نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه
نسرین احمدی فخر- با هویداشدن گنبد در هوای بارانی و بعداز رسیدن به محوطه مصلی نیمه ساخته تهران آن چیزی که بیشتر نظرها را به خود جلب می کرد، بیلبردهای بزرگ از برندهای معروف رسانه ای بود.گاهی هم درگوشه و کنار حیاط مصلی حضور شخصیتهای معروف سینمایی باعث ازدحام جمعیت می شد.


بی هیچ معطلی ازضلع شرقی وارد سالن اصلی بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات شدیم. نمایشگاهی که درتاریخ ۱۶ آبان با حضور رئیس دولت یازدهم گشایش یافت وحالا با حضور نه چندان پررنگ بازدیدکنندگان به کار خود ادامه می دهد. علت خلوت بودن غرفه ها را در حالت خوش بینانه به پای هوای بارانی تهران می گذاریم نه چیز دیگر!!!

کما فی سابق راهروهای اصلی نمایشگاه جایگاه حضور رسانه های مطرح و برند بود. روزنامه های دنیای اقتصاد، قدس، همشهری، جام جم، اعتماد وخبرگزاری های ایسنا و مهر تنها بخشی از رسانه هایی بودند که در راهروهای اصلی عرض اندام می کردنند.

حضور رسانه های اصفهان زیبا، اصفهان امروز، نسل فردا و ایمنا در میان انبوهی از شرکت کنندگان، تیم بازدیدکننده از اصفهان را برآن داشت که در دقایق اولیه حضور در نمایشگاه به سراغ رسانه های اصفهانی بروند.

بیشترین چیزی که نظرها را به خود جلب می کرد درکنارهم قرارگرفتن رسانه های مختلف با سبک و نگاه های متفاوت در یک فضای رقابتی بود. فضایی که امسال رنگ و بویی از جنس مذاکرات هسته ای به خود گرفته بود.

در روزهایی که نقد و سیاه نمایی فاصله بسیار کمی باهم دارند، نامگذاری شعار نمایشگاه مطبوعات تحت عنوان "نقد منصفانه ، پاسخ مسئولانه" حرکتی مدبرانه از سوی مسئولان بود.
دراین دیدگاه که رسانه ها رسالت دارند تا پیدا و پنهان هر رویداد را به صراحت و صداقت منعکس کنند هیچ شکی نیست. رسانه ها سکان دار افکار مردمی هستند که سالیان سال است شنیدن اخبار ولمس کردن کاغذ روزنامه را از برنامه های روزانه خود می دانند.

حال اینکه این صراحت دررسالت رسانه از نقد جایگاه خود را به سیاه نمایی می دهد، گاهی موجب پا یین آمدن آستانه صبر مسئولین می شود و عبور از مرز نقد و سیاه نمایی به اندازه تارمویی شکیبایی مقام مسئول را می خواهد.

با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که در باب اهمیت کار رسانه فرموده اند: "برای رسانه سه وظیفه عمده قائلم: وظیفه نقد و نظارت، وظیفه اطلاع رسانی صادقانه و شفاف، وظیفه طرح و تبادل آرا و افکاردرجامعه . معتقدم که آزادی قلم و بیان ، حق مسلم مردم و مطبوعات است."

همچنین ایشان در اشاره به پاسخ مسئولانه تآکید داشتند:"مسئولان ازاین کار ابا نداشته باشند. انتقاد عالمانه را، انتقاد سازنده را بپذیرند. نقد منصفانه با تخریب و سیاه نمایی مرز مشخصی دارد که باید رعایت شود."

بی شک سخنان هوشمندانه مقام رهبر انقلاب و تاکید رئیس جمهور به اهمیت رسانه برای توسعه کشور و همچنین تآکید برنقد از سوی رسانه در آستانه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، در سطح کیفی این نمایشگاه تآثیر بسزایی داشته است.

گرچه حضور مسئولان در راهروهای نسبتآ کم نور نمایشگاه کمتر به نظر می رسد اما امیدوار بودیم که نقد منصفانه رسانه همچنان به قوت خود باقی بماند. مسئولین با حضور پررنگ تر خود دراین نوع از نمایشگاه ها می توانند تعامل بیشتر ی با رسانه ها که تزریق کننده افکار عمومی هستند، داشته باشند.

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با رویکرد خانواده محوری، با هدف آشتی خانواده ها با مطبوعات و رسانه برگزار شد. هدف ازاین رویکرد آشتی خانواده ها با مطبوعات و ترغیب و تشویق هر چه بیشتر گروه های سنی با رسانه های داخلی بود.رسیدن به هدف این رویکرد را می توانستیم با حضور کودکان و کهنسالان درسالن برگزاری نمایشگاه مشاهده کنیم.

درغرفه طرفداران محیط زیست پرفورمنسی جالب با دست و صورت سیاه اجرا شد که بیشتر نظر کودکان و نوجوانان حاضر در نمایشگاه را به خود جلب کرده بود. خانم ها هم می توانستند از غرفه مجله های مد سراغی از طراحی لباس بگیرند. دیگر حاضرین هم در ایستگاه های مطالعه که برای صرف چای و خواندن روزنامه طراحی شده بود زمان کوتاهی را بگذرانند.

خالی از لطف نبود اگر در حاشیه های نمایشگاه مطبوعاتی که هم از جانب مردم و هم مسئولین حائز اهمیت بود به مسائلی اساسی تر پرداخته میشد. اگر متولیان فرهنگ و مسئولان کشوری زمان بیشتری را برای پرداختن به بحث رسانه، اهمیت و جایگاه و رفع مشکلات اساسی آن می گذراندند، بازخورد قابل توجهی از این نمایشگاه به دست می آمد. بدیهی hست حضور هر چه پررنگ تر این بزرگواران در غرفه ها و در کنار مردم ، رسانه ها را دلگرم تر می کرد تا باقوت بیشتری به کار خود ادامه دهند.