یک هفته بعد از افتتاح قطعه ۲۲ کیلومتری از خط ۷ مترو با هفت ایستگاه فعال، حرف و حدیث‌ها پیرامون این خط مترو همچنان ادامه دارد و حتی از ضرورت تعطیلی آن از سوی شهردار بعدی سخن به میان آمده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دو روز بعد از آغاز به کار رسمی خط ۷ متروی تهران، عده‌ای از شهروندان از وضعیت کنونی بهره‌برداری آن غافلگیر شدند چراکه تصور می‌کردند خط ۷ مترو تهران مانند سایر خطوط از ساعات اولیه صبحگاه به مسافران خدمت‌رسانی می‌کند، اما با مراجعه به ایستگاه‌هایی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته، با کرکره بسته ورودی مترو روبه‌رو شدند و تصاویری از این وضعیت نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. هفت ایستگاه افتتاح شده از مجموع ۱۹ ایستگاه واقع در قطعه ۲۲ کیلومتری خط ۷ مترو که روز شنبه بهره‌برداری شد، تنها در بازه سه ساعته ۱۰ تا ۱۳ که جزو ساعات متعارف شروع و پایان کار نبوده در حال فعالیت است. هر چند شرکت بهره‌برداری مترو در اطلاعیه‌ای همزمان با مراسم افتتاح این موضوع را رسانه‌ای کرده بود، اما بسیاری از شهروندان از کیفیت بهره‌برداری خط ۷ مطلع نبودند و به همین خاطر از تعطیلی بی‌وقت ایستگاه‌ها غافلگیر شدند.

غافلگیری دوم مسافران در خط جدید مترو به زمان انتظار بسیار زیاد در ایستگاه بازمی‌گردد. سرفاصله قطارهای مترو در این خط طی فعالیت روزانه فعلی، ۳۰ دقیقه اعلام شده بود که عملا در دو روز گذشته، این وعده محقق نشد و مسافران باید حدود ۴۵ دقیقه برای رسیدن قطار، در ایستگاه انتظار بکشند. سرفاصله متعارف در سایرخطوط مترو تهران در ساعات پراستفاده، بین ۴ تا ۸ دقیقه است. تاثیر این زمان انتظار بالا حتی اگر برای مدت محدودی برقرار باشد، این است که مسافران خط ۷ مترو یا از سفر با این ناوگان انصراف داده و ایستگاه را ترک می‌کنند یا اینکه در صورت ماندن برای استفاده از قطار، احتمال مراجعه دوباره آنها به این خط، نزدیک به صفر خواهد بود.

چند روز بعد صحبت از دو اشکال احتمالی خط ۷ به میان آمد که اشکالات کوچک و قابل اغماضی نبود. رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه طبق گزارش‌های غیررسمی، قطعه افتتاح شده از خط ۷ مترو دو اشکال مهم دارد، گفت: شنیده شده که این خط فاقد «هواکش» و «راه فرار»‌ است. رحمت‌الله حافظی در این رابطه افزود: گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره نواقص این خط مطرح شده که اگرچه غیررسمی است، اما با توجه به اهمیت موضوع باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد. به گفته حافظی، این قطعه از خط ۷ در حالی بهره‌برداری شده که فاقد هواکش و راه‌های فرار است و با توجه به اینکه اکنون فاصله بین دو ایستگاه قابل استفاده از خط ۷ در برخی مقاطع ۶ کیلومتر است، از این رو صحت و سقم وجود این دو اشکال باید فورا مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران پیشنهاد کرد برای رفع این نگرانی و حصول اطمینان از امنیت شهروندان، کمیته‌ای سه نفره متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های عمران و حمل و نقل، سلامت و محیط زیست و حقوقی و نظارت شورا تشکیل شود و پس از بازدید از این خط، گزارش آن به شورا ارائه شود. محسن هاشمی، منتخب اول شورای شهر تهران نیز که خود تا چند سال قبل در مترو مسوولیت داشت، افتتاح زودرس خطوط مترو در روزهای اخیر را برای امنیت شهروندان خطرناک توصیف کرد و از اعضای کنونی شورای شهر خواست در برابر این افتتاح‌ها سکوت نکنند. به اعتقاد وی، متروی تهران در بخش سازه و تونل‌ها وضعیت خوبی دارد، اما در بخش تجهیزات به دلیل کمبود منابع، در برخی قسمت‌ها مشکل وجود دارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه افتتاح‌های زودرسی که اکنون شاهد آن هستیم، باید متوقف شود، تصریح کرد: افتتاح خطی که هواکش ندارد و قطار کافی برای آن وجود ندارد، ایجاد ناامنی برای مسافران است و هرکس به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب شود، باید در اولین روز کاری خود این خطوط را تعطیل کند. هاشمی همچنین با بیان اینکه ما منتخبان شورای جدید فعلا مسوولیت و اختیاری نداریم، از اعضای شورای شهر فعلی تهران خواست در مقابل این افتتاح‌های زودرس که برای امنیت شهروندان خطرناک است، سکوت نکنند. با این حال هابیل درویش، مدیرعامل شرکت مترو تهران در واکنش به این انتقادها با برشمردن مزایای خط ۷ گفته است که آنقدر این پروژه بزرگ بوده که برخی به انکار روی آورده‌اند و نتوانسته‌اند این موفقیت را تحمل کنند. وی با بیان اینکه تمام خطوط مترو برای بهره‌برداری از قدیم‌الایام روال خاص خود را داشتند و خط ۷ نیز طبق روال افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید، ایمنی خط را تایید کرد و گفت: هواکش خط ۴ مترو که در زمان مدیرعامل قبلی افتتاح شده بود، در زمان مدیریت من نصب شد و همچنان نیز این خط به تجهیزات بیشتری نیاز دارد؛ این درحالی است که خط ۷ مترو، مشاور و مدیر طرح دارد که درخصوص بررسی وضعیت ایمنی آن تکالیف خود را انجام می‌دهند و خط را از همه جهات بررسی کرده‌اند.

درویش در عین حال به این موضوع اذعان کرد که خط ۷ مترو تهران برای کامل شدن به زمان نیاز دارد، اما گفت: این خط از نظر ایمنی هیچ مشکلی ندارد و مانند خطوط دیگر با پنج قطار به بهره‌برداری رسید و درحال حاضر طی یک ماه و روزی سه ساعت به‌صورت آزمایشی فعالیت خواهد کرد تا نقص‌های احتمالی آن برطرف شود. اما حواشی خط ۷ آنقدر بالا گرفته که رئیس کمیته عمران شورای شهر از ورود شورا به موضوع ایمنی خط ۷ خبر داد. اقبال شاکری با بیان اینکه برخی منتقدان نسبت به فعالیت خط ۷ مترو انتقادهایی داشته‌اند، گفت: بر همین اساس کمیته عمران شورای شهر به زودی برای بررسی ابعاد مختلف این ادعاها از این خط بازدید خواهد داشت تا در راستای شفاف‌سازی ابهامات اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: نبود سیستم هوادهی و هواکشی مناسب و به علاوه فعالیت سه‌ساعته و آزمایشی این خط و همچنین نبود راه‌های خروج اضطراری مناسب از جمله ابهاماتی است که باید مورد بررسی قرار گرفته و باید در راستای تنویر افکار عمومی به آنها پاسخ داده شود. باید منتظر گزارش این کمیته بود تا مشخص شود،‌ مشکلات مطرح شده درباره خط ۷ صحت دارد یا اینکه صرفا حواشی غیرمستند بوده است.