مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

امروزه طبقه جدیدی از مصرف‌کنندگان هنر به‌وجود آمده است که بسیار به فرهنگ علاقه‌مندند و از نظر مالی نیز توانایی گردآوری آثار هنری را دارند. یکی از استارت‌آپ‌هایی که برای کمک به این قشر به‌وجود آمده آپرایزآرت (Uprise Art) است. در این استارت‌آپ شما می‌توانید در ازای پرداخت مبلغی ماهانه، آثار هنری را کرایه و یا خریداری کنید. در واقع در این شرکت پولی که شما به‌عنوان مبلغ ماهانه می‌پردازید، از مبلغ نهایی خرید شما کم می‌شود و شما در نهایت صاحب آن اثر هنری می‌شوید. آپرایز آرت ماموریت خود را این‌چنین توضیح می‌دهد: «Uprise Art یک گالری برای نسل بعدی کلکسیونرها است. دیوارهای سفید خانه خود را فراموش کنید؛ ما تجربه گالری را برای شما به ارمغان می‌آوریم.

بهترین هنرمندان نوظهور را در گالری آنلاین ما کشف کنید یا به‌طور رایگان با یکی از مشاوران هنری گفت‌وگو کنید تا بهترین اثر هنری را برای خانه یا شرکت خود بیابید. گردآوری آثار هنری هرگز به این سادگی نبوده است.» آپرایز آرت هنرمندان خود را بر مبنای کیفیت کار، مزیت‌ها و شایستگی‌ها و پتانسیل خلاقانه بلندمدت‌شان انتخاب می‌کند. از کسی که برای اولین از ما خرید می‌کند تا یک کلکسیونر باتجربه، همه مشتریان از خدمات ما همراه با فرصت ارتباط با هنرمندان و دیگر کلکسیونرها لذت می‌برند. آپرایز آرت در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و تیم آن در شهر نیویورک ساکن است. آنها از استودیوهای هنرمندانشان در سراسر کشور دیدن می‌کنند. این شرکت گردآوری آثار هنری را آسان، لذت‌بخش و ارزان می‌سازد. «یک اثر هنری داشته باشید، درحالی‌که در طول زمان پول آن را پرداخت می‌کنید.» در آپرایز آرت شما می‌توانید با یک مشاور هنری ارتباط برقرار کنید؛ کسی که به شما کمک خواهد کرد تا بهترین اثر هنری را با توجه به فضا، استایل و بودجه خود تهیه کنید.

آپرایز آرت می‌خواهد تجربه خرید آثار هنری را دسترس‌پذیرتر سازد که این امر دلیلی است که چرا این شرکت خودش را به عنوان یک بازار نمی‌بیند. در خلال ۱۰ سال گذشته، محصولات و خدمات بسیار زیادی برای خرید آنلاین در دسترس قرار گرفته‌اند اما صنعت هنر در این قافله عقب مانده بود. نه به این معنا که این صنعت فاقد حضور آنلاین بوده باشد، در واقع بسیاری از گالری‌ها وب‌سایت‌هایی با اطلاعات تماس داشتند اما تعداد آنها کم بود. در این میان Tze Chun تصمیم گرفت این رویه را تغییر دهد. او دریافت که بسیاری از مردم که به هنر و فرهنگ علاقه‌مندند هیچ اثر هنری اوریجینالی روی دیوارهای خانه خود ندارند و فرصت را در دسترس قرار دادن هنر برای همه دید و در سال ۲۰۱۱ شرکت آپرایز آرت را شروع کرد. او مراقب است که فاصله شرکت خود را از بازارهایی مانند Etsy حفظ کند. گرچه آپرایز آرت محیطی به مراتب بهتر از بسیاری از گالری‌های هنر سنتی ایجاد می‌کند، اما به‌عنوان یک بازار در نظر گرفته نمی‌شود.

این شرکت آموخته است که باید هنرمندانی را که با آن کار می‌کنند گزینش کند. با بررسی هنرمندان، این شرکت رشد خود را حفظ می‌کند؛ گرچه از اینکه تجربه خرید آپرایز آرت طاقت‌فرسا شود، جلوگیری می‌کند. این یک مشکل کلی بود که این شرکت برای حل آن قدم به میدان گذاشت. چان از مردم نمی‌خواست که از فیلترها و طبقه‌بندی‌ها از طریق گزینه‌های بی‌شمار استفاده کنند. او می‌خواست یک فرآیند کشف و آموزش ایجاد کند. به این منظور، این شرکت باید از پذیرش برخی فروشندگان، (از جمله آنهایی که به دنبال فروش آثار هنری هستند که خلق نکرده‌اند) خودداری کند. اما همه اینها به نام حمایت مالی و خلاقانه هنرمندان تمام‌وقتی است که این شرکت با آنها کار می‌کند. از دیدگاه چان، این کاری است که یک گالری باید انجام دهد. Entrepreneur با چان گفت‌وگو کرده و از او پرسیده است که چگونه با رشد آرام و با تامل و تکیه بر ماموریت خود، یک کسب‌و‌کار سودآور ایجاد کرده است. گفت‌وگو با او را در زیر می‌خوانید:

در مورد رشد چه آموختید؟

هرگز کیفیت را فدای رشد نکنید. به‌جای اینکه تلاش کنیم با تغییر محصولمان و فروش پوسترها و پرینت‌های بسیار زیاد مقیاس‌بندی کنیم، تصمیم گرفتیم انرژی بیشتر بر گزینش خودمان بگذاریم. همچنین طیف قیمت کارهای هنری را گسترده کردیم؛ به‌طوری که گردآورندگان با قیمت‌های ۱۰۰ یا ۱۰۰۰۰ دلار گزینه‌های بیشتری در اختیار خواهند داشت. این امر منجر به اشباع بازار با موجودی کالا و افزایش سرمایه برای افزایش بودجه بازاریابی شما به امید رشد سریع می‌شود. ما دیدگاه متفاوتی اتخاذ کردیم و روابط معنی‌دار و واقعی با هنرمندانمان ایجاد کردیم. ما خواستار کیفیت بالاتر و تجربه تماس بالاتر بودیم که به معنای رشد با سرعت آرام‌تر اما با ثبات‌تر است. برای چند سال اول با حداقل منابع مالی کار خود را شروع کردیم و این امر به ما اجازه داد تا به‌جای اینکه برای مقیاس‌بندی سریع یا سرمایه‌گذاری در تکنولوژی که نیاز به آن نداشتیم، وسوسه شویم، به هنرمندان و گردآوری‌کنندگان خود توجه کنیم.

در مورد فرهنگ چه آموختید؟

هنگامی که مصرف‌کنندگان بیشتر بر پایداری تمرکز می‌کنند، «داستان‌سرایی» به‌شدت مهم می‌شود. ما با ایجاد محتوایی که داستان‌های هنرمندان‌مان، کارهای هنری‌شان و شرکت ما را می‌گوید، مشتریان خود را متعهد نگه می‌داریم. همچنین مصاحبه‌ها و دیدارهایی با هنرمندان در وبلاگ Uprise Art انجام می‌دهیم و از اینستاگرام برای جذب مردم با چیزی که هنرمندان فعالانه در این استودیوها ایجاد می‌کنند، استفاده می‌کنیم. اکثر کارهای هنری در گالری آنلاین ما با نقل‌قول‌های هنرمندان همراه شده است که فرآیندشان یا انگیزه خود برای کار را توصیف می‌کنند. برای سایر کسب‌و‌کارهایی که به دنبال عملکرد خوب هستند، چه توصیه‌ای دارید؟ ممکن است یک مشتری یا هدف را در ذهن داشته باشید، اما چشمان خود را به‌روی فرصت‌های بزرگ‌تر و طیف بزرگی از مشتریان که می‌توانند از راه‌حل شما منتفع شوند، ببندید. به افرادی توجه کنید که فعالانه منتظر محصولات و خدمات شما هستند. ممکن است آنها بزرگ‌ترین مبلغان شما باشند! ماموریت ما برای در دسترس قراردادن هنر اصیل استوار مانده است؛ حتی اگر دائما در طیف گردآوری‌کنندگانمان و دستیابی به آنها شگفت‌زده شویم.