برنامـه  مدیریت بحران برای خشکسالی
قرار گرفتن در هفته کاهش بلایای طبیعی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور را بر آن داشت تا گزارشی از وضعیت مناطق شهری به لحاظ میزان آمادگی در برابر حوادث طبیعی ارائه کند. اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران معتقد است: با توجه به بحران خشکسالی و ورود به دوره کم‌آبی، دیگر پدیده‌ای همچون سیل چندان نگران‌کننده محسوب نمی‌شود؛ بلکه سایر حوادث و بلایای طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی که در کشور داریم و با استفاده از دانشی که در خدمت بشر است سیل، بلا و بحران طبیعی نیست بلکه می‌توان آن را با مدیریت صحیح برای رفع خشکسالی مورد استفاده قرار داد.
نجار درباره برنامه‌ریزی‌های سازمان مدیریت بحران برای پیشگیری از خشکسالی اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما با بحران خشکسالی مواجه شده است و سالانه مقدار زیادی از بارش‌ها از چرخه بازیافتی وارد می‌شود؛ بنابراین مدیریت سیلاب‌ها می‌تواند علاوه‌بر جلوگیری از خسارات احتمالی منابع آبی کشور را حفاظت کند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این باره به خبرگزاری فارس گفت: به‌صورت جدی باید از دخل و تصرف در حریم رودخانه‌ها و مسیرهای درون‌شهری و برون‌شهری جلوگیری کنیم.
معاون وزیر کشور در جمع نمایندگان دستگاه‌های دولتی نیز اعلام کرد: ما باید نقاط ضعف در بحران را کاهش داده و نقاط قوت را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: مهم‌ترین مبحث در زمینه بحران، افزایش آمادگی و ارائه آموزش‌های لازم به مردم در مواقع بحران‌های طبیعی است.
نجار با اشاره به اینکه پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله در حوادث طبیعی بسیار تاثیرگذار است، گفت: باید به ساخت‌و‌سازها در کشور بیشتر توجه کرد و به غیر از سود مالی به کیفیت ساختمان‌ها نیز اندیشیده شود.
معاون وزیر کشور گفت: نباید تنها به شخص ناظر ساخت‌و‌سازها در تایید کیفیت بسنده کرد بلکه مالک نیز نقش مؤثری در کیفیت ساخت‌و‌ساز دارد.
وی تاکید کرد: امروزه بشر دانش زیادی در ساخت‌و‌سازها در اختیار دارد و نمونه بارز آن نیز کشور ژاپن است که به‌عنوان یک کشور پرحادثه در هنگام حوادث طبیعی از جمله زلزله با توجهی که به بخش ساخت‌و‌ساز داشته است توانسته میزان تلفات خود را کاهش دهد.
وی گفت: دستگاه‌های اجرایی باید نظارت بیشتری به ساخت‌و‌سازها داشته باشند. نظام مهندسی و شهرداری‌ها باید به ساخت‌و‌سازها توجه بیشتری کنند چراکه قطعا در حوادث با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: متاسفانه ساختمان‌های دولتی در برابر حوادث طبیعی مقاوم نیستند و تاب نمی‌آورند.
وی تاکید کرد: وضعیت ساخت‌و‌سازها در کشور مطلوب نیست؛ به‌رغم اینکه رو به بهبودی هستیم، ولی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌بریم.
وی درباره نظارت شهرداری بر ساخت‌و سازها اظهار کرد: گاهی به دلیل استفاده از درآمدهای ناپایدار، شهرداری‌ها نیز به کیفیت مسکن و ساخت‌و‌سازها کمتر توجه می‌کنند.
معاون وزیر کشور تاکید کرد: ایران کشوری حادثه‌خیز است و نزدیک به 40 حادثه طبیعی را تجربه کرده است و تعداد کثیری از هموطنان نیز جان خود را در حوادث طبیعی از جمله زلزله از دست داده‌اند و تلاش می‌کنیم با آموزش و پیشگیری تعداد تلفات جانی کاهش یابد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در قانون برنامه ششم توسعه بر آن هستیم تا نسبت به خطرپذیری حوادث طبیعی و ریسک اقلیمی حساسیت جدی ایجاد کنیم؛ در این میان با توجه به اجرای پروژه مشترک با برنامه عمران ملل متحد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور می‌توان به تسریع فرآیند ادغام مفاهیم و برنامه‌های کاهش خطرپذیری بلایا در برنامه توسعه ششم امیدوار بود.
وی گفت: می‌توان با هزینه‌های نسبتا پایین، گستره امکانات و حمایت‌های اجتماعی کنونی را تا حد میلیون‌ها نفر افزایش داد. باید رویکردهای سنتی در برنامه‌ها و شیوه‌های کاربری از زمین تا سایر منابع تغییر پیدا کند.
به گفته نجار شناسایی و کاهش انواع آسیب‌پذیری‌های چهارگانه عامل آسیب‌پذیری‌های فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی می‌تواند تاثیرات عمده‌ای در کاهش خطرپذیری حوادث و بلایا داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: حوادث و بلایا تاثیرات منفی و معنی‌داری را بر رفاه کودکان، زنان و تمامی اقشار جامعه داشته و سبب مهاجرت و ناامنی‌ها در کشور می‌شود؛ بنابراین مدیریت بحران امری چند بخشی در کنار عوارض اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی با تاثیرات آنی و بلند مدت است.
معاون وزیر کشور گفت:‌ خشکسالی موجود در کشور و سیلاب‌های مخرب در پاکستان و هند در سال جاری نشان می‌دهد که چگونه خطرپذیری حوادث و فقر با یکدیگر رابطه دارد در عین حال وقوع سیلاب، توفان، زلزله، آتشفشان و بحران‌های خشکسالی و کم آبی هشداری هستند مبنی‌بر اینکه کشورهای پیشرفته نیز در این زمینه بسیار آسیب‌پذیر هستند.
وی گفت: جامعه جهانی به این باور قطعی رسیده است که دولت‌ها به تنهایی از عهده مدیریت بلایا بر نمی‌آیند و نیازمند تقویت همکاری‌ها و افزایش آگاهی‌ها و مشارکت مردمی در سطوح محلی هستند.
نجار افزود: ما بر این باوریم که خسارات عدم توجه به خطرات احتمالی و آینده آثار زیان‌بار و بعضا جبران‌ناپذیری برای آینده کشورمان و جوامع دیگر خواهد داشت. اولین گام در این زمینه افزایش مسوولیت‌پذیری در ارزیابی ریسک خطرات است.
نجار خاطرنشان کرد: بنا بر گزارش‌های جهانی، میلیون‌ها نفر در معرض خطرات ناشی از حوادث و بلایا قرار دارند. این واقعیت لزوم بازنگری تلاش‌های انجام گرفته و آغاز تلاشی جدی در سطح کشورمان و در سطح بین‌المللی برای کاهش خطرپذیری را گوشزد می‌کند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بحران‌ها همچنان معیشت و جان میلیون‌ها انسان را تهدید می‌کند و خطرات و آثار بلایای طبیعی تنها دامنگیر کشورهای فقیر یا توسعه‌نیافته نیست؛ بلکه کشورهای توسعه یافته را تهدید می‌کند.
معاون وزیر کشور معتقد است: در حال حاضر مهم‌ترین عواملی که توسعه کشورهای جهان را در دهه اخیر با چالش مواجه ساخته است، جنگ و درگیری‌های مسلحانه‌، بحران‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی، مخاطرات زیست‌محیطی و تغییرات آب و هوایی، مخاطرات بهداشت و سلامت و بلایای طبیعی بوده است.