پروژه های نیمه تمام، یک زنگ خطر

دنیای اقتصاد- معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: پروژه های عمرانی با کمترین زمان و بالاترین کیفیت در حال انجام است. ایرج مظفر در نشست خبری اقدام و عمل افزود: پروژه های عمرانی یکی از موضوعاتی است که عملکرد کل شهرداری را به نمایش می گذارد. وی با اشاره به چشم انداز معاونت عمران شهرداری اصفهان افزود: بالاترین کیفیت، مناسب ترین هزینه ها و کوتاهترین زمان سه شاخص چشم انداز معاونت عمران است. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: این ۳شاخصه شعار نیست و در بند بند فعالیت های شهرداری رخنه کرده است. مظفر بودجه امسال شهرداری را ۲۶۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: ۶۱۰ میلیارد تومان از این بودجه به فعالیت های جاری و مابقی به فعالیت های عمرانی اختصاص یافته است، البته طرح های ترافیکی، نگه داری فضای سبز و آزادسازی ها نیز زیرمجموعه بودجه عمرانی قرار دارد. وی با بیان اینکه ۵۵۰ میلیارد تومان بودجه خالص عمرانی است، گفت: ۴۴۰ میلیارد تومان برای قطارشهری اصفهان اختصاص داده شده است.

۴۶۰ میلیارد تومان برای اجرای مرکز همایش ها هزینه شده است

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه های شاخص عمرانی افزود: مرکز همایش های بین المللی یکی از طرح های شاخص اصفهان است که عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده است. مظفر با بیان اینکه قرار بود دولت ۱۰۰ میلیارد تومان به اجرای این طرح کمک کند، تصریح کرد: متاسفانه این بودجه محقق نشد اما با توجه به نیاز شهر اصفهان به سالن همایش ها، اجرای این طرح ادامه یافت. وی با بیان اینکه ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: ۳۶ قرارداد با اعتبار ۱۱۳ میلیارد تومان امضا و اجرا شده است، همچنین ۲۶ قرارداد با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان در این پروژه در حال اجراست. وی ادامه داد:برای تکمیل این طرح باید ۱۵ قرارداد با اعتبار ۱۴۴ میلیارد تومان منعقد شود بنابراین اگر تعهدات دولتی محقق شود می توانیم سالن اصلی این طرح را امسال تکمیل کنیم. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اظهارکرد: هنوز خبری از اعتبارات دولتی نیست البته نباید انتظار داشت که شهرداری تمام بودجه خود را صرف این پروژه کند.

آزادسازی میدان جلوخان مسجدجامع رو به اتمام است

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان از میدان امان علی به عنوان ابرپروژه ای یاد کرد که در سطح ۳۲ هکتار به همراه برخی از پروژه های جمعی در حال انجام است. وی یادآور شد: فاز اول این پروژه زیرگذر میدان بود که احداث شد،فاز دوم شامل میدان اصلی امام علی(ع) و فاز سوم آن میدان جلوخان مسجدجامع است. مظفر با اشاره به اینکه آزادسازی میدان جلوخان مسجد جامع در حال اتمام است، اظهارکرد: بخش میانی میدان جلوخان که پروژه کمرزرین است، ۱۵ درصد پیشرفت داشته است.

فاز دوم پروژه استقلال تا پایان سال تکمیل می شود

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ادامه به تشریح فعالیت ها در پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان استقلال پرداخت و گفت: فاز اول این پروژه شامل ۲ پل روگذر، همسطح میدان که علیرغم تاخیر در شروع ، با صرف هزینه ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان به پایان رسید و ترافیک بر روی آن قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاز دوم پروژه های این میدان در حال انجام است و تا پایان سال جاری میدان استقلال را به طور کامل در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد. مظفر اضافه کرد: در پروژه میدان استقلال ۱۲ پروژه اجرا می شود که شامل ۸ پل، میدان و زیرگذر و میدان ورودی به طول ۷۵۰ متر از ورودی جدید دانشگاه صنعتی تا میدان استقلال است. وی یکی از شاخصه های این پروژه را جابه جایی همزمان تأسیسات عظیم شهری دانست و گفت: در این پروژه حدود ۱۰ کیلومتر تأسیسات شهری مثل لوله های آب ۱۲۰۰ اصلی شهر ، لوله های اصلی فاضلاب و کلکتورهای آن، تأسیسات زیربنایی و مخابرات جابه جا شد.

پروژه ۲۵ آبان تا پایان مردادماه تکمیل می شود

وی تقاطع ۲۵ آبان را یکی از افتخارات عمرانی شهر توصیف کرد و گفت: این پروژه پایان خردادماه ۹۴ آغاز شد و قرار بود پس از یکسال به اتمام برسد اما با توجه به اینکه پلیس راهور به لحاظ مشکلات ترافیکی در آستانه ایام نوروز و روزهای آغازین سال جاری ، اجازه فعالیت پروژه را نداد این طرح ۲ ماه به تاخیر افتاد و امیدواریم با احتساب زمان تاخیر، تا پایان مردادماه سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد. معاون عمرانی شهرداری اصفهان اظهارکرد:تقاطع غیر همسطح میدان ۲۵ آبان یکی از پل های بزرگ شهر اصفهان با سیستم فنی و مهندسی است که با ۶۴ متر دهانه،بزرگترین دهانه ورودی با سیستم پیش تنیدگی را دارد. وی هزینه اجرای این پل را ۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:این پل به طول ۵۷۲ متر تردد در مسیر شرق به غرب اصفهان را تسهیل می کند.

تقاطع غیرهمسطح شهید بالایی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

مظفر درباره تقاطع غیر همسطح شهیدبالایی نیز بیان داشت: این پروژه تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی با بیان اینکه حجم بالای پلاک های در مسیر این پروژه و تعدد مالکان، آزادسازی مسیر پروژه را با مشکل مواجه کرده است، گفت: درصدد هستیم تا پایان امسال آزادسازی پروژه را به اتمام برسانیم. وی اضافه کرد: آزادسازی پروژه دور برگردان خروجی مرکز همایش های امام خامنه ای (مدظله العالی) در حال انجام است و تاکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. معاون عمرانی شهردار اصفهان خبر از پیشرفت ۴۷ درصدی تعریض پل فلزی داد و اظهار کرد: پروژه زیرگذر مطهری نیز ۹۲ درصد پیشرفت داشته و تا ۲۰ روز آینده به بهره برداری می رسد. وی در ادامه با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۵۴ پیاده رو و ۴۱ خیابان احداث شده است،اضافه کرد: در سال جاری احداث ۲۸ خیابان، ۴۴ پیاده رو سازی، ۹ تقاطع و ۹ پارک و فضای سبز در دست اجراست که در کنار این موارد پروژه های ساختمان سازی به صورت مشارکتی نیز انجام می شود.

اختصاص ۸۵ میلیارد تومان برای تملک بخشی از رینگ چهارم ترافیکی

مظفر با اشاره به رینگ چهارم ترافیکی شهر یا همان حلقه حفاظتی چهارم اصفهان ،خاطرنشان کرد:رینگ چهارم یکی از پروژه های بزرگ تعریف شده برای شهر اصفهان است که ضرورت اجرایی شدن آن برای همه به خصوص ساکنان شمال شهر مسجل شده است. وی گفت: این رینگ ۷۸ کیلومتر طول مسیر دارد که ۵۰ درصد آن در محدوده شهر اصفهان و ۵۰ درصد در محدوده شهرستان های اطراف است. مظفر یادآور شد: مشاور نقشه های فاز اول و دوم رینگ چهارم شهر اصفهان را تهیه کرده و شهردار اصفهان نیز به لحاظ اهمیت آن مدیریت مستقلی را برای پروژه ابلاغ کرده است. وی ادامه داد: امسال شهرداری اصفهان ۸۵ میلیارد تومان بودجه برای تملک بخش هایی از رینگ اختصاص داده است. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مناسب سازی شهر برای معلولان اظهار کرد: از جامعه معلولان به خاطر کم کاری ها و کاستی ها عذرخواهی می کنم . مظفر ادامه داد: البته این معاونت از ۳ سال گذشته با توجه به قوانین موجود فعالیت های خود را در این زمینه گسترده تر کرد به طوری که در پروژه های عمرانی نیز مشاوری را از جامعه معلولان برای مناسب سازی انتخاب کرده است. وی اضافه کرد: معاونت عمران تعاملات خوبی هم با ستاد مناسب سازی فضای شهری برای معلولان دارد اما این مساله نیازمند شبکه سازی گسترده است.

هیچ کدام از سازه پل های شهری مشکلی ندارد

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان به نگهداری از پلهای شهری اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از خرابی پل ها بین ۲ قسمت سازه درز انبساطی درنظر می گیرند که استاندارد عمر مفید آن ها ۲ سال و در نهایت ۵ سال است. مظفر افزود: بهترین زمان اجرا شدن این درز انبساطی ۶ ماه پس از اجرایی شدن پروژه است. وی خاطرنشان کرد: پل های شهری برای کاربردهای شهری تعریف شده اند اما پل خیابان امام خمینی باتوجه به عبور کامیون از ساعت ۱۱شب به بعد تعریف دیگری دارد. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان اظهارکرد: درحال حاضر هیچ کدام از سازه پل ها در شهر هیچ مشکلی ندارند و اجرای درز انبساطی این تصور را ایجاد می کند که پل در حال تخریب است اما با ترمیم آن مسئله مرتفع می شود. مظفر ادامه داد: نظارت بر پل ها توسط اداره ای در همین معاونت در بازه های زمانی ۶ ماهه صورت می گیرد و تاکنون ترمیم پل کاوه انجام شده و پل خیابان امام خمینی(ع) هم در دستور کار است.

اجرای ۵۰۰ پروژه در سطح شهر

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: با وجود رکود ساخت و ساز کمترین بدهی را به پیمانکاران داریم البته شاید ۲ماه با تاخیر پرداخت شود . مظفر با بیان اینکه ۵۰۰ پروژه در سطح شهر اصفهان در حال اجراست، افزود: تمام تلاش شهرداری بر این است که شور و نشاط خاصی در شهر ایجاد شود و رکود ساخت و ساز احساس نشود. وی با بیان اینکه اکنون در هر کارگاه عمرانی ۱۰ نفر مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: ۶۰۰ نفر در پروژه مرکز همایش ها و ۴۰۰ نفر در پروژه استقلال در حال فعالیت هستند. معاون عمران شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: سازمان عمران به عنوان بازوان قوی معاونت عمران بزرگترین طلبکار شهرداری محسوب می شود. مظفر با اشاره به اینکه برخی پروژه‌های نیمه تمام مثل سالن همایش‌های بین‌المللی که از سال ۸۹ شروع شده و هنوز تمام نشده زنگ خطر محسوب می‌شود، گفت: وقتی در همان ابتدا ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه دولت محقق نشد قرار بر این شد که سالن با بودجه شهرداری تکمیل شود و به همین منظور هر ساله مقداری بودجه برای این طرح کنار گذاشته شده است.