ادامه بلاتکلیفی کارگران

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- بیستم اردیبهشت ماه بود که در گزارشی به تعطیلی بزرگترین کارخانه کاشی‎سازی خراسان پرداختیم و گفتیم کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان که از مهر ماه سال گذشته حال و روز خوبی ندارد، از اسفند ماه به حالت تعطیل درآمده و حقوق کارگران آن نیز معوق مانده است. در گزارش قبل، مدیرعامل این کارخانه اخبار منتشر شده مبنی بر تعطیلی و تعدیل نیروی آن را بزرگنمایی ‎دانسته و از فعالیت دوباره این واحد تولیدی از اول خرداد ماه خبر داده بود؛ حالا تنها کمتر از یک هفته به پایان خرداد ماه باقی است و این در حالی است که گویا بدهی کارخانه کاشی‎سازی طوس به شرکت گاز که منجر به قطع گاز این شرکت شده بود، مانعی برای آغاز دوباره فعالیت کارخانه است. یکی از کارگران کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان در این باره به «دنیای اقتصاد» می‏گوید: قرار بود کارخانه از اول خرداد ماه فعالیت خود را با یک سوم ظرفیت آغاز کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ کارخانه کاشی‎سازی طوس بدهی ۴۰۰ میلیون تومانی به اداره گاز دارد اما اداره گاز برای تقسیط این بدهی همکاری نمی‏کند؛ جلسات متعددی برای بررسی مشکل کارخانه در فرمانداری قوچان برگزار و مقرر شد ۵۰ میلیون تومان از این بدهی نقد و مابقی تا پایان سال جاری در چند قسط پرداخت شود اما رئیس اداره گاز ناحیه قوچان همکاری نکرد و اعلام شد باید شرکت گاز استان در این زمینه تصمیم‏گیری کند و این امر از اختیار اداره گاز ناحیه خارج است.

اداره گاز همکاری نمی‏کند

این کارگر با تأکید بر اینکه مشکل واحد تولیدی ما ناشی از قطع گاز کارخانه و عدم همکاری رئیس اداره گاز ناحیه قوچان برای وصل شدن مجدد گاز کارخانه است، خاطرنشان می‎کند: اعلام شده فعالیت مجدد کارخانه به محض وصل شدن گاز از سر گرفته می‎شود؛ ظاهرا قرار است روز دوشنبه(امروز، ۲۴ خرداد ماه) جلسه‏ای در شرکت گاز برگزار و درباره صورت جلسه فرمانداری قوچان مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان از بدهی کارخانه به صورت نقد و مابقی به صورت اقساط تصمیم‎گیری شود. این کارگر کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان با اشاره به اینکه در مجموع حقوق و مطالبات کارگران این کارخانه به مدت ۱۰ ماه معوق مانده است، تصریح می‎کند: با این حال کارگران صبوری کرده‎اند و منتظر فعالیت دوباره کارخانه هستند اما قطع گاز کارخانه باعث شده این امر به تعویق بیفتد.

تکذیب خبر تجمع کارگران

کارگر کارخانه کاشی سازی طوس اخبار منتشر شده مبنی بر تجمع کارگران کارخانه را رد و تأکید می‏کند: تجمعی صورت نگرفته است؛ در یکی از روزهایی که کارگران بخش نگهداری در کارخانه مشغول به فعالیت بودند، خبرنگار یکی از رسانه‏ها در محل کارخانه حضور یافت و کارگران در گفت‏وگو با او، به طرح مشکلات خود پرداختند اما برخی رسانه‏ها در ادامه اخباری مبنی بر تجمع کارگران کارخانه منتشر کردند که این خبر صحیح نیست.

اجرا نشدن تفاهم‏نامه

مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان نیز در گفت‎وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه مشکل ما بدهی به شرکت گاز است، اظهار می‎کند: تفاهم‌نامه‏ای در خصوص تقسیط بدهی و راه‎اندازی مجدد کارخانه با شرکت گاز داشته‌ایم که این تفاهم‎نامه هنوز اجرایی نشده است. محمدهادی توکلی‌فر بدهی کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان به اداره گاز را حدود ۴۰۰ میلیون تومان اعلام و تصریح می‌کند: مسأله مهم این است که شرکت گاز با ما همکاری کند زیرا در حال حاضر و در وضعیت فعلی اقتصاد، تمام صنایع درگیر این مسائل و مشکلات هستند. مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان این نکته را نیز یادآور می‎شود که رئیس اداره گاز ناحیه قوچان، صورت جلسه فرمانداری را امضا کرده و به اداره گاز استان ارجاع داده اما این صورت جلسه هنوز اجرایی نشده است. وی با بیان اینکه بررسی این موضوع از اداره گاز شهرستان قوچان خارج و به استان ارجاع شده است، خاطرنشان می‎کند: اما در همین زمینه نیز باید گفت که اگر اداره گاز ناحیه قوچان می‎خواست، این مشکل می‎توانست در داخل شهرستان حل شود؛ هنوز پاسخی از شرکت گاز استان به ما داده نشده و اعلام کردند پاسخ را از شهرستان پیگیری کنیم. توکلی‌فر در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان آغاز دوباره فعالیت کارخانه کاشی‎سازی طوس اینطور می‏گوید: پایه صنعت ما گاز است؛ اگر کوره‏های کارخانه روشن نشود نمی‎توانیم تولید داشته باشیم؛ برای فعالیت مجدد کارخانه آمادگی داریم و بسترهای لازم در این زمینه فراهم شده است؛ منتظر هستیم گاز مجموعه وصل شود تا بتوانیم تولید را ادامه دهیم. مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان درباره پرداخت حقوق و مطالبات کارگران نیز اینطور پاسخ می‎دهد: تعدیل نیرو نداشتیم؛ با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی موجود در جامعه باید گفت ما هم خارج از این اقتصاد نیستیم و در همین فضای اقتصادی فعالیت می‎کنیم؛ تلاش داریم مجموعه را حفظ کنیم و تولید خود را ادامه دهیم.

پاسخ غیرشفاف شرکت گاز

سراغی هم از رئیس اداره گاز ناحیه قوچان گرفتیم اما محسن هادی‎زاده در پاسخ به «دنیای اقتصاد» گفت که در این زمینه پاسخگو نیست و اجازه مصاحبه ندارد و خبرنگار دنیای اقتصاد را به روابط عمومی شرکت گاز خراسان رضوی ارجاع داد؛ ایمانی‎فر، مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان نیز به پیگیری‎های دنیای اقتصاد پاسخ درستی نداد و به ذکر چند جمله بسنده کرد: باید سلسله مراتب اداری طی شود؛ مدیرعامل کارخانه کاشی‎سازی طوس قوچان باید به مشهد بیاید و با امور مالی شرکت گاز ارتباط بگیرد و مشکلات مالی را برطرف کند.

ادامه بلاتکلیفی کارگران