تولید شمش  با تمام قوا
میزان نیاز تولید داخلی به شمش همیشه بیشتر از میزان عرضه آن است،تولیدکنندگان این بخش به خصوص فعالان بخش خصوصی حمایت بیشتر دولت را طلب می‌کنند و معتقدند دولت همواره حامی واحد‌های فولادسازی دولتی و شبه دولتی است و در این شرایط سخت باید به آنها که تامین کنندگان مواد اولیه تولید داخل هستندنیز نگاه ویژه ای داشته باشد . یکی از این تولید کنندگان فولاد ارفع است که از زمره موفق ترین واحدهای فولادی ایران بشمار می‌رود چرا که بعنوان نخستین تولید کننده شمش 800 هزار تنی پیشرو بخش خصوصی در ایجاد واحد‌های بالای 500 هزار تن بوده و دیگر اینکه در موعد مشخص شده موفق به راه اندازی و بهره برداری از واحد تولیدی شد و در نهایت طی یکسال 75 درصد ظرفیت اسمی را پر می‌کند این در حالی است که واحد‌های فولاد سازی معمولا طی 3 تا 5 سال به ظرفیت اسمی خود می‌رسند.


کیوان آرا مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع با بیان این موضوع که از ابتدای راه اندازی تاکنون تولید فولادسازی طبق برنامه پیش رفته و در مواردی جلو تر از برنامه نیز بوده‌ایم گفت:از ابتدای مرداد ماه که بهره برداری از این واحد تولیدی آغاز شد این شرکت طبق برنامه ریزی پیش رفته است.
وی اظهارداشت: طی 9 ماه گدشته موفق شدیم تا ماهانه به طور متوسط 50 هزار تن بر تولید خود بیفزاییم و این میزان رشد طبق استاندارد‌های جهانی بوده است.
کیوان آرا گفت: طی یکسال موفق به تولید ۶۰۰ هزار تن شمش خواهیم شد و بدین ترتیب در این مدت به ۷۵ درصد ظرفیت اسمی خود می‌رسیم.
مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع از اجرای طرح‌های اقتصادی ویژه برای سال جاری خبر داد و گفت: صرفه جویی در مصرف،قطع وابستگی به خرید‌های خارجی و تامین مواد و قطعات از منابع تولید داخل از جمله اقداماتی است که در سال جاری در شرکت اجرایی خواهد شد .
وی تصریح کرد: طی این مدت با وجود تمام فشارها و رکود بازار دست از تولید برنداشتیم و همواره سعی کردیم تا در اجرا از برنامه ریزی عقب نمانیم و طی شش ماه آتی ظرفیت اسمی را نیز محقق خواهیم ساخت.
کیوان آرا یکی از معضلات تولیدکنندگان به خصوص واحد‌های فولادی‌ را رشد نرخ حامل‌های انرژی دانست و گفت: مشکل اصلی فولاد سازان که در زمره تولیدکنندگانی هستند که بالاترین حجم مصرف انرژی را دارند افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال جاری است .
وی همچنین اظهار داشت: از سویی بازار فولاد نیز در حال حاضر در رکود بسر می‌برد و قیمت‌های فولاد در کف قرار دارند از سویی در شرایط رقابت نا برابر با واحد‌های بزرگ دولتی هستیم به‌طوریکه واحد‌های بزرگ دولتی با حجم بالا در بازار عرضه کرده و با قیمت‌های پایین تقاضای بازار را پاسخ می‌دهند .
وی تصریح کرد: از سویی نورد کاران تعیین کننده قیمت شمش فولاد شدند، این در حالی‌ است که تولیدکنندگان شمش تامین کنندگان مواد اولیه هستند و قیمت‌ها باید بر اساس هزینه تمام شده این واحد‌ها تعیین شود.
وی با بیان این امر که صادرات نیز در شرایط فعلی برای واحدهای فولاد سازی مقرون به صرفه نیست گفت:در حال حاضر صادرات نیز برای واحد‌های فولادی صرفه اقتصادی چندانی ندارد . کیوان آرا ادامه داد: برخی می‌گویند آهن و فولاد از آهن اسفنجی استفاده می‌کند و باید قیمت تمام شده این واحد از واحد‌هایی که آهن قراضه مصرف می‌کنند پایین تر باشد در پاسخ به این دوستان باید گفت درست است که ما واحد آهن اسفنجی داریم اما دلیل نمی شود قیمت خرید ما پایین تر از بازار باشد چرا که هر دو واحد تولیدی متعلق به بخش خصوصی است و ما نمی توانیم مانند واحد‌های دولتی عمل کنیم.
مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع گفت: این واحد جزو شفاف ترین شرکت‌های فولادی بخش خصوصی است، چرا که تقریبا از ابتدای راه اندازی وارد بورس شدیم و تمام صورت‌های مالی این شرکت شفاف است و روند مناسبی را نیز در بازار بورس طی کردیم.
وی تصریح کرد: در زمان ساخت این واحد تسهیلاتی را از صندوق ذخیره ارزی دریافت کردیم که در آن زمان طی قراردادی که داشتیم بازپرداخت آن حداکثر ۵/۴ درصد در نظر گرفته شده بود اما حالا که موعد بازپرداخت آن فرارسیده بانک صنعت و معدن ما را موظف به بازپرداخت با نرخ سود ۹ درصد کرده است .
وی افزود: با توجه به مواردی که ذکر شد از بانک درخواست داریم تا طبق قراردادی که داریم نرخ سود ما را اصلاح کرده و آن را تعدیل کند.
کیوان آرا در پایان خاطر نشان کرد: به عنوان یکی از بزرگترین واحد‌های فولادی بخش خصوصی که تولیدکننده (شمش فولاد) مواد اولیه واحد‌های نوردی هستیم از دولت درخواست داریم تا چتر حمایتی خود را شامل حال بخش خصوصی نیز بکند و در این شرایط سخت یاور تولیدکنندگان باشد.
وی تصریح کرد: البته واحد احیای مستقیم سال گذشته 840 هزار تن تولید داشته که بیشتر از برنامه بوده است.