برندسازی در گردشگری
دنیای اقتصاد- میزبانی تورگردانان جهان در سال 2017 توسط اصفهان، پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق و جذب گردشگران، وضعیت نامناسب ورودی های شهر، تعامل اتاق بازرگانی و میراث فرهنگی، ورود حدود 250 هزار گردشگر خارجی به اصفهان در سال 94، کلید خوردن گام های آغازین طراحی برند گردشگری، برند گردشگری مناسب با سلیقه مردم و ... از جمله موضوعات مطرح شده در نشست خبری برپایی کنفرانس بین المللی برند گردشگری بود.
شهردار اصفهان در این جلسه گفت: سه محور گردشگری، هنر و فناوری های نوین از جمله عوامل توسعه شهر اصفهان با توجه به شرایط خاص اقتصادی دوران پساتحریم و بحران های کلانشهرهاست. مهدی جمالی نژاد با تاکید بر اینکه در تقسیم بندی پروژه های عمرانی و خدماتی شهرداری اصفهان، بیش از ۸۰ درصد طرح ها در راستای ارتقا مسائل گردشگری و زیست محیطی است، بیان کرد: یکی از مهمترین پروژه های نیمه تمام شهرداری اصفهان سالن اجلاس است. همچنین بسیاری از پروژه های شهرداری اصفهان از جمله میدان امام علی (ع) بحث های گردشگری و تاریخی دارد و در راستای توسعه گردشگری خارجی است. وی با تاکید بر اینکه ورودی های شهر چشم و چراغ گردشگری است، گفت: متاسفانه ورودی های شهر اصفهان از جمله ورودی فرودگاه وضعیت خوبی ندارند.به گفته شهردار اصفهان، بسیاری از ورودی های اصفهان در حریم این شهر نیست و باید این مشکلات را در تعامل با سایر شهرها و همچنین راه و شهرسازی برطرف کرد. وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری شهرداری اصفهان بستر کالبدی و فرهنگی و نرم افزاری را فراهم می کند، تاکید کرد: نیت ما تصدی گری در حوزه گردشگری نیست.

جمالی نژاد با تاکید بر فراهم شدن بستر فرهنگی در حوزه گردشگری، گفت: در این خصوص شهرداری آموزش به رانندگان تاکسی و اتوبوس ها را در دستور کار خود قرار داده است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص معرفی اصفهان به عنوان شهر خلاق و همچنین تاثیر این کنفرانس در توسعه صنعت گردشگری در اصفهان، گفت: پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یک کار جمعی بوده و مربوط به تنها یک دستگاه نیست.شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه شهر خلاق به معنای شهر برتر، کارآفرین، فن آوری های نوین، قابل رقابت در بازارهای مختلف جهانی، نمونه در عدالت اجتماعی و ... است، بیان کرد: پیوستن به شبکه شهرهای خلاق بسیار امر مشکلی است چرا که تیمی از داوران کشورهای مختلف جهان در کنار هم باید چندین کشور و شهر عضو شبکه شهر خلاق را تایید کنند. وی افزود: تقویت ابتکارات انجام شده توسط شهرهای عضو این شبکه، ترویج و ایجاد توسعه، تولید، توزیع و انتشار فعالیت کالاها و خدمات فرهنگی، گردشگری و توسعه مراکز خلاقیت و نوآوری و گسترش فرصت ها برای سازندگان و متخصصان بخش فرهنگی و گردشگری و ... همگی از جمله موضوعات مربوط به حوزه گردشگری است. وی تاکید کرد: برندهایی همچون ثبت جهانی صنایع دستی و پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و ... موجب فراهم شدن بسترهای لازم برای حضور گردشگران در اصفهان می شود.

به گفته جمالی نژاد، اصفهان در سال ۲۰۱۷ میزبان تورگردانان جهان خواهد بود که این اتفاق می تواند زمینه های لازم را برای گردشگری فراهم کند.در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به تعامل شهرداری اصفهان با اتاق بازرگانی، بیان گفت: در کنفرانس بین المللی برند گردشگری می توانیم از توانمندی فکری مهمانان خارجی حاضر در آن استفاده کنیم. عبدالوهاب سهل آبادی افزود: دنیا آماده سرمایه گذاری با ایران و حتی استان اصفهان است. اتاق بازرگانی نیز برای توسعه صنعت گردشگری هر آنچه در توان دارد در تعامل با میراث فرهنگی و مجمع گردشگری رو خواهد کرد.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه طی ۶ دهه گذشته توسعه گردشگری در دنیا و کشور پر از فراز و نشیب بوده است، افزود: گردشگری طی سه دهه اخیر جهش بزرگی را پشت سر گذاشته اما در ایران به دلیل تحریم ها و محدودیت ها هنوز نتوانستیم در این مسیر به رشد مناسبی برسیم.فریدون اللهیاری افزود: حرکت به سمت گردشگری و رسیدن به اهداف پیش بینی شده آن نیازمند زیرساخت های اساسی و بنیادین است و علاوه بر ساخت هتل ها و ...، زیرساخت های نرم افزاری آن نیز جایگاه مهمی دارد. وی با تاکید بر اهمیت طراحی برند گردشگری و پیچیدگی موضوع آن در کشور، تصریح کرد: ایران در حوزه میراث فرهنگی دارای تنوع جاذبه های طبیعی، جغرافیایی، بومی، فرهنگی و ... است و در این مسیر امتیازات زیادی دارد که برند گردشگری باید حایز این شرایط باشد.

اللهیاری با بیان اینکه کنفرانس بین المللی برند گردشگری، رویدادی علمی - تخصصی است، گفت: اصفهان تا حد زیادی از شایستگی برخوردار است و قرار نیست با این رویداد خود را به دنیا اثبات کنیم. به گفته وی، پیگیری اهداف و برون داد این کنفرانس برای ما بسیار حایز اهمیت است و این برنامه قرار است ایران را به سمت برندسازی گردشگری پیش ببرد. وی افزود: سمبل های گردشگری جمهوری اسلامی ایران در بخش های هنر، جاذبه های طبیعی، فرهنگ های قومی، ملی، بومی و ... است که همه این ها باید در کنفرانس بین المللی برند خود را نشان دهد و گام های آغازین طراحی برند گردشگری یکی از اهداف این رویداد است. وی همچنین در خصوص آمار گردشگری استان اصفهان، گفت: طی سال های ۹۱ تا ۹۴ گردشگری خارجی در استان اصفهان رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که از ابتدای امسال تا به امروز بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار گردشگر خارجی وارد استان شده اند. به گفته اللهیاری آمار ورود گردشگر خارجی به اصفهان در نیمه سال ۹۴ تقریبا مشابه آمار کل سال ۹۳ است.دبیرعلمی کنفرانس بین‌المللی برند گردشگری با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری از لحاظ اقتصادی قدرت عظیمی دارد و دومین صنعت بزرگ دنیاست، بیان کرد: ماشین در خدمت این صنعت نیست و توریست بدین معناست که مردم را خدمت می کنند.

پروفسورجعفر جعفری با اشاره به اینکه ارزش های مورد گفتگو برند گردشگری ارزش های معنوی، فرهنگی، میراث ناملموس و ملموس و ... هستند، افزود: در بحث بازاریابی نیز زمانی می توان به برندینگ واقعی دست یافت که شخصیت ملت، مردم و میراث آن را نشان دهد. وی با بیان اینکه برندینگ، موضوعی نیست که اگر مورد علاقه نبود همانند پیراهن آن را عوض کنیم، تصریح کرد: برند باید گویا و مردم پسند باشد و برند خوب از جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ و ... استفاده می کند. وی با اشاره به اینکه ایران به عنوان کشوری متمدن، با سابقه باستانی در دنیا شناخته شده است، افزود: امروزه توریست به مکانی سفر می کند که شناخته شده باشد و ایران نیز چنین مزیتی دارد. به گفته دبیرعلمی کنفرانس بین المللی برند گردشگری، اگر بر روی باستانی بودن ایران و گذشته آن تکیه کنیم و گذشته را بیاوریم، راه درست را رفته ایم اما سوال اینجاست ما برای احیای تاریخ ایران و جهانی کردن آن، چه کرده ایم. وی با تاکید بر اینکه کنفرانس گردشگری به دنبال ایجاد یک بسترفکری است تا از آن خوشه چینی کند، تصریح کرد: ما نمی توانیم برندی را برای گردشگری انتخاب کنیم که با شخصیت مردمان یک شهر همخوانی نداشته باشد.جعفری با اشاره به اینکه یکی از اشتباهات گذشته ما این بوده که گردشگر را از نگاه خارجی ها دیده ایم و آن را تشویق کرده ایم، گفت: شهروندان باید از صنعت توریسم استفاده کنند و برند گردشگری باید مورد سلیقه آنها باشد.