خودروهای خارجی چه زمانی می‌رسند؟
تمام نگاه‌ها به اخبار و اطلاعاتی است که از سوی خودروسازان منتشر می‌شود .بسیاری از مشتریان خودروهای داخلی این روزها در انتظارند، در انتظار خبری از سوی خودروسازان تا به آنها اطمینان دهند که برندهای معتبر جهانی در راهند .

شرایط انتظاری هرچند هم‌اکنون بازار خودروی کشور را به رکود کشانده؛ اما ظاهرا مشتریان از این وضعیت چندان ناراضی به‌نظر نمی‌رسند .از سوی دیگر خودروسازان نیز هنوز لب به سخن نگشوده اند و مشتریان منتظر را همچنان در انتظار نگه‌داشته‌اند. در این بین بسیاری از تحلیلگران بازار، سکوت خودروسازان را به صلاح نمی‌دانند و معتقدند که این سکوت به رکود هرچه بیشتر بازار دامن خواهد زد، اما این شرایط انتظاری چه زمانی پایان می‌یابد و آیا تصوری برای رسیدن مشتریان به خواسته‌‌هایشان در دستیابی به خودرویی با کیفیت و قیمت مناسب هست؟

در حال حاضر مشتریان خودرو این تصور را دارند که با لغو تحریم‌های بین‌المللی و توافق هسته‌ای، با توجه به اخباری که از سوی خودروسازان منتشر می‌شود، برندهای جهانی برای رسیدن به بازار ایران لحظه‌شماری می‌کنند. همچنین با توجه به اظهارنظر برخی از مسوولان شرکت‌های خودروساز، این چنین تصور می‌شود که شرکت‌های داخلی هنوز پاسخ قاطعی به سرمایه‌گذاران نداده اند و این شرکت‌ها همچنان مشغول دست‌چین کردن شرکت‌های متقاضی برای ورود به ایران هستد. تولید‌کنندگان داخلی نیز از این جهت کم نگذاشتند؛ چراکه در مصاحبه و اظهارات مختلف از درخواست برندهای جهانی برای حضور در ایران سخن می‌گویند. در حال حاضر این اظهارات نه‌تنها به شرایط رکودی بازار دامن‌زده؛ بلکه مشتریان را نیز متوقع ورود خودروهای متفاوت در مدت زمانی کوتاه کرده است.اما واقعیت حضور سرمایه‌گذاران در بازار ایران چیست؟

برای پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌های داخلی و حتی خارجی خیلی علاقه‌مند به انتشار اخباری که ممکن است در وضعیت قرارداد آنها تغییراتی ایجاد کنند، نیستند؛ بنابراین بی‌خبری شرکت‌های داخلی را می‌توان از سویی به این بی‌علاقگی نسبت داد و از سوی دیگر می‌توان این چنین تصور کرد که هنوز هیچ شرکتی با قاطعیت برای فعالیت در ایران اعلام آمادگی نکرده است. در این بین می‌توان گفت که شرکت پژو قاطع‌ترین شرکت برای حضور دوباره در ایران بود که ایران‌خودرو نیز با توجه به تجربه پیشینی که در همکاری با این خودروساز فرانسوی داشت، همچنان این شرکت را به‌نوعی پا در هوا نگه داشته است.

در این بین از شرکت‌هایی همچون فولکس واگن و فیات و بنز برای همکاری با خودروسازان داخلی نام برده می‌شود و این در شرایطی است که هنوز اخبار رسمی از سوی شرکت‌های داخلی در این زمینه منتشر نشده است؛ بنابراین این‌گونه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بنابر اختلافاتی که هنوز بر سر توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا از سویی و منتقدان داخلی کشورمان از سوی دیگر وجود دارد، ظاهرا شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی به جمع‌بندی قاطعی برای حضور در ایران دست پیدا نکرده‌اند. حال به‌نظر می‌رسد که اگر مشتریانی همچنان چشم به راه شرکت‌های خارجی هستند باید مدت زمان انتظاری خود را طولانی‌تر کنند.در این بین اما خودروسازان نیز با توجه به شرایط کنونی و رکود بازار در پی خواست مشتریان تصمیم گرفته‌اند به این وضعیت پایان بدهند؛ به‌طوری‌که طبق اخبار موثق ظاهرا جاده مخصوصی‌ها می‌خواهند با اعلام برنامه‌های مورد نظر خود برای شراکت با خارجی‌ها و همچنین اعلام زمان ورود و قیمت خودروهای جدید، به‌نوعی مشتریان را توجیه کنند و آنها را به بازار برگردانند.

در این راستا، شنیده می‌شود که ایران‌خودرویی‌ها به‌زودی نام شرکای آینده خود را رسما اعلام خواهند کرد تا مشخص شود چهار شریک بزرگ‌ترین خودروساز ایران کدام برندها خواهند بود. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که به‌نظر می‌رسد تا به امروز کار پژو، رنو و سوزوکی برای شراکت با ایران‌خودرو تمام شده و از بین فولکس واگن و فیات-کرایسلر نیز یکی به‌عنوان شریک چهارم و شاید اصلی، انتخاب خواهد شد. آبی‌های جاده مخصوص همچنین قصد دارند به‌زودی نام خودروهایی را که قرار است با کمک شرکای خود تولید کنند، به همراه زمان عرضه و همچنین قیمت آنها به اطلاع عموم برسانند. با این حساب، به‌زودی مشخص خواهد شد که کدام خودروها، کی و با چه قیمتی راهی ایران می‌شوند و با این حساب، مشتریان متوجه خواهند شد که خرید خودرو در مقطع فعلی به صرفه است یا در آینده. اما سوالی که در شرایط انتظاری مشتریان مطرح است این است که خودروهای خارجی جدید در چه رده قیمتی قرار خواهند داشت.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که خودروهای اروپایی به‌طور حتم بالای 70 میلیون تومان قیمت خواهند داشت.اما در مورد زمان ورود این خودروها دبیر انجمن خودروسازان معتقد است که تولید خودروی جدید با شرایط اعلام شده حداقل دو سال زمان نیاز دارد و تصور نکنیم که برای مثال از 6 ماه دیگر خودروهای جدید اروپایی یا خارجی وارد خطوط تولید می‌شوند؛ چراکه بعد از تصویب برجام در دو مجلس ایران و آمریکا، دو، سه ماه طول می‌کشد تا مناقصه‌ها برگزار شود و معلوم شود چه شرکتی برنده مناقصه است. وی ادامه می‌دهد که پس از انتخاب طرف خارجی هم چند ماه طول می‌کشد تا قراردادها بسته شود. چند ماه هم برای هومولوگیت کردن خودروی جدید و سپس چند ماه برای ساخت قالب‌های قطعات ساخت داخل زمان نیاز است. خلاصه اینکه تصور نکنیم که به‌زودی خودروهای جدید به بازار خواهند آمد.