پیام‌های مدیریتی بعد ازپیروزی ترامپ

مترجم: مریم رضایی

بیش از یک هفته از انتخابات آمریکا گذشته و مردم این کشور هنوز در حال تجزیه و تحلیل پیروزی دونالد ترامپ و اثرات آن بر زندگی خود هستند. بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های بزرگ با پرسش‌هایی از سوی کارمندان و سرمایه‌گذاران خود مواجه شده‌اند که «چه خواهد شد و آینده چه چیزی را برای آنها رقم خواهد زد.» برخی از این مدیران در بیانیه‌هایی به کارمندان خود پاسخ‌های امیدبخش داده‌اند که تعدادی از آنها را مرور می‌کنیم.

مت مالونی، مدیرعامل شرکت GrubHub

مت مالونی در یادداشتی خطاب به کارمندانش در مورد اجتناب از عجز و ناتوانی نوشت:

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال بدون شک تفرقه‌انداز بود و باعث شد بسیاری از کارمندان احساس نگرانی کنند. در واکنش به این موضوع، من ایمیلی برای کل شرکت نوشتم که هدفم حمایت از جامعیت و تحمل‌پذیری - فارغ از هر گونه وابستگی سیاسی - در این شرایط تحول بود. برخی گفته‌های من در این ایمیل بد برداشت شده است. باید تصریح کنم منظورم این نبود که هر کس به ترامپ رای داده باید استعفا دهد. هیچ وقت چنین خواسته‌ای نداشته‌ام. برعکس، پیام ایمیل من این بود که ما فعالیت‌های تبعیض‌آمیز یا سرشار از نفرت را در محیط کار تحمل نمی‌کنیم. شرکت ما پذیرای همه کارمندان با هر نوع عقیده سیاسی است و مهم نیست آنها به چه کسی رای داده باشند. ما سال‌ها کار کرده‌ایم تا فرهنگ حمایت و جامعیت را پرورش دهیم. من به‌شدت معتقدم باید چشم‌اندازهای مختلف را کنار هم بگذاریم تا به نوآوری ادامه دهیم؛ از جمله همه جنسیت‌ها، نژادها، قومیت‌ها و اولویت‌های ایدئولوژیک و فرهنگی. ما در کنار هم بهتر، سریع‌تر و قوی‌تر خواهیم بود.

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل

مدیرعامل اپل از همکارانش خواسته در این فضای مبهم ناشی از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات، با هم متحد باشند:از خیلی از شماها در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری مطالبی شنیده‌ام. در یک رقابت سیاسی که نامزدهای آن کاملا با هم تفاوت داشتند و هر یک تقریبا آرای مردمی یکسانی به‌دست آوردند، تعجبی ندارد که عواقب آن بسیاری از شما را درگیر احساسات شدید کند. ما تیم کارمندان کاملا متنوعی داریم که هر کدام حامی یکی از این نامزدها هستند. فارغ از اینکه از کدام نامزد حمایت کرده‌ایم، تنها راهی که پیش‌روی ما است، این است که با هم حرکت کنیم. در اینجا جمله‌ای را که مارتین لوترکینگ ۵۰ سال قبل گفته بود یادآوری می‌کنم: «اگر نمی‌توانید پرواز کنید، بدوید. اگر نمی‌توانید بدوید، راه بروید. اگر نمی‌توانید راه بروید، بخزید. هر کاری که می‌کنید، باید به جلو پیش بروید.» این توصیه زمان نمی‌شناسد و یادآوری می‌کند با پیش رفتن به جلو می‌توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و دنیا را توسعه دهیم. این روزها همه جا صحبت از آینده‌ای مبهم است، اما شما می‌توانید مطمئن باشید که محصولات ما همچنان مردم دنیا را به هم مرتبط می‌کند و ابزارهایی را برای مشتریان ما فراهم می‌کند که کارهای بزرگ انجام دهند. من همواره اپل را یک خانواده بزرگ دانسته‌ام و شما را تشویق می‌کنم اگر همکارانتان احساس نگرانی می‌کنند، با هم تعامل داشته باشید. بیایید با هم به جلو پیش برویم.

بنیان‌گذاران گروه our100

گروهی متشکل از ۱۰۰ مدیر زن جنبش‌های مبارزه با نژادپرستی، مانند آلیشیا گارزا، بنیان‌گذار جنبش بین‌المللی «جان سیاه‌پوستان مهم است» و ملیسا هریس پری، نویسنده و استاد دانشگاه، سازمانی به نام Our۱۰۰ را تاسیس کرده‌اند که فعالیت‌های آن به تضمین اجرای مساوی عدالت برای همه اختصاص داده شده‌ است. آنها در بیانیه خود نوشته‌اند: ما زنان در وعده خود برای ادامه فعالیت برای ارائه راهکارهای مناسب متحد می‌مانیم. ما می‌دانیم سیاست نفرت، ما را به سوی راه حل‌هایی که نیاز داریم، نمی‌برد. ما به‌عنوان زنان رنگین پوست و رهبر، خودمان را به جلو پیش می‌بریم. ما باید با هم کار کنیم تا تصمیم‌گیران مدنی، دولتی و شرکتی را پاسخگو کنیم. برای اینکه به پتانسیل کامل خود به‌عنوان فرد و ملت برسیم، این دموکراسی باید به همه ما تعلق داشته باشد. ما قول می‌دهیم متحد و مصمم باشیم تا به ملتی تبدیل شویم که همه بتوانیم با عزت زندگی کنیم و از هر گونه نابرابری رها شویم.

جیمی دیمون، مدیرعامل بانک جی‌.پی مورگان

دیمون در یادداشت خود خواستار اتحاد در مواجهه با تفرقه‌افکنی شده است:

ما یکی از جنجالی‌ترین انتخابات تاریخ را پشت‌سر گذاشته‌ایم که باعث می‌شود کنار گذاشتن اختلافات سخت‌تر شود؛ اما این موضوع باعث می‌شود تیمار زخم‌های کشور ما و متحد شدن‌مان مهم‌تر باشد. با دانستن اینکه تنوع ما هسته قدرت کشورمان است، باید بتوانیم جدی‌ترین چالش‌هایمان را برطرف کنیم.

هوارد شوالتز، مدیرعامل استارباکس

شوالتز به کلیه همکاران خود در آمریکا پیام با هم بودن فرستاده است:

شرکای عزیز،

من هم مثل خیلی از شما شاهد نتایج انتخابات بودم و مثل بسیاری از هم‌وطنان - هم دموکرات و هم جمهوری‌خواه - حیرت‌زده هستم.

ما نمی‌دانیم اثر دقیق این اتفاق بر کشور ما و بقیه دنیا چه خواهد بود. امیدوارم بتوانیم بر تلخی‌ها و اختلافات این فصل بی‌سابقه از انتخابات غلبه کنیم. ما باید به این فرآیند دموکراتیک در آمریکا افتخار کنیم. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور منتخب است و مسوولیت ما به‌عنوان شهروند این است که به او فرصت دهیم به‌خوبی کشور را اداره و متحد کند. چه از نتیجه انتخابات خوشحال باشید و چه ناامید، همه ما هنوز حق انتخاب داریم. امروز و هر روز دیگری، ما می‌توانیم انتخاب کنیم چه رفتاری با هم داشته باشیم. می‌توانیم به چالش‌های روز با مهربانی و شفقت پاسخ دهیم. می‌توانیم با احترام گوش دهیم، بفهمیم و عمل کنیم. می‌توانیم انتخاب کنیم که با ارزش‌هایی که در همه ما وجود دارد زندگی کنیم و به تعهدمان برای پرورش روحیه انسانی مفتخر باشیم. امروز من به شما و به همه چیزهای خوب در کشورمان اعتماد می‌کنم. بیایید مراقب هم و افرادی که در زندگی ما هستند باشیم.