دنیا سهرابی در تهران نوردی این هفته سری می‌زنیم به نقاطی از مرکز شهر که مرکز خرید نیز هستند و اگر قصد خرید چند قلم جنس را داشته باشید می‌توانید روی این قسمت‌های تهران حساب باز کنید.
البته در میانه راه یک استراحتگاه فرهنگی نیز در نظر گرفته شده و در آخر سری هم به میدانی تاریخی خواهیم زد. گردش این هفته تهران مصور از مترو خط یک و در ایستگاه هفتم تیر آغاز و در میدان فردوسی پایان می‌پذیرد. گردش در میدان هفتم تیر مانند گردش در یک مرکز خرید بزرگ است. شمال این میدان بسیار وسیع، بورس فرش فروشان است. تقریبا اکثر برندهای معروف فرش ماشینی و کف پوش در این میدان شعبه دارند. قسمت پایین میدان بورس مانتو فروشان است و می‌توان گفت که هر نوع مشتری می‌تواند به سلیقه خودش آنجا خرید کند؛ بنابراین اگر قصد خرید تن پوش دارید، اما ترجیح می‌دهید از چند جای دیدنی شهر هم عبور کنید تهران مصور این هفته را از دست ندهید.
توصیه‌های ایمنی این صفحه (لباس مناسب و نریختن زباله) را نیز فراموش نکنید و از تهرانگردی خود نهایت لذت را ببرید



باغ هنرpic۱
برای رسیدن به باغ هنر کافی است میدان هفت تیر را به سمت خیابان کریمخان رفته و پس از رسیدن به خیابان ایرانشهر (واقع در زیر پل کریمخان) آن را به سمت جنوب ادامه دهید تا به باغ هنر و خانه هنرمندان تهران برسید. البته فراموش نکنید که این مسیر پر است از انتشاراتی‌های مختلف و هر کتابی که به دنبال آن باشید را می‌توانید در خیابان کریمخان پیدا کنید. خانه هنرمندان واقع در باغ هنر در واقع یک مجموعه فرهنگی است که در یک ساختمان گرد آمده است. در این خانه شما می‌توانید از تعداد زیادی گالری که معمولا در آن نمایشگاه‌های عکس، نقاشی، مجسمه و انواع هنرهای تجسمی برقرار است دیدن کنید. علاوه‌بر آن در برخی از سالن‌های آن می‌توانید به تماشای تئاتر، فیلم، تله تئاتر، مستند و ... بنشینید. این خانه فروشگاهی نیز برای محصولات فرهنگی دارد که از انواع کتاب و دی وی دی گرفته تا ظروف سفالی در آن یافت می‌شود. بنای خانه هنرمندان در سال ۱۳۷۷ با بازسازی بنایی از دوره قاجار که مدتی نیز پادگان بود با مدیریت بهروز غریب پور و با حمایت شهرداری تهران و وزارت ارشاد و رئیس‌جمهور وقت محمد خاتمی ساخته شده‌است.
تماشاخانه ایرانشهر که در کنار خانه هنرمندان و در ضلع شرقی باغ هنر قرار دارد نیز محلی است برای اجرای تئاترهای روز. این محل دارای دو تماشاخانه و یک کافه گالری است که در طبقه بالای آنها واقع شده و علاوه‌بر منظره بسیار جذاب برای گذران وقت معمولا میزبان آثار هنرمندان تجسمی نیز هست.



عکسخانه شهرpic2
برای رسیدن به این موزه جالب توجه باید مفتح شمالی را تا خیابان بهار شیراز ادامه داده و سپس داخل خیابان بهارشیراز شده و تا پارک این خیابان جلو بروید. این موزه با کوشش بهمن جلالی ساخته شده‌است و در آن تاریخچه‌ای از عکس، تجهیزات عکاسی و... برای تماشای بینندگان قرار گرفته ‌است. موزه عکسخانه شهر نخستین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه است که در اردیبهشت سال ۷۴ در فضایی با مساحت ۲۵۰ مترمربع ساخته شد. از جمله اهداف عکسخانه گردآوری و عرضه کتاب‌های منتشر شده در حوزه عکاسی است و در حال حاضر با تهیه عنوان‌های جدید کتاب‌های فارسی و لاتین عضو جدید نیز می‌پذیرد. pic3




مسجد الجوادpic4
مسجد الجواد (ع) درضلع شرقی میدان هفت ‌تیر واقع شده است که گفته می‌شود درسال ۱۳۴۱، تاسیس شده است. این مسجد درست در میانه میدان قرار گرفته و به خاطر نوع خاص معماری و قرار گرفتن در یکی از مهم‌ترین نقاط مرکز شهر بسیار مورد توجه واقع شده است. مسجدالجواد کتابخانه‌ای با ۱۹ هزار جلد کتاب دارد. این مسجد اولین مسجد مدرن ایرانی است که به وسیله مهندس ابراهیمی طراحی شده است‌. ساختمان مسجد از دو بخش شبستان و سالن سخنرانی تشکیل شده است‌. سالن سخنرانی دو طبقه است‌. نمازخانه به صورت مخروطی از اضلاع متقاطع تشکیل‌شده که از راس به قاعده پهن‌تر می‌شود. این دو قسمت مسجد در مجموع ۱۲۵۰ مترمربع مساحت دارد.




میدان فردوسیpic5
این میدان با مجسمه فردوسی حکیم در میان آن یکی از میدان‌های تاریخی تهران به حساب می‌آید. این میدان تاکنون میزبان سه مجسمه از این شاعر نامدار ایرانی بوده است که نخستین آن، دهم مهرماه سال ۱۳۲۴ هجری شمسی، یعنی درست 68‌سال پیش، همزمان با جشن مهرگان ایرانیان باستان، در میانه میدان فردوسی نشست و طی مراسمی در همین مکان، از آن رونمایی شد. پیشنهاد ساخت این مجسمه از سوی جمعی از پارسیان هند و در ایام مراسم جشن هزارمین سال تولد فردوسی و افتتاح آرامگاه این شاعر نامدار پارسی، در سال ۱۳۰۵ مطرح و با موافقت مسوولان انجمن آثار ملی، توسط راس بهادر ماترا ـ مجسمه ساز شهیر هندی ـ ساخته شد. اکنون این میدان سومین مجسمه فردوسی را در خود جای داده که به کوشش استاد ابوالحسن خان صدیقی در سال 1338 ساخته شده است.
اگر قصد خرید تن پوش، کیف، کفش و هر نوع مصنوع دیگری از جنس چرم را دارید یا قصد دارید از اجناس دست دوم و قدیمی برای تزئین منزل خود استفاده کنید می‌توانید خیابان فردوسی را به سمت جنوب رفته و برای برگشت از مترو میدان فردوسی استفاده کنید. روز شما خوش!