رسانه‌های محلی صدای رسای مردم شهرها و روستاها باشند

شهرداراصفهان اظهار کرد: وقتی بحث از معماری حاکمیت می شود به واژگان مهمی برمی خوریم که یکی از مهمترین آنها حکمرانی خوب شهری است. مهدی جمالی نژاد ادامه داد: این حکمرانی در قالب ۷ محور قابل اجرا است که عبارت اند از شهروندمداری، انعطاف پذیری و تاب آوری، پویایی و خلاقیت، شفافیت و پاسخگویی، مشارکت، عدم تمرکز و توزیع متوازن مدیریت دانش محور و دانش پایه. شهردار اصفهان تصریح کرد: هنگامی که به بحث توسعه در حاکمیت شهری می پردازیم مشاهده می کنیم که چشم اندازها تقریبا در تمام نقاط کشور بین شهرها و روستاها مشترک است و هدف اصلی آنها رسیدن به شهرهای اسلامی طیب، بانشاط ،سرسبز، خلاق وهوشمند است.

وی با تاکید بر اینکه تحقق این چشم اندازها با تکیه بر ۷ محوری که اشاره شد امکان پذیر است عنوان کرد: زمانی جنس شهرها و شهرداری ها صرفا خدماتی بود، این خدمات هم اغلب شامل پروژه های عمرانی و زیرساخت ها بود، اما با گذشت زمان شهرها و شهرداری ها متوجه شدند نگاه صرفا کالبدی به شهرها باعث حل شدن هیچکدام از مشکلات آنها نخواهد شد. در نتیجه شهرداری ها با ارتقای ماموریت های خود و تغییر رویکردشان علاوه بر خدمات قبل باعث شدند تا مسائل اجتماعی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری با اهمیت شمرده شود که در تمام دنیا شهرداری ها این ماموریت را از اهداف مهم خود برشمردند. وی ادامه داد: با ورود شهرداری به مسائل اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری با تغییرات اساسی مواجه شد. ما هم با ورود به این حوزه در اصفهان و در چشم انداز ۱۴۰۰ اصفهان با گفتمان جدیدی سعی در ارتقای سطح شهر داریم. ما باید این گفتمان ها را تبیین و سعی در تسری آنها داشته باشیم. تبدیل شدن شهرها به دستگاه های دانش محور و دانش پایه باعث می شود تا بتوانیم دانش را به خدمات تبدیل کنیم که این امر باعث توسعه به صورت جهشی در کشور خواهد شد.

جمالی نژاد ضمن تاکید بر اهمیت دانش محوری در حوزه مدیریت شهری اظهار داشت: در شهرهای دانش محور و دانش پایه ادبیات و گفتمان ها عوض خواهد شد. روزی ذوب آهن و پلی اکریل محور توسعه شاخته می شدند اما شاید از این پس اینها نه تنها محور توسعه نباشند بلکه مخل توسعه شناخته شوند. وی افزود: در شهرهایی که محور توسعه دانش دارند، شهروندان افرادی خلاق و هنرمند و با دانش خواهند بود و کارآفرینی، راه اندازی گالری ها، فضاهای عمومی، نوآوری ها، خلاقیت های شهری، آینده پژوهی و ...دارای گفتمان سازی های نوین و محورهای اساسی توسعه می شوند. وی خاطرنشان کرد: در چنین شهرهایی باید تولید ثروت از طریق دانش صورت گیرد. در حوزه شهری اگر ما نتوانیم از پتانسیل های نوآورانه استفاده کنیم مجبور به وارد کردن دانش هستیم و این در حالی است که وابستگی دانش از تمام وابستگی ها بدتر است. در چنین شهرهایی اتمسفر شهر باید فرهنگی، هنری و خلاق باشد و علاوه بر آن از خالقان تکنولوژی نیز تقدیر به عمل آید.

شهردار اصفهان با اشاره به نقش مهم دیپلماسی خلاق و شهری در رسیدن به این هدف گفت: ترکیب مرکز خلاقیت و نوآوری در عرصه جریان سازی این مهم در اصفهان همراه با ایده پردازی و جریان سازی خلاقیت و نوآوری در مدیریت شهری توانسته باعث رشد روزافزون اصفهان شود و اگر خواستار چنین شهرهایی هستیم دانایی باید محور توسعه قرار گیرد.وی دانش محوری در راستای رسیدن به توسعه را در قالب ۴ سرفصل تدوین نموده و گفت: توسعه دانایی، ایجاد دانایی، انتشار دانایی و مصرف دانایی ۴ سرفصلی هستند که بر اساس آنها راه رسیدن به توسعه هموارتر می شود. وی ادامه داد: اگر بپذیریم کشور ما از مجموعه ای از شهرها و روستاها تشکیل شده، باید قبول کرد توسعه شهرها به این شکل باعث توسعه کشور خواهد شد. وی محله محوری را عاملی در جهت ایجاد احساس تعلق در بین شهروندان دانست و عنوان کرد: این امر موجب افزایش و ارتقای سرمایه اجتماعی می شود و در نتیجه رفاه و انسجام مردم افزایش یافته و امنیت اجتماعی بالا درسطح شهر و در نهایت در کل کشور ارتقا می یابد.

شهردار اصفهان همچنین با اشاره به نقش اثرگذار رسانه ها در حوزه مدیریت شهری عنوان کرد: مدیران شهری بدون کمک دلسوزانه اهالی مطبوعات و رسانه ها شکست خواهند خورد. رسانه ها باید تحلیل محور شوند و فعالیتشان صرفا محدود به انتشار اخبار نشود تا بتوانند حلقه بین گفتمان های جدید و شهروندان شوند. ضمن اینکه برون رفت از چالش های وابستگی مالی رسانه های محلی از جمله دغدغه های رسانه های محلی باشد. وی توزیع متوازن رسانه های محلی را از جمله عوامل اثرگذار در کاهش مهاجرت به کلان شهرها دانست و افزود: توزیع متوازن رسانه های محلی موجب توزیع متوازن امکانات در شهرها می شود و این مسئله از مهاجرت شهروندان به کلان شهرها پیشگیری می نماید

جشنواره کالای ایرانی آغازگر یک طرح ملی است

جمالی نژاد در ادامه جایگزینی کیسه های پلاستیکی با پارچه ای را کار ارزشمندی دانست و اذعان داشت: آغاز به کار جشنواره کالای ایرانی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز گر یک طرح ملی است که از ۲۵ مردادماه در فروشگاه های کوثر شهرداری اصفهان شروع شده و تا ۴۰ روز ادامه خواهد داشت.

تجلیل از فرهیختگان و خردمندان شهر

وی ادامه داد: تجلیل از فرهیختگان و خردمندان در دستور کار مدیریت شهری است که برنامه "یاد مهر" به عنوان اولین برنامه اجرا شد و همراه با رونمایی از نشان پرورش، ۸ نفر از معلمان پیشکسوت در این برنامه با این نشان مورد تقدیر قرار گرفتند. شهردار اصفهان با اشاره به آیین کلنگ زنی مسجد نمایشگاه بین المللی اصفهان با حضور آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: پروژه های بزرگی در شهر در حال انجام است و همان گونه که شاهد بودم در سطح فرهنگی نیز ۵۰ برنامه متنوع در مناطق ۱۵ گانه تحت عنوان هر محله یک رواق اجرا شد. وی تاکید کرد: جشنواره های همبازی، همشهری، المپیادهای بازی محلات، زیر آسمان شهر که به رصد آسمان می پردازد و کافه نقد از دیگر برنامه های در خور توجه مدیریت شهری در دهه کرامت بوده است.

گفتمان، مسائل را حل خواهد کرد

جمالی نژاد در بخش دیگر سخنان خود در مورد چرایی توقف آزادسازی و احداث خیابان سپاه در منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: شهرداری اصفهان نماینده ۲ میلیون جمعیت است و باید حافظ منافع آن ها باشد. وی بیان کرد: باید با توجه به منفعت هر ۲ طرف به یک نقطه تلاقی رسید تا گفتمان مشترکی ایجاد شود چراکه همین گفتمان، مسائل را حل خواهد کرد. وی ادامه داد: برخی از پروژه ها زمان بر هستند و در سال های مختلف هم برای آن بودجه در نظر گرفته می شود. شهردار اصفهان اضافه کرد: شهروندان اصفهانی که ملک آنها در مسیر آزادسازی قرار دارد، یقین بدانند شهرداری این همت را دارد که به نحوی عمل کند که حق آن ها ضایع نشود البته برای انجام پروژه ها باید اقبال دوطرفه باشد. جمالی نژاد در بخش دیگر سخنان خود بر جلوگیری از ورود کامیون ها به شهر بیان کرد: جلوگیری از ورود کامیون ها در شهر باید با هماهنگی و تعامل پلیس راهور انجام شود و اگر موردی را شهروندان مشاهده کردند می توانند با اطلاع دادن به شهرداری اصفهان نسبت به این مسئله اقدام کنند.