شاخه جوانان بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی به مناسبت سالروز ارتحال آیتالله طالقانی برگزار کرد؛
یادی از ابوذر انقلاب
دنیای اقتصاد- ۱۹ شهریورماه سالروز ارتحال آیتالله سیدمحمود طالقانی، از چهرههای شاخص انقلاب، دومین رئیس شورای انقلاب، نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب و عضو مجلس خبرگان است و به همین مناسبت کارگاه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی با عنوان «یادی از ابوذر انقلاب» برگزار شد.
مدرس دانشگاه، نایبرئیس و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در این جلسه در خصوص دلایل محبوبیت آیتالله طالقانی در بین مردم به ویژه جوانان انقلابی و گروههای متنوع سیاسی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به شخصیت چندوجهی ایشان اظهار کرد: او از عمق جان به مبانی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اعتقاد داشت و به تعبیری میتوان گفت بخشی از مجاهدت آیتالله طالقانی تبیین و شناخت حاکمیت دموکراتیک مبتنی بر ارزشهای دینی و انسانی بود؛ او تلاش کرد نشان دهد که بین دین و آزادی، دین و دموکراسی، دین و علم هیچگونه تضاد و پارادوکسی وجود ندارد.
مدرس دانشگاه، نایبرئیس و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در این جلسه در خصوص دلایل محبوبیت آیتالله طالقانی در بین مردم به ویژه جوانان انقلابی و گروههای متنوع سیاسی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به شخصیت چندوجهی ایشان اظهار کرد: او از عمق جان به مبانی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اعتقاد داشت و به تعبیری میتوان گفت بخشی از مجاهدت آیتالله طالقانی تبیین و شناخت حاکمیت دموکراتیک مبتنی بر ارزشهای دینی و انسانی بود؛ او تلاش کرد نشان دهد که بین دین و آزادی، دین و دموکراسی، دین و علم هیچگونه تضاد و پارادوکسی وجود ندارد.
دنیای اقتصاد- 19 شهریورماه سالروز ارتحال آیتالله سیدمحمود طالقانی، از چهرههای شاخص انقلاب، دومین رئیس شورای انقلاب، نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب و عضو مجلس خبرگان است و به همین مناسبت کارگاه آموزشی و جلسه پرسش و پاسخ شاخه جوانان و دانشجویان بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی با عنوان «یادی از ابوذر انقلاب» برگزار شد.
مدرس دانشگاه، نایبرئیس و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در این جلسه در خصوص دلایل محبوبیت آیتالله طالقانی در بین مردم به ویژه جوانان انقلابی و گروههای متنوع سیاسی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به شخصیت چندوجهی ایشان اظهار کرد: او از عمق جان به مبانی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اعتقاد داشت و به تعبیری میتوان گفت بخشی از مجاهدت آیتالله طالقانی تبیین و شناخت حاکمیت دموکراتیک مبتنی بر ارزشهای دینی و انسانی بود؛ او تلاش کرد نشان دهد که بین دین و آزادی، دین و دموکراسی، دین و علم هیچگونه تضاد و پارادوکسی وجود ندارد.
تفکر شورایی آیتالله طالقانی
حمیدرضا موحدیزاده با بیان اینکه تفکر شورایی آیتالله طالقانی زبانزد عام و خاص بود، خاطرنشان کرد: ایشان در اولین خطبه نماز جمعه تهران در اینباره بسیار منطقی، رسا و قاطع به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه آیتالله طالقانی آزادی و عدالتخواهی را لازم و ملزوم یکدیگر معرفی میکرد، افزود: او درد اصلی مردم ایران را استبدادزدگی و راه درمان آن را مبارزه با فقر، جهل و استبداد میدانست؛ این مؤلفهها عناصری بود که شخصیت آیتالله طالقانی را در بین توده مردم و نسل جوانان انقلابی صاحب نفوذ و تأثیرگذار کرده بود.
عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان استان در خصوص هدف آیتالله طالقانی از نوشتن کتاب «پرتویی از قرآن» تصریح کرد: به نظر میرسد وی به دنبال پیدا کردن راهبردی برای بازگشت جامعه به فرهنگ قرآنی بود؛ همچنین او این سؤال را مطرح میکرد که یک اجتماع سالم چگونه اجتماعی است و چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد؟
او در اثر ارزشمند خویش به تجزیه، تحلیل و تفسیر اجتماع سالم از منظر قرآن پرداخت.
جایگاه خردورزی در تفکر
آیتالله طالقانی
موحدیزاده به اصول حاکم بر تفکر آیتالله طالقانی نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از برجستهترین اصول نظری و فکری ایشان اصل «خردورزی و عقلانیت» بود؛ در نگاه وی همه باورها، ارزشها و برنامههای اسلام و قرآن بر حکمت و عقل سلیم استوار است؛ او بر این عقیده استوار بود که یک عالم دینی در راه مبارزه با خرافات، نباید به خود شک و تردید راه بدهد.
نایبرئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص راهکارهای آیتالله طالقانی برای دستیابی به جامعه سرشار از قسط و عدل نیز اظهار کرد: بازگشت به اسلام راستین و فرهنگ اصیل قرآنی، اعتقاد و اجرای اصل آزادی تفکر و بیان در جامعه اسلامی، اجرای اصل «تسامح و مدارا» در رابطه با دگراندیشان، مخالفان یا دشمنان،پیادهسازی اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق اجرای اصل شوراها و سپردن کارها و امور جامعه به دست خود مردم، رعایت جایگاه مقتضیات
زمان و مکان و ایجاد موازنه بین دیانت و روشنفکری برخی از راهحلهای ایشان بود.
مدرس دانشگاه، نایبرئیس و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان خراسان رضوی در این جلسه در خصوص دلایل محبوبیت آیتالله طالقانی در بین مردم به ویژه جوانان انقلابی و گروههای متنوع سیاسی سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به شخصیت چندوجهی ایشان اظهار کرد: او از عمق جان به مبانی حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اعتقاد داشت و به تعبیری میتوان گفت بخشی از مجاهدت آیتالله طالقانی تبیین و شناخت حاکمیت دموکراتیک مبتنی بر ارزشهای دینی و انسانی بود؛ او تلاش کرد نشان دهد که بین دین و آزادی، دین و دموکراسی، دین و علم هیچگونه تضاد و پارادوکسی وجود ندارد.
تفکر شورایی آیتالله طالقانی
حمیدرضا موحدیزاده با بیان اینکه تفکر شورایی آیتالله طالقانی زبانزد عام و خاص بود، خاطرنشان کرد: ایشان در اولین خطبه نماز جمعه تهران در اینباره بسیار منطقی، رسا و قاطع به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه آیتالله طالقانی آزادی و عدالتخواهی را لازم و ملزوم یکدیگر معرفی میکرد، افزود: او درد اصلی مردم ایران را استبدادزدگی و راه درمان آن را مبارزه با فقر، جهل و استبداد میدانست؛ این مؤلفهها عناصری بود که شخصیت آیتالله طالقانی را در بین توده مردم و نسل جوانان انقلابی صاحب نفوذ و تأثیرگذار کرده بود.
عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان استان در خصوص هدف آیتالله طالقانی از نوشتن کتاب «پرتویی از قرآن» تصریح کرد: به نظر میرسد وی به دنبال پیدا کردن راهبردی برای بازگشت جامعه به فرهنگ قرآنی بود؛ همچنین او این سؤال را مطرح میکرد که یک اجتماع سالم چگونه اجتماعی است و چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد؟
او در اثر ارزشمند خویش به تجزیه، تحلیل و تفسیر اجتماع سالم از منظر قرآن پرداخت.
جایگاه خردورزی در تفکر
آیتالله طالقانی
موحدیزاده به اصول حاکم بر تفکر آیتالله طالقانی نیز اشاره و عنوان کرد: یکی از برجستهترین اصول نظری و فکری ایشان اصل «خردورزی و عقلانیت» بود؛ در نگاه وی همه باورها، ارزشها و برنامههای اسلام و قرآن بر حکمت و عقل سلیم استوار است؛ او بر این عقیده استوار بود که یک عالم دینی در راه مبارزه با خرافات، نباید به خود شک و تردید راه بدهد.
نایبرئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص راهکارهای آیتالله طالقانی برای دستیابی به جامعه سرشار از قسط و عدل نیز اظهار کرد: بازگشت به اسلام راستین و فرهنگ اصیل قرآنی، اعتقاد و اجرای اصل آزادی تفکر و بیان در جامعه اسلامی، اجرای اصل «تسامح و مدارا» در رابطه با دگراندیشان، مخالفان یا دشمنان،پیادهسازی اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از طریق اجرای اصل شوراها و سپردن کارها و امور جامعه به دست خود مردم، رعایت جایگاه مقتضیات
زمان و مکان و ایجاد موازنه بین دیانت و روشنفکری برخی از راهحلهای ایشان بود.
ارسال نظر