از ادعای تبانی تا احتمال استعفای 2 عضو
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- چهارمین دوره پارلمان محلی شهر بهشت در هفته‎ای که گذشت سومین سال فعالیت خود را آغاز کرد و در جلسه‎ای که عصر روز دهم شهریور ماه در تالار شورا برگزار شد، اعضای هیأت رئیسه جدید شورای شهر مشهد انتخاب شدند.

نخستین رأی‏گیری برای انتخاب رئیس شورا انجام شد و اگرچه تا قبل از برگزاری صحن علنی، محمدکمال سرویها و محمدحسین جهانبخش نیز در کنار محسن انتظاری هروی برای تصدی کرسی ریاست اعلام آمادگی کرده بودند، اما در جلسه صحن علنی که با حضور 24 نفر از 25 عضو شورای شهر مشهد برگزار شد، انتظاری هروی به عنوان تنها نامزد معرفی و با اخذ 15 رأی موافق برای دومین سال متوالی سکاندار پارلمان محلی مشهد شد.

در ادامه رأی‏گیری برای انتخاب نایب رئیس اول و دوم شورای شهر هم برگزار شد و به ترتیب محمدکمال سرویها با کسب 18 رأی موافق و محمد سهیلی با اخذ 20 رأی موافق برای دومین سال متوالی به عنوان نایب رئیس اول و دوم انتخاب شدند.
فاطمه غیور به عنوان تنها کاندیدا برای تصدی کرسی منشی دوم هیأت رئیسه اعلام آمادگی کرد و با ۱۸ رای موافق از ۲۴ رای ماخوذه به عنوان منشی اول جایگزین دبیریان شد؛ غلامحسین صاحبی و حسن پژمان نیز دو نامزد انتخابات منشی دوم هیأت رئیسه شورا بودند و صاحبی با اخذ ۱۲ رأی موافق از پژمان پیشی گرفت و به عنوان منشی دوم جایگزین غیور شد که پیش از این به عنوان منشی دوم فعالیت می‏کرد.

سید جلال فیاضی تنها کاندیدای تصدی صندلی نظارت شورا بود که با اخذ ۱۴ رأی موافق، برای دومین سال متوالی فعالیت خود را به عنوان ناظر آغاز کرد. انسیه غفوری شعرباف هم با اخذ ۱۷ رأی موافق، جایگزین محمدرضا دیمه‏کار و به عنوان خزانه‏دار شورا انتخاب شد.
اعضای شورای شهر مشهد در جلسه غیرعلنی شورا که صبح روز دهم شهریور ماه برگزار شد، انتخابات اعضای هیأت رئیسه را به صورت غیرعلنی برگزار کرده و به جمع‏بندی رسیده بودند و شاید به همین دلیل بتوان انتخابات صحن علنی را تشریفاتی دانست که همین امر به اظهار نظرهای قابل تأملی از سوی برخی اعضای شورای شهر منجر شد.

ادعای تبانی در انتخاب هیأت رئیسه

pic۱


حجت‏الاسلام علی‏اصغر لطفی، تنها عضو غایب در انتخابات هیأت رئیسه بود که معتقد است انتخابات با تبانی همراه بوده و اظهار می‎کند: با ادامه این روند استعفا می‏دهد. وی به ایسنا می‏گوید: به روند کاری انتخاب هیات رئیسه در جلسه هماهنگی شورای اسلامی شهر مشهد اعتراض داشتم و به همین دلیل در جلسه علنی آن حضور پیدا نکردم؛ چطور می‌شود ظرف ۲۴ ساعت فردی تنها با دو رای شورا به ۱۵ رأی برسد و به عنوان ریاست شورا انتخاب شود؛ بسیار بارز است که عملی معاملاتی انجام شده و تمام حرف‌هایی مانند امر به معروف و نهی از منکر به شکل تنها شعار در میان اعضای شورا وجود دارد.این عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه کارهای معاملاتی انجام شده در شورا کاملا متناقض با ساحت دینی آن است، خاطرنشان می‎کند: علاوه بر اینکه در روز انتخابات هیأت رئیسه باید به جای دیگر می‌رفتم، به خاطر موضوع تبانی در انتخاب هیأت رئیسه نیز گله‌ای داشتم و به صحن علنی نیامدم؛ همچنین در جلسه هماهنگی برای مقابله با این عمل به عنوان ریاست شورا کاندیدا شدم اما بعد از آن متوجه شدم این موضوع ممکن است میان اعضا تفرقه ایجاد کند.

استعفایم قطعی نیست
لطفی تصریح می‎کند: هنوز استعفای من از شورای شهر قطعی نیست و به توصیه برخی از بزرگان باید در این شورا بمانم، اما اگر روال کار بخواهد همین گونه ادامه پیدا کند و اگر بخواهیم حقوق مردم را به خاطر خواسته‌های خودمان معامله کنیم، من دیگر جایی در شورا نخواهم داشت. وی ادامه می‏دهد: افراد دیگری مانند جواد ستاری نیز ممکن است در حرکتی اعتراض‌آمیز به انجام این اعمال استعفا دهند، هر چند آقای ستاری و من گرایش‌های مختلفی داریم اما چون ما بازماندگان شهدا هستیم نمی‌توانیم این وضع را تحمل کنیم.این عضو شورای شهر مشهد اضافه می‎کند: اگر بعد از این در شورای شهر شایسته‌سالاری ادامه پیدا کند، از استعفای خود کوتاه می‌آییم، اما اگر دوباره در تعیین اعضای کمیسیون‌ها تبانی انجام شود استعفای خود را رسما به شورا اعلام می‌کنم؛ باید در صحن علنی شورا به استعفای من رأی بدهند.

تبانی نبود؛ ائتلاف کردند
اگرچه لطفی بر این باور است که در انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر تبانی صورت گرفته، اما سیدجلال فیاضی معتقد است که در این انتخابات ائتلاف انجام شده است نه تبانی. به گزارش ایسنا، وی اظهار می‎کند: به طور کلی در شورا دو سلیقه سیاسی وجود دارد و چند نفر نیز در میان این دو سلیقه قرار دارند که در این دوره انتخابات، چند نفری که از این دو سلیقه نبودند به یک سمت گرایش پیدا کرده و نظر عوض شد، همچنین اکثریت نیز تغییر پیدا کردند.فیاضی با بیان اینکه همه اعضای شورا اصولگرا هستند اما دیدگاه‌های مختلفی دارند، می‎افزاید: این انتخابات ائتلاف میان یک سلیقه سیاسی و کسانی که بین این دو گروه قرار دارند بود نه تبانی.این عضو ناظر بر عملکرد هیأت رئیسه شورا خاطرنشان می‏کند: افرادی که در حال حاضر به این انتخابات اعتراض دارند جز ائتلاف‌کننده‌های اکثریت نبودند؛ برای اعضایی که خواستار استعفا هستند، شورا باید رأی بدهد.

لابی‏گری در انتخابات متداول است
فاطمه غیور رزمگاه نیز که در انتخابات هیأت رئیسه به عنوان منشی اول انتخاب شد، در گفت‏وگو با ایسنا اظهار می‏کند: نمی‌دانم که شایسته‌سالاری اتفاق افتاده است یا نه؛ در سال دوم شورا با اینکه خودم نیز به آقای انتظاری‌هروی برای ریاست شورا رأی دادم اما انتظاری که از ایشان برای مدیریت شورا داشتم، برآورده نشد.فاطمه غیور رزمگاه تصریح می‌کند: با توجه به اینکه خودم نیز مدیریت خوانده‌ام و این مسائل برایم بسیار پر اهمیت هستند، اما اختلاف نظرها و انتظارات همیشه وجود دارد، همچنین که ریاست شورا قول داده است که این نقش مدیریتی خود را به خوبی انجام دهد.غیور هم با تأیید اظهارات لطفی مبنی بر تبانی در انتخابات هیأت رئیسه، عنوان می‌کند: انتخابات همیشه از این نوع لابی‌گری‌ها دارد و در شورا نیز این رایزنی‌ها اتفاق افتاده است؛ لابی‌گری در هر نوع انتخاباتی متداول است و شورا هم از این موضوع مستثنی نیست.

زدوبندها و استیضاح شهردار نتیجه را تغییر داد
جواد ستاری، دیگر عضو شورای شهر مشهد است که به گفته لطفی به دلیل تبانی در انتخابات هیأت رئیسه احتمال استعفای او وجود دارد؛ وی در خصوص انتخابات هیأت رئیسه شورا با اشاره به اینکه متاسفانه انتخابات خوبی رخ نداد، می‎گوید: بسیاری از اعضا به خاطر مطرح شدن استیضاح شهردار رأی خود را تغییر دادند؛ بعضی از اعضای شورا افرادی را با دید و نظر خود جزئی از خطوط قرمز قرار داده بودند و می‌گفتند که نباید این افراد به عنوان هیأت رئیسه انتخاب شوند.


pic2


ستاری ادامه می‎دهد: ریاست کنونی شورا در انتخابات جلسه هماهنگی دو رأی بیشتر نیاورد اما بعد از آن مشاهده کردیم که تعداد آرای او به ۱۵ رسید؛ کسانی که در ابتدا به او رأی نداده بودند خطوط قرمزی را ترسیم کرده بودند اما این موضوع جای سؤال دارد که چگونه خطوط قرمز خود را رد کردند؟ یا اصلا این خطوط قرمز واقعی نبوده است؟ این موضوعات باید پاسخ داده شوند. این عضو شورای شهر با بیان اینکه در این انتخابات مردم از ما توقع داشتند زیرا آنان ما را انتخاب کرده‌اند، تصریح می‎کند: برخی اعضا تنها به عنوان یک تکلیف شرعی رأی داده‌اند؛ اینگونه اتفاقات آدم را دلسرد می‌کند و فکر نمی‌کردم این موضوعات آنقدر زدوبند و بده و بستان داشته باشند. ستاری با بیان اینکه در صورتی که با استعفای من مشکلی حل شود، حتما این کار را می‌کنم، در خصوص کاندیداتوری جهانبخش برای تصدی ریاست شورا، خاطرنشان ‌می‌‎کند: بیشتر اعضا به جهانبخش پیشنهاد دادند که برای این انتخابات، ریاست شورا را برعهده بگیرد اما جهانبخش در صحبت‌های خود عنوان کرد که اگر رئیس شورا شود، استیضاح شهردار را جزء برنامه‌های شورا قرار می‌دهد؛ علاوه بر زدوبندها این موضوع نیز موجب شد تا بعضی از اعضا، از خطوط قرمز خود عبور کنند تا استیضاح شهردار اتفاق نیفتد؛ بسیاری از اعضایی که به انتظاری هروی رأی دادند، قبل از آن به جهانبخش رأی داده بودند.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد اضافه می‎کند: برای برخی اعضای شورا، سؤال از شهردار سخت است؛ مانند طرح تحقیق و تفحص از معاونت حمل و نقل شهرداری، با اینکه برای این طرح ۲۰ نفر موافقت خود را اعلام کردند اما بازهم این کار انجام نشد. وی در پاسخ به این سؤال که «چرا اعضای شورا از استیضاح شهردار نگران هستند؟»، اینطور پاسخ می‎دهد: به عقیده آن‌ها چون شهردار را خودمان انتخاب کرده‌ایم نباید خودمان او را زیر سؤال ببریم.