تک نیرو آماده ایجاد ظرفیت‌های جدید برق در کشور
نیروگاه‌های خورشیدی تجهیزاتی هستند که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند و برای استفاده در منازل، مکان‌های اداری، ساختمان‌ها، خیابان‌ها و غیره به کار می‌روند. ازآنجاکه میزان تابش خورشید در ایران بین ۱۸۰۰ الی ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده می‌شود و به علاوه به طور متوسط ۲۸۰ روز آفتابی دارد، به لحاظ دریافت انرژی خورشید در بالاترین رده‌های جهانی قرار دارد.

استفاده از انرژی رایگان خورشید و به کارگیری آن در نیروگاه‌های خورشیدی برای تأمین برق پاک، امروزه در سراسر جهان و به ویژه در کشور ما در حال گسترش و بهره‌برداری است. مناطق مختلف ایران از جمله استان‌های فارس، کرمان و یزد که بیشترین تابش نور خورشید را دارند، مناطق مناسبی برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی به شمار می‌روند. شرکت تک نیرو (تعاونی کارکنان نیروگاه یزد) که یکی از شرکت‌های تخصصی حوزه برق در کشور است، اقدام به احداث یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان خاتم واقع در استان یزد کرده که بهره‌برداری از آن منافع و عواید زیادی برای این شهرستان به همراه دارد. محمد زاده رحمانی فرماندار شهرستان خاتم در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، درباره این پروژه بیشتر صحبت می‌کند. زاده رحمانی ۱۵ سال سابقه کار دارد؛ پنج سال در وزارت جهاد کشاورزی یا همان جهاد سازندگی سابق و ده سال در وزارت کشور در استانداری یزد. او در سمت‌های مختلف کارشناسی و مدیریتی تجربیات زیادی دارد و از دو سال پیش تاکنون فرماندار خاتم است.
***

طرح احداث نیروگاه خورشیدی در شهرستان خاتم به تازگی توسط شرکت تک نیرو اجرایی شده است. این طرح را چگونه می‌بینید و چه تاثیراتی بر رشد و توسعه منطقه دارد؟
وضعیت جغرافیایی شهرستان خاتم به‌گونه‌ای است که حدفاصل استان‌های فارس، کرمان و یزد قرار گرفته و همچنین از نظر اقلیم‌شناسی در منطقه‌ای است که بیشترین تابش خورشید را بین شهرستان‌های همجوار و در استان یزد دارد و نیز از کمترین گرد و غبار برخوردار است. این دو عامل باعث می‌شود که احداث نیروگاه خورشیدی در خاتم به خوبی جواب داده و تاثیرگذار باشد. وقتی می‌گوییم حدفاصل از این نظر است که اگر یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان ما احداث شود می‌تواند بحث تولیدی‌اش را هم در اختیار شرکت برق منطقه‌ای استان کرمان و هم در اختیار شرکت برق منطقه‌ای استان یزد قرار دهد.
از طرف دیگر شهرستان خاتم قطب کشاورزی استان یزد بوده و یکی دو سال است به سمت صنعتی شدن می‌رود. هم اکنون حدود شش، هفت پروژه صنعتی در حال احداث در این شهرستان داریم که برای تأمین برق این صنایع که از صنایع سنگین هستند، در آینده نیاز به نیروگاه جدید برق داریم و باید از انرژی‌های نو و نیروگاه خورشیدی در این زمینه استفاده کنیم؛ بنابراین از احداث نیروگاه خورشیدی استقبال می‌کنیم و همه گونه همکاری را با مسئولان آن انجام می‌دهیم. در مورد تأمین زمین و زیرساخت‌ها نیز تا جایی که امکان دارد کمک می‌کنیم که نیروگاه هرچه زودتر ساخته شود.

همان‌طور که می‌دانید هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور در کیش در حال برگزاری است. آیا در شهرستان خاتم فرصت‌هایی وجود دارد که در دوران پساتحریم سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری به سوی خود جذب کند؟
بله، فرصت‌های زیادی در این شهرستان، برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود دارد. به عنوان مثال، پروژه پتروشیمی خاتم که دانش فنی آن از شرکت گازاله سوییس و تویو ژاپن اخذ شده آماده پذیرش سرمایه‌گذار خارجی است. جدا از آن، از آنجا که این شهرستان روی کمربند آهن قرار گرفته، در این شهرستان معادن غنی آهن وجود دارد که برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است تا بتوانند گندله و شمش تولید کنند.

آیا طرح‌های دیگری هم در حوزه برق در شهرستان خاتم در دست اجرا هست؟
طرح‌های خاص دیگری در دست اجرا نداریم. اما از طرح‌ها و پروژه‌های مختلف که باعث رشد و رونق منطقه خواهد شد، استقبال می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید، خط لوله گاز ۴۲ اینچ ارسنجان استان فارس به زرند کرمان از شهرستان خاتم عبور کرده و به همین ترتیب از احداث نیروگاه برق که گاز را تبدیل به انرژی الکتریسیته می‌کند استقبال می‌کنیم و این امکان برای سرمایه‌گذاران در این شهرستان وجود دارد.

و سخن آخر؟
صحبت اصلی من این است که رویه و سمت و سوی ما در کل کشور، در استان یزد و شهرستان خاتم باید رفتن به سوی انرژی‌های پاک و نو باشد. بد نیست بدانید که اخیراً مطالعه‌ای در خصوص ظرفیت احداث نیروگاه‌های بادی در استان یزد انجام شده. بر اساس این مطالعه، شهرستان خاتم در دو منطقه بیشترین ورودی باد را دارد: چاهک و چنارناز که بیشترین وزش باد استان یزد در این دو منطقه است. در مطالعه‌ای که انجام شده، احداث نیروگاه‌های بادی در این دو نقطه از شهرستان ما مقرون به صرفه و سودمند است.