رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا: بریتانیا زودتر از اتحادیه بیرون برود

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، جهان را به شوک فرو برد. برخی مانند استفان والت، نویسنده و کارشناس برجسته آمریکایی آن را نشانه فروپاشی نظم نوین جهانی قلمداد کردند و برخی دیگر آن را سرآغاز راهی نو. در زیر واکنش‌های سیاستمداران پس از خروج بریتانیا بررسی می‌شود.

یونکر: انگلیس هر چه زودتر از اتحادیه بیرون برود

«ژان‌کلود یونکر» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در اظهارنظری عجیب اعلام کرد «ما از بریتانیا می‌خواهیم که هرچه زودتر از اتحادیه اروپا بیرون برود». به نوشته روزنامه دیلی میل، یونکر از لندن خواسته هر چه زودتر از این اتحادیه خروج کند، اما بریتانیا برای خروج خواستار زمان بیشتری شده است. براساس پیش‌بینی‌ها روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بین ۲ تا ۱۰ سال به‌طول خواهد انجامید. حضور در اتحادیه اروپا منافعی برای انگلیس ایجاد کرده بود که تصمیم‌گیری بر سر نحوه ادامه یا توقف آنها، مذاکرات فنی طولانی و پیچیده‌ای را می‌طلبد. برای نمونه در حال حاضر انگلیس عضو اتحادیه گمرکی ۲۸ کشوری اتحادیه اروپا است که براساس این عضویت، تعرفه‌های گمرکی خود را با دیگر اعضا هماهنگ می‌کند و ورود کالا از این ۲۷ کشور به انگلیس، معاف از حقوق ورودی است.

اوباما: روابط ویژه آمریکا و انگلستان ادامه خواهد یافت

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بالاخره به نتیجه همه‌پرسی انگلستان واکنش نشان داد و گفت واشنگتن به رأی مردم انگلستان احترام می‌گذارد. اوباما گفت رابطه ویژه میان آمریکا و انگلستان همچنان پابرجا می‌ماند و در عین حال تغییری در روابط واشنگتن با اتحادیه اروپا نیز ایجاد نخواهد شد. رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده است که حضور انگلستان در ناتو یکی از سنگ بناهای سیاست خارجی، امنیتی و اقتصادی ایالات‌متحده است. این در حالی است که اوباما پیش از برگزاری رفراندوم به انگلستان سفر کرده و نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هشدار داده بود. برخی می‌گویند احتمال دارد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در روابط اقتصادی خود با انگلستان تجدیدنظر کند.

روسیه: امیدواریم روابط دوجانبه با انگلستان پس از خروج ارتقا یابد

«سرگئی لاوروف»، وزیر امورخارجه روسیه گفت: نتایج همه‌پرسی یک مساله داخلی و به خود انگلستان مربوط است که آیا می‌خواهد در اتحادیه اروپا بماند یا از این اتحادیه خارج شود. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز در این رابطه گفت: «امیدواریم روابط روسیه با انگلستان پس از رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا، ارتقا یابد». با این حال برخی می‌گویند روسیه خوشحال‌ترین کشور روی زمین پس از جدایی این کشور از اتحادیه اروپا است. به گفته کارشناسان، روسیه با تقویت خود در شرق اروپا می‌تواند موجبات فروپاشی این اتحادیه را فراهم کند.

لهستان: اعتماد به اتحادیه اروپا به‌شدت افت کرده است

لهستان از جمله کشورهایی است که گفته می‌شود گزینه بعدی خروج از اتحادیه اروپاست. وزارت خارجه لهستان امروز با بیان اینکه اتحادیه اروپا با افت اعتماد عمومی مواجه شده، تاکید کرده است که انگلستان همچنان شریکی مهم برای ورشو باقی می‌ماند. در این بیانیه آمده است: «اروپا باید با افت شدید اعتماد به اتحادیه اروپا و سرخوردگی درباره انسجام و اتحاد اروپا مقابله کند؛ چراکه این مسائل در تعدادی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپایی نیز مشاهده شده است. با این وجود ورشو به نظر مردم انگلستان احترام گذاشته و لندن همچنان به‌عنوان یکی از شرکای مهم ما باقی می‌ماند.»

آنکارا: اتحادیه اروپا باید رویکردهای خود را تغییر دهد

«بینالی ییلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه گفت اتحادیه اروپا باید استراتژی خود را پس از خروج انگلیس تغییر دهد. وی در گفت‌وگو با رسانه‌های ترکیه‌ای گفت: «من امیدوارم که مردم انگلستان تصمیم درستی اتخاذ کرده باشند... این تصمیم به اتحادیه اروپا مربوط می‌شود و اتحادیه اروپایی باید نتایج این تصمیم را بررسی کرده و رویکرد خود را در آینده تغییر دهد.»

اتحادیه اروپا: آماده مذاکره فوری برای تکمیل روند خروج انگلستان هستیم

سران اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، هرچند از تصمیم انگلیسی‌ها ابراز تاسف کردند، اما گفتند که آماده مذاکره برای تکمیل روند خروج انگلستان هستند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «از تصمیم مردم انگلستان متاسف هستیم، اما به آن احترام می‌گذاریم... اتحادیه با ۲۷ کشور به کار خود ادامه خواهد داد.» بیانیه می‌افزاید: «هرچند این روند دردناک است، اما انتظار داریم دولت انگلستان هرچه سریعتر خواست مردم این کشور را اجرایی کند... آماده مذاکره فوری برای تکمیل این روند هستیم، اما تا زمانی که فرآیند قانونی طی نشده، انگلستان همچنان عضو اتحادیه به شمار می‌آید.»

اولاند: اتحادیه اروپا در معرض آزمونی واقعی قرار گرفته است

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه ضمن ابراز تاسف از تصمیم انگلیسی‌ها، گفت رأی مردم انگلستان نشان داد که اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به سبک سابق فعالیت کند. وی همچنین گفت: «این نتیجه، اتحادیه اروپا را در معرض آزمونی واقعی قرار داده و ما باید همبستگی خود را نشان دهیم.»

اسکاتلندی‌ها بار دیگر برای استقلال از انگلستان تلاش می‌کنند

«نیکلا استرجون» رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت ساکنان این منطقه خواهان ماندن در اتحادیه اروپا هستند و رأی انگلیسی‌ها نباید آنها را وادار به خروج کند. وی گفت تمام تلاش خود را برای ابقای اسکاتلند در اتحادیه اروپا انجام می‌دهد و به همین منظور برای فراهم کردن مقدمات قانونی برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال از انگلستان تلاش خواهد کرد. استرجون گفت: «کاملا روشن است که همه‌پرسی دوم استقلال روی میز است».

راخوی: فعلا قراردادهایمان با انگلستان پابرجاست

«ماریانو راخوی»‌ نخست‌وزیر موقت اسپانیا پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی بریتانیا اعلام کرد، وضعیت اقتصادی فعلی در اسپانیا به گونه‌ای است که اجازه می‌دهد این کشور در برابر عواقب و پیامدهای خروج انگلستان از اتحادیه اروپا مقاومت کرده و تاب بیاورد. وی در ادامه ضمن اینکه از مردم اسپانیا خواست تا خویشتنداری خود را به دنبال این اتفاق حفظ کنند، تاکید کرد که تمامی قراردادها و توافقات میان اتحادیه اروپا و انگلستان همچنان تا تکمیل رسمی فرآیند خروج این کشور پابرجا خواهد ماند.

بلر: احتمال همه‌پرسی اسکاتلند افزایش یافت

تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلستان به‌شدت از نتایج همه‌پرسی ابراز تاسف کرد و گفت این نتیجه «تبعاتی جدی» برای انگلستان خواهد داشت. وی گفت: «برای کشورم، اروپا و جهان بسیار ناراحت هستم.» بلر همچنین گفت رأی به خروج از اتحادیه اروپا، فشارها برای برگزاری مجدد همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلستان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

استقبال ترامپ از خروج انگلستان از اتحادیه

«دونالد ترامپ» کاندیدای پیش روی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به اسکاتلند سفر کرده، از نتایج همه‌پرسی استقبال کرد. وی گفت: «مردم انگلیس با رأی به خروج از اتحادیه اروپا، کنترل کشورشان را دوباره به دست خود گرفتند و این اتفاق ارزشمندی است.»