پنج اشتباه رایج افراد در رابطه عاطفی چیست؟

در همه روابط عاطفی چالش‌هایی وجود دارد که وجود این چالش‌ها نشانه‌ای از سلامت این روابط می‌تواند باشد اما آنچه امروز مورد توجه و مهم است این است که متاسفانه بسیاری از افراد در مدیریت چالش‌ها موفق نبوده و چالش‌ها را به بحران در روابط تبدیل می‌کنند.

مهم است که اشتباهات در روابط را بشناسیم تا با آگاهی از آنها دوری کنیم. در این مقاله به پنج مورد از اشتباهات رایج افراد در روابط عاطفی می‌پردازیم:

شنونده فعال نیستند

معمولا زوج‌ها حرف یکدیگر را می‌شنوند اما صحبت‌ها را با ذهنیت خود تفسیر می‌کنند و همین مساله می‌تواند به راحتی چالش آفرین باشد. زبان زنان با زبان مردان متفاوت است و اگر ما منظور یکدیگر را اشتباه و از دیدگاه خود متوجه شویم به مشکل بر می‌خوریم.

در بسیاری از موارد مردها صحبت زنان را از دیدگاه مردانه و زنان صحبت مردان را از دیدگاه زنانه برداشت و تفسیر می‌کنند و طبق این برداشت رفتار خود را انتخاب می‌کنند. در نتیجه، اتفاقی که ‌رخ می‌دهد این است که هر دو طرف احساس می‌کنند شنیده و درک نمی‌شوند، هر دو طرف دچار سوء تفاهم می‌شوند و بحث بالا می‌گیرد!

بهترین کار این است که وقتی حرفی را از جنس مقابل خود می‌شنوید از او بخواهید که منظور خود را توضیح دهد یا به او بازخورد دهید. یعنی اینکه صحبت او و برداشت خود را به او بگویید تا اگر صحیح است آن را تایید کند و اگر اشتباه است آن را اصلاح نماید.

می‌توانید در گفت‌وگوها، مثلا زمانی که همسر شما به این نکته اشاره می‌کند که شما همیشه یک رفتار آزار دهنده را انجام می‌دهید یا هیچوقت یک رفتار خوشایند را انجام نمی‌دهید از او بپرسید که آیا فکر می‌کند او برای شما مهم و مورد توجه نیست؟ یا دیگر او را دوست ندارید؟ و همین طور با سوالات مختلف از احساسات درونی یکدیگر اطلاعات بگیرید تا به یکدیگر نزدیک تر شوید.

در وهله اول، مهم نیست که شما این نیت را نداشته‌اید و دوست دارید آن را ثابت کنید، مهم این است که طرف عاطفی شما دچار احساسات درد آوری شده است و فقط شما می‌توانید به او آرامش و اطمینان دهید، سپس می‌توانید حسن نیت خود را نیز ثابت نمایید.

بازی‌ها و مجازات‌ها را وارد رابطه می‌کنند

برخی از افراد آدم‌های بازی هستند. این افراد بازی‌های مختلف را می‌شناسند، به آن عادت و آنها را در روابط خود اعمال می‌کنند. یکی از ناخوشایندترین این بازی‌ها بازی قهر و مجازات است.

قهر زمانی است که تمام رابطه خود اعم از رابطه کلامی، نگاهی، توجه، معاشرت و... را دیگری مقطع می‌کنیم و در صدد هستیم که با این کار هم به او درس بدهیم و تنبیهش کنیم و هم خواسته خود را به‌دست آوریم. مجازات زمانی است که به هر شیوه‌ای ما می‌خواهیم به طرف مقابل درسی دهیم تا در جهت خواسته ما با ما رفتار کند. مجازات اعم از قهر و دلیلی برای قهر است. افراد سالم در روابط سالم از قهر و مجازات به‌عنوان حربه‌ای برای دریافت درخواست خود استفاده نمی‌کنند و از راه مذاکره و رفتار بالغانه خواسته خود را طلب و دریافت می‌کنند.

تند و با حالت تحکم صحبت می‌کنند

اگر شیرین ترین جملات را هم نتوانیم با بیانی زیبا بیان کنیم، نه تنها شیرینی و زیبایی خود را از دست می‌دهند بلکه آزار دهنده نیز می‌شوند. یکی از اشتباهات زوج‌ها در روابط خود این است که غالبا با لحنی تند و شیوه‌ای تحکمی با یکدیگر صحبت می‌کنند و طرف مقابل آنها این برداشت را از صحبت یا درخواست آنها دارد که بنده و خدمتگزار است.

زنان و مردان ما باید نوازش در کلام را آموزش ببینند تا بتوانند به گونه‌ای با یکدیگر صحبت کنند که حین حرف زدن، با کلام خود یکدیگر را نوازش مثبت کنند. آنها باید «خواهش کردن» و «درخواست صحیح» را آموزش ببینند تا با اخم یا طلبکاری یا با جملاتی حاوی پیام‌های منفی با یکدیگر صحبت نکنند.

درباره رنجش‌ها و مشکلات موجود صحبت نمی‌کنند

یکی دیگر از اشتباهات رایج میان زوج‌ها این است که یا هر دو طرف از ناراحتی‌ها و نارضایتی‌های خود با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و آن را تحمل کرده و ناگهان دچار انفجار روانی می‌شوند یا یکی از طرفین از صحبت کردن درباره رنجش‌ها و مشکلات خودداری می‌کند که این رفتار هیچ نتیجه‌ای ندارد جز یک بحران بزرگ در آینده.

بهتر است افراد یاد بگیرند که در ماه یک روز را و در آن روز چند ساعت را به صحبت کردن درباره مسائل و ناراحتی‌ها بگذرانند و سعی کنند که حتما یک خروجی و جمع بندی مثبت از آن گفت‌وگو حاصل کنند. البته فراموش نشود صحبت درباره ناراحتی‌ها نیز آداب و فنونی دارد.

از علایق و خواسته‌های یکدیگر آگاهی کامل ندارند

در اکثر موارد افراد هیچ لیستی از علایق و خواسته‌های طرف مقابل خود ندارند و اصلا فکر نمی‌کنند که تهیه این لیست برای تداوم و بهبود رابطه لازم و ضروری است. لطفا از همان ابتدای آشنایی لیستی از خواسته ها، نیازها و علایق یکدیگر تهیه کنید تا بدانید که طرف مقابل شما چه چیزهایی را دوست دارد. تهیه این لیست یکی از ابزارهای کمک به حفظ رابطه است.

شما وقتی ندانید که سلیقه، خواسته و نیاز همسرتان چیست نمی‌توانید منظور او را از حرف‌هایش یا نیاز او را در لحظه و در طول زندگی یا منظور او از خواسته‌هایش را به درستی درک کنید. همچنین، با تهیه این لیست و توجه به آن، توجه خود به همسر را نیز به او می‌رسانید و این رفتار موجب می‌شود او اطمینان یابد که برای شما مهم و دوست داشتنی است.