بدهی سنگین دولت به بافت‌های فرسوده

روند فعلی تسویه حساب دولت با شهرداری‌ها در بازار نوسازی بافت‌های فرسوده، به ١٠ سال زمان برای پرداخت کامل مطالبات شهرداری‌ها نیاز دارد.این مدت زمان البته فقط به مطالبات گذشته تاکنون بر می‌گردد. حال آنکه هر سال بر طلب شهرداری‌ها از دولت در این حوزه افزوده می‌شود.در این باره آمارهای رسمی از متولی نوسازی در مدیریت شهری تهران از تخصیص یکصد میلیارد تومان از دیون دولت به شهرداری‌ها خبر داد و گفت: در بودجه امسال رقمی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده‌ شده است که باید نسبت به همان بدهی‌های موجود بین شهرداری‌ها توزیع شود.

عبادالله فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران درخصوص بحث دیون دولت به شهرداری‌ها به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: طبق ماده ۱۶ ساماندهی مسکن مقرر شده بود به ازای تخفیف‌هایی که شهرداری‌های کشور در بخش ارائه تسهیلات به متقاضیان اعمال می‌کند، در بودجه دولت این عدد پیش‌بینی شده و به شهرداری‌ها پرداخت شود. شهرداری تهران و برخی دیگر از کلان شهرها چند سالی است برای تشویق سازنده‌ها به نوسازی بافت فرسوده، تخفیف ٥٠ تا ١٠٠ درصدی در عوارض ساخت‌وساز اعمال می‌کنند.

با این تخفیف، هزینه ساخت در بافت فرسوده حداقل ١٠ درصد کاهش پیدا می‌کند. اما در قانون ساماندهی مسکن پیش‌بینی شده است که دولت در ازای تخفیف شهرداری‌ها در هزینه صدور پروانه نوسازی در بافت فرسوده، باید معادل رقم تخفیف را در بودجه‌های سالانه اش محاسبه کند و آن را به شهرداری‌ها بپردازد.فتح‌الهی رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در این خصوص کل بدهی محاسبه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور را برابر با ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده‌ شده است که باید نسبت به همان بدهی‌های موجود بین شهرداری‌ها توزیع شود.رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه نسبت به اینکه این امر بتواند آغاز نیکی برای تودیع همه بدهی‌های دولت به شهرداری باشد ابراز امیدواری کرد و گفت: از آنجا که در شهر تهران شبکه اجتماعی وسیعی وجود دارد، شهرداری آمادگی خود برای اجرای طرح جدیدی مبنی بر توجیه مردم نسبت به وظایفشان در راستای بازآفرینی شهری، الحاق پلاک‌های ریزدانه، توجه به قومیت‌ها، ریشه‌ها و تعاملات اجتماعی اعلام می‌کند.

وی در این‌باره افزود: ما در نوسازی و بازآفرینی شهری باید به دو مقوله کالبد و جریان زندگی به‌طور همزمان توجه کنیم. در حقیقت کالبد همان ریزدانگی، نفوذناپذیری و استحکام و احیای ظاهر شهری ا‌ست و جریان زندگی همانند روح انسان که در بدن ساری و جاری بوده و باید در محله‌ها دیده شود، این بخش قطعا هم‌وزن و هم‌تراز کالبد نخواهد بود.این مقام مسوول اضافه کرد: ممکن است در یک فضای به ظاهر نامرغوب با وجود مشکلات، روح زندگی بسیار فعال باشد که نمونه عینی این مساله به راحتی در مناطق جنوبی تهران قابل مشاهده است. ما باید علاوه بر کالبد به این بخش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.فتح‌الهی با بیان این مطلب که از بین ۱۴۹ محله‌ تهران بیش از ۷۰ درصد دارای این ویژگی هستند گفت: این پدیده اجتماعی روح زندگی را در محلات تقویت می‌کند و از آنجا که تعداد محلات و زیرساخت‌ها در تهران زیاد است ما نیز نسبت به اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده‌ایم.

به گفته وی اساس این نگاه توجه به مسائل آموزشی‌ است، به‌گونه‌ای که اگر شهروندان به قوانین، مطالبات خود از شهر، همسایه و مسوولیت خود نسبت به شهر توجیه شوند، زندگی را با روحی لطیف و اندیشه‌ای مثبت در کالبد شهر جاری می‌کنند.براساس این گزارش، تلنبار شدن بدهی دولت به شهرداری‌ها از بابت تخفیف عوارض ساخت‌وساز در بافت فرسوده بزرگ‌ترین ضدانگیزه برای شهرداری‌ها در طراحی ابزارهای جدید تحریک عرضه در بافت فرسوده محسوب می‌شود.در حال حاضر برخی کلان‌شهرها به تبعیت از تهران، به سازنده‌ها در بافت فرسوده انواع مختلفی از تسهیلات تشویقی ریالی ارائه می‌کنند. این تسهیلات شامل تخفیف ١٠٠ درصدی در عوارض ساخت، پرداخت کمک هزینه طراحی نمای ساختمان، معافیت از پرداخت هزینه‌های دفاتر خدمات الکترونیک شهر و همچنین ارائه مجوز تراکم مازاد (طبقات اضافه) است.