گلوگاه اصلی هدر رفتن آب در روشهای کشاورزی است
دنیای اقتصاد: دکتر دهنوی دبیر اجرایی همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت در خصوص اهداف برگزاری همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت گفت: حداقل بیش از یک دهه است که در کشورمان در باره بحران آب صحبت می شود اما بیشتر شعارگونه به این مهم پرداخته شده است این همایش اما فرصت بسیار خوبی است تا با رویکرد علمی بدور از هرگونه تفکر سیاسی و فقط با نگرش ملی، مشکلات، چالشها و راهکارهای مناسب بحران آب را در کشور و بویژه در صنعت مورد بررسی قرار دهد. وی افزود: خوشبختانه صنعت به خوبی بحران آب را جدی گرفته و آن را لمس نموده است و از آنجایی که توسعه و آبادانی کشور نیاز به گسترش صنایع دارد، در سند چشم انداز هم به آن توجه ویژه ای شده است. وی ادامه داد: صنعت پیشگام شده است تا با جمع آوری پساب و تصفیه و بازچرخانی آب در سیکل تولید خود گام ارزنده ای در راستای حفظ منابع آبی بردارد.


وی در جریان برگزاری مراسم اختتامیه همایش نیز با اشاره به دستاوردهای خوب این همایش دو روزه گفت: همواره مطرح می شود که بیشترین میزان مصرف آب در کشاورزی صورت می گیرد بنابر آمارهای موجود و رسمی، بین ۲۲ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی هر سال در مراحل مختلف داشت ، برداشت و حمل و نقل به عنوان ضایعات تلف می شود این درصد را اگر بر روی مصرف ۹۰ میلیارد متر مکعبی آبی که بطور میانگین مصرف می شود محاسبه کنیم ملاحظه خواهیم کرد که حداقل ۱۸ میلیارد و حداکثر ۲۷ میلیارد متر مکعب آب هرساله توسط ضایعات کشاورزی هدر می رود.
اگر قیمت هر کیلو محصول را یک هزار تومان در نظر بگیریم در هر سال چیزی در حدود 8 تا 10 میلیارد دلار ضایعات کشاورزی صدمه وارد می کند. به عبارت دیگر نه تنها برای کشاورز عایدی نداشته است بلکه آب هم مصرف شده و هیچ ارزش افزوده ای در بر نداشته است بنا بر این ملاحظه می کنیم که گلوگاه ها اینجاست. هرچند باید در صنایع نیز اقدامات لازم انجام شود ولی گلوگاه اصلی در روشهای کشاورزی است.