پس از حمله عربستان سعودی به یمن کشورهای مختلف واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان دادند. برخی از این کشورها هنوز اظهارنظر قاطعی نکرده‌اند، اما با سکوت خود به ریاض چراغ سبز نشان داده‌اند، برخی دیگر اما مستقیما در کنار عربستان قرار گرفته‌اند و حمایت نظامی از این حملات می‌کنند.در ابتدای حمله عربستان سعودی برخی کشور‌ها در پیمانی نانوشته در این کارزار در کنار ریاض قرار گرفتند و برخی دیگر نیز در عرصه رسانه‌ها جنبه تبلیغاتی این موضوع را گرم نگه داشته‌اند. عربستان در ششم فروردین ماه سال جاری، به بهانه بازگرداندن هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور دست به حملات هوایی علیه مردم یمن زد. در کنار عربستان کشورهای کوچک خلیج‌فارس مثل قطر و امارات متحده عربی نیز مشاهده می‌شوند که جنگنده‌های این کشورها در کنار جنگنده‌های سعودی‌ها در این حملات مشارکت مستقیم دارند. این در حالی است که مصر و الجزایر و سودان نیز در کنار این کشور قرار گرفتند و حتی قاهره کشتی‌های خود را راهی خلیج عدن کرد تا حوثی‌ها را در محاصره خود قرار دهد.
در این میان کشورهایی مثل ترکیه و پاکستان، به‌رغم اینکه در تجاوز نظامی به یمن حضور مستقیم ندارند، اما نقش تریبون تبلیغاتی این جنگ را به‌عهده گرفتند. اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با حمایت از این حمله اعلام کرد که در کنار عربستان قرار دارد و در صوت لزوم اقدام عملی انجام خواهد داد. نخست‌وزیر پاکستان نیز با اظهاراتی کم و بیش مشابه اعلام کرد که هر زمان لازم باشد اسلام‌آباد نیز در کنار ریاض قرار خواهد گرفت.
در این زمینه روزنامه گاردین در روز 11 فروردین در گزارشی نوشت که اسلام‌آباد در حال گمانه‌زنی برای ارسال نیرو به یمن است. «مهرین مالک زهرا»، گزارش‌نویس این روزنامه می‌گوید که پاکستان در حال بررسی گزینه‌های احتمالی اعزام نیرو به یمن است. پاکستان و عربستان سعودی از دیرباز جزو متحدان قدیمی یکدیگر هستند و ریاض از حامیان مالی اسلام‌آباد است. حتی برخی خبرگزاری‌ها می‌گویند که عربستان در حال رایزنی با این کشور است تا تاسیسات هسته‌ای خود را به دست کارشناسان پاکستانی بسپارد. بلافاصله پس از اینکه این موضوع مطرح شد «خواج آصف»، وزیردفاع پاکستان این موضوع را که اسلام‌آباد قرار است نیرو به یمن ارسال کند، تکذیب کرد اما برخی می‌گویند که این امر بستگی به دیدار وزیر امور خارجه پاکستان از عربستان دارد.
باوجود این موضوع، پس از گذشته ۵ روز از این ماجرا، پاکستان و ترکیه کمی از لحن تند خود عقب‌نشینی کرده‌اند و خواستار حل مسالمت‌جویانه موضوع در یمن شده‌اند.
برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که عقب‌نشینی اسلام‌آباد به دلیل حضور بی‌شمار شیعیان در پاکستان است. این کشور پس از ایران بیشترین درصد جمعیت شیعه را دارد. در این کشور افزون بر 20 میلیون شیعه زندگی می‌کنند. حمله به شیعیان حوثی در یمن می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای دولت اسلام‌آباد رقم بزند و انتقادها را علیه دولت افزایش دهد.همزمان با دیدار نخست‌وزیر پاکستان از ترکیه، اردوغان نیز کمی از لحن تند خود کاست و خواستار ارائه راه‌حل‌های دیپلماتیک شد. هر چند که اردوغان چندی پس از این دیدار دوباره شعله انتقاد خود را بالا کشید و به مواضع پیشین‌اش بازگشت. سیاست‌های اتخاذ شده در ترکیه در سیاست خارجی این کشور همواره مورد انتقاد اپوزیسیون این کشور بوده است و برخی می‌گویند جاه‌طلبی‌های اردوغان در حوزه سیاست خارجی به دوران عثمانی‌ها پهلو می‌زند و آنکارا قصد دارد تا سیاست‌های خود را در این‌باره گسترش دهد.
موضع آمریکا؛ سکوت فعال با حمایت اطلاعاتی
ایالات متحده آمریکا هرچند که با سکوت خود جواز حمله عربستان سعودی را به یمن امضا کرده است اما برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که آمریکا زیاد به موضوع حمله عربستان سعودی به این کشور خوش‌بین نیست. نگرانی عمده واشنگتن از این حمله نیز به دلیل قدرت گرفتن القاعده در یمن است. القاعده یمن که موسوم به القاعده شبه‌جزیره است یکی از نگرانی‌های امنیتی آمریکا و برخی کشورهای غربی است. این گروه یکی از شاخه‌های خشن القاعده است که عملیات‌های تروریستی فراوانی نیز در اقصی‌نقاط دنیا انجام داده است. به عنوان نمونه دو حمله اخیر به پاریس و دانمارک به دو موضوع مهم امنیتی در اروپا منجر شد که مسئولیت هر دو حمله را نیز القاعده یمن به‌عهده گرفت. از این‌رو آمریکا هنوز نتوانسته با قاطعیت از این حملات حمایت کند. هرچند که عربستان سعودی می‌گوید پیش از حمله با ایالات متحده هماهنگی‌های لازم را انجام داده و با جواز آمریکا، عربستان جنگنده‌های خود را بر فراز یمن فرستاده است، اما برخی تحلیلگران می‌گویند که اختلافات ریاض و واشنگتن در حوزه خاورمیانه در حال افزایش است.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تحلیلی می‌نویسد آیا جنگ یمن، جنگ آمریکا نیز به حساب می‌آید. گزارش‌نویس این روزنامه سپس خود پاسخ می‌دهد که جنگ یمن، جنگ آمریکا نیست. زیرا آمریکا ترس از این موضوع دارد که عدم موفقیت عربستان سعودی، منجر به قدرت گرفتن دوباره القاعده در این کشور شود.آمریکا با دولت‌های پیشین این کشور توافق کرده بود که اجازه حمله هوایی را به مواضع القاعده در این شبه‌جزیره داشته باشد. هواپیماهای بدون سرنشین این کشور تقریبا هر هفته حملاتی را علیه نیروهای تروریستی القاعده در خاک یمن انجام می‌داده، اما پس از شروع نا‌آرامی‌ها و آغاز حمله عربستان به یمن، این رویه متوقف شده است.
همزمان با نگرانی‌های واشنگتن نیز، حمله القاعده به یک زندان که موجبات فراری دادن 300 زندانی یمنی را فراهم کرده، موضوع را پیچیده‌تر از پیش کرده است. در داخل محافل آمریکایی این نگرانی مطرح شده است که حملات عربستان به یمن در نهایت می‌تواند موضع القاعده را در داخل شبه‌جزیره تقویت کند. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که پس از بحران سوریه که اختلافات آمریکا و عربستان سعودی افزایش یافت، زیرا ریاض انتظار داشت که آمریکا در سوریه مداخله مستقیم کند، یمن نیز می‌تواند این اختلافات را بین دو کشور بیش از پیش افزایش دهد.