی داشتند با کاهشی کردن قیمت،‌ دلار را در کمترین نرخ ممکن خریداری و با ادامه خریدهای خود بازار را با یک شوک افزایشی مواجه کنند. خالی فروشان ارزی دیگر کسانی بودند که در این بازه زمانی با فروش صوری ارز قصد داشتند کسب سود کنند.

غافلگیری نوسان گیران ارزی
پس از اجرایی شدن برجام و آغاز لغو تحریم‌ها ‌ بازار واکنش مورد انتظار برخی معامله‌گران ارزی را نشان داد، به‌طوری‌که دلار از انتهای کانال0053 تومان خارج شد و به کانال 3600 تومان وارد شد. همزمان با آغاز اجرایی شدن «برنامه جامع اقدام مشترک»، روند کاهشی دلار پس از 6 روز قطع شد و این ارز از کف قیمتی 55 روزه بالا آمد. یکشنبه، دلار با 30 تومان رشد به قیمت 5263 تومان رسید. فعالان اعتقاد داشتند که‌ «پیش‌خور شدن آثار اجرایی شدن برجام» و «القای هیجان معامله‌گران آتی» دو عاملی بودند که به بازگشت کانالی شاخص بازار ارز کمک کردند. با این حال رشد 30 تومانی بسیار کمتر از انتظار نوسان‌گیران ارزی بود. آنچه که موجب شد شاخص بازار رشد بیشتری را تجربه نکند و درگیر نوسانات کاهشی بیشتری نشود،‌ سیگنال‌هایی بود که از سوی برخی مقامات دولتی به بازار داده شد. شنبه شب،‌رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ارز در بازار تابع عرضه و تقاضاست، تاکید کرد: «بانک مرکزی وظیفه جهت دهی و نظارت بر عملکرد بازار را برعهده داشته و از ثبات و آرامش بازار ارز حمایت می کند.» اظهاراتی از این قبیل موجب شد معامله‌گران دلار نتوانند قیمت را بیش از این افزایش دهند، از سوی دیگر، وی در صحبت‌های خود اشاره کرده بود که به‌طور کلی قیمت را عرضه و تقاضای عمده تعیین می‌کند. به این ترتیب، جلوی شوک کاهشی بازار نیز به مقدار زیادی گرفته شد. در این وضعیت به نظر می‌رسد دلالان ارزی بیشتر چشم به سودهای کوتاه‌مدت دوخته‌اند، چرا که سیاست‌گذار قصد دارد 6 ماه بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، ارز را تک نرخی کند.