3 راهکار زندگی خوب مالی

شروع سال جدید، زمان خوبی برای ایجاد برخی تغییرات است. تغییر سبک مدیریت مالی خانواده یکی از این امور است که می‌تواند حال و آینده شما و نزدیکانتان را تحت تاثیر قرار دهد. مشاورانی هستند که در این مسائل، راهکار ارائه می‌دهند و توجه به تجربیات آنها می‌تواند بسیار مفید واقع شود. الن آکینا یکی از این مشاوران است که به هزاران خانواده مشاوره مالی داده است. او که نوشته‌هایش در یک پایگاه اینترنتی منتشر می‌شود به گفته خود بر آن است تا با ارائه مشاوره، آرامش مالی و در نتیجه آرامش ذهنی را برای اعضای کوچک و بزرگ خانواده فراهم کند. آکینا می‌گوید: «ماموریت من کمک کردن به مردم است تا درباره امور مالی شخصی دانشی را پیدا کنند که بیشتر آنها چنین دانشی را در مدرسه و دانشگاه کسب نکرده‌اند. هدف من آموزش توده‌هاست تا تمام خانواده‌ها از استرس خارج شوند و مشکلات پولی و ناامیدی را پشت سر بگذارند.»

بر اساس تعریف‌ها، مدیریت مالی، مدیریت اثربخش و کارآمد پول به منظور دستیابی به اهداف سازمان است. مدیریت مالی دربرگیرنده چگونگی افزایش سرمایه (تامین مالی)، و نحوه تخصیص آن است (به‌عنوان مثال بودجه‌بندی سرمایه‌ای). این امر تنها مختص بودجه‌بندی منابع بلندمدت نیست؛ بلکه منابع کوتاه‌مدت مانند دارایی‌های جاری را نیز در بر می‌گیرد. همچنین با سیاست توزیع سود سهامداران نیز مرتبط است. به این ترتیب، مدیریت مالی، مدیریت منابع و مصارف به‌صورت کارا و اثربخش و هدف آن افزایش ارزش شرکت و در نتیجه افزایش ثروت سهامداران است. بخش عمده‌ای از این تعریف برای خانواده‌ها نیز کاربرد دارد. الن آکینا در آخرین نوشته خود که برای کمک به مدیریت مالی خانواده‌ها نوشته شده، ابتدا به سراغ درک ما از مسائل مالی می‌رود. او می‌نویسد:‌ «کشف چگونگی مدیریت امور مالی شخصی اولین گام داشتن یک زندگی رها از استرس مالی است.

درست همان‌طور که خوردن غذای سالم به بدن شما کمک می‌کند که به بهترین نحو ممکن عمل کند، آموزش دادن به خود و خانواده برای مدیریت درست پول، شما را قادر می‌کند بهترین زندگی ممکن را داشته باشید.» آکینا سپس به سراغ موضوع مهم دیگری یعنی محاسبه کل میزان دارایی می‌رود. او می‌پرسد: آموزش مالی از کجا شروع می‌شود و به این ترتیب پاسخ می‌دهد: «شما باید بدانید که در حال حاضر کجا ایستاده‌اید. این امر برای اینکه بتوانید زندگی مالی خود را بهبود و ارتقا ببخشید، ضروری است. بهترین راه اینکه ببینید زندگی مالی شما چقدر سالم است، محاسبه ارزش کل دارایی خالص شما است. برای این کار باید کل دارایی‌های خود را محاسبه کنید. البته که محاسبه کل بدهی‌ها نیز ضروری است. برای محاسبه دارایی‌های خالص باید میزان کل بدهی‌ها را از میزان کل دارایی‌ها کم کرد. بر اساس نوشته آکینا، مشکلات مالی اولین و مهم‌ترین دلیل طلاق در ایالات متحده است. در ایران نیز شمار قابل توجهی از طلاق‌ها با دلایل مشابه اتفاق می‌افتد. اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید یا حتی اگر سال‌ها است که متاهل شده‌اید، بحث کردن درباره پول و مسائل مالی با همسر، مساله‌ای است که باید مرتبا تکرار کنید.

آکینا می‌گوید که هر هفته زمانی را برای گفت‌وگو درباره مسائل مالی در نظر بگیرید که او آن را «گفت‌وگوی پولی» می‌نامد. او همچنین تاکید می‌کند که برنامه‌ای بریزید تا بدهی‌های خود را هر چه سریع‌تر پرداخت کنید. این مشاور مالی در انتهای تازه‌ترین نوشته خود ۳ توصیه را برای داشتن زندگی مالی و در نتیجه زندگی بهتر ارائه می‌دهد که در پایان این گزارش، به این سه نکته می‌پردازیم. آکینا می‌نویسد: «برای داشتن تناسب مالی، پیشنهاد می‌کنم که کل خانواده را در این فرآیند درگیر کنید. درگیر کردن همسر و فرزندان در مدیریت مالی خانواده، نتایج مثبتی را خلق خواهد کرد که نه تنها وضعیت فعلی، بلکه وضعیت آینده شما را نیز متاثر خواهد کرد.» سه نکته مالی مورد توجه این کارشناس مدیریت مالی خانواده از این قرار هستند:

۱- به خانواده خود نشان دهید که چطور می‌توانند بودجه‌ای را برای خود و خانواده تنظیم کنند. به هر یک از فرزندان خود مسوولیت دنبال کردن بخشی از هزینه‌های خانوار را محول کنید. به آنها بگویید که قیمت‌ها را دیده‌بانی کنند تا متوجه شوند اغلب چیزها مدام گران‌تر می‌شوند. این امر، نه تنها باعث آموزش آنها می‌شود و آینده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه به کل خانواده در زمان حال هم کمک می‌کند.

۲- در خریدها، خانواده خود را نیز همراه خود ببرید. به آنها تجربه انتخاب محصولات و چک کردن قیمت‌ها را بدهید تا کاملا متوجه اوضاع باشند. وقتی به خریدهای روزمره می‌روید نیز فرزندان خود را همراه خود ببرید تا آنها در جریان جزئیات قرار بگیرند. بعد به آنها آموزش دهید که هنگام خرید غذا و دیگر اقلام، سعی در پس‌انداز پول داشته باشند. به این طریق، آنها هزینه واقعی زندگی را درک می‌کنند.

۳- درباره مسائل مالی خانواده به راحتی صحبت کنید. هرگز ظرفیت بچه‌ها را برای درک پول دست‌کم نگیرید. این امر آنها را در آینده بسیار مسوولیت‌پذیرتر خواهد کرد. برای فرزندان خود حساب پس‌انداز باز کنید. این امر نیز آنها را تشویق به جمع کردن پول می‌کند و سرمایه‌گذاری را به آنها آموزش می‌دهد. پولی که به حساب آنها می‌رود می‌تواند از پول توجیبی یا پولی باشد که هدیه گرفته‌اند یا برایش کارهای کوچک کرده‌اند. آکینا پس از این ۳ نکته، دست آخر به این نکته می‌رسد که برای هر موضوعی، مثال زدن را فراموش نکنید: «به‌عنوان پدر یا مادر، مثال بهترین معلم شماست. مطمئن شوید که هرکاری لازم است برای ارائه مثال خوب می‌کنید. تضمین کنید که به فرزندان خود، نگرشی درست در مورد مدیریت مسائل مالی به شیوه‌ای مسوولانه می‌دهید.»