پرفروش‌های بازار خودرو

براساس آمار منتشره از سهم بازار خودروهای سواری طی ۹ ماه سال‌جاری، پراید و پژو ۲۰۶ بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در آمار هشت ماهه، پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و دوم پرفروش‌ها را به خود اختصاص داده بودند. اکنون رتبه سوم جدول پرفروش‌ترین خودروها به لحاظ تعدادی را پژو ۴۰۵ به خود اختصاص داده است.در حالی پراید و پژو ۴۰۵ رتبه اول و سوم خودروهای پرفروش بازار خودروی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که بسیاری از کارشناسان بر لزوم برنامه‌ریزی خودروسازان برای خروج این دو خودروی قدیمی از چرخه تولید کشور تاکید دارند.هرچند بحث و جدل‌های بسیاری در خصوص ماندن یا نماندن پراید در خودروسازی کشور صورت می‌گیرد اما پراید با فروش ۲۰۰ هزار دستگاهی رتبه اول پرفروش‌ها به لحاظ تعدادی را طی ۹ ماه به نام خود ثبت کرده است. این خودرو رشدی بیش از ۳۳ درصدی در تولید نسبت به سال گذشته داشته است.

بر این اساس رتبه اول پرفروش‌ترین خودروهای سواری از ابتدای امسال تا پایان آذرماه به پراید تعلق گرفته است. این خودرو در جدول سهم بازار به لحاظ ارزش نیز توانسته رتبه نخست را از آن خود کند. به طوری که فروش این خودرو در این مدت، درآمد ۴ هزارمیلیارد تومانی برای شرکت سایپا داشته است. رتبه دوم پرفروش‌ها، به پژو ۲۰۶ تعلق گرفته است. خودرویی که آبی‌های جاده مخصوص در ۹ ماه امسال ۱۱۱ هزار و ۳۵۱ دستگاه آن را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۵۱ درصد افزایش تیراژ را به خود ببیند. این خودرو در جدول ارزشی محصولات پرفروش نیز توانسته رتبه سوم را از آن خود کند. بنابراین ایران‌خودرو از محل فروش این خودرو درآمد ۳ هزار و ۶۳۷ میلیارد تومانی داشته است.بعد از پژو ۲۰۶، دیگر محصول ایران‌خودرو یعنی پژو ۴۰۵ در رتبه سوم خودروهای پرفروش‌ به لحاظ تیراژ تولید قرار دارد. آبی‌های جاده مخصوص در ۹ماهه سال جاری با یک فاصله حداقلی با پژو ۲۰۶ توانستند ۱۰۹ هزار و ۶۹۹ دستگاه از این خودرو را تا پایان آذرماه تولید کنند تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۳/ ۳۴ درصد افزایش تولید را تجربه کند. این خودرو در جدول سهم ارزشی بازار، رتبه چهارم را کسب کرده است که میزان فروش آن طی مدت ۹ ماه، ۳هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان بود.

پس از آن دیگر محصول پژویی ایران‌خودرو یعنی پژو پارس توانسته در رتبه چهارم جای بگیرد. آبی‌های جاده مخصوص در ۹ ماه امسال ۸۸ هزار و ۹۷۲ دستگاه پژو پارس را به تولید رسانده‌اند و در نتیجه این خودرو با افزایش ۸‌درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. پژو پارس طی این مدت توانسته رتبه پنجم سهم بازار ارزشی را به خود اختصاص دهد. میزان فروش پژو پارس طی این مدت ۳ هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان بوده است. رتبه پنجم پرفروش‌ترین خودروهای بازار کشور به لحاظ تعداد را تندر۹۰ به خود اختصاص داده است. انواع محصولات تندر طی ۹ماهه سال جاری تیراژی ۸۷ هزار و ۵۴۴ دستگاهی داشته است. بر این اساس، تولید تندر-۹۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۱۶۴ درصدی داشته است. تندر-۹۰ در انواع مختلف (سدان، ‌هاچ بک، دنده معمولی و اتوماتیک) در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید می‌رسد. طبق آمار اعلامی، ۵۶ هزار و ۵۱۳ دستگاه از تندرهای تولید شده، سهم پارس‌خودرو بوده و ۳۱ هزار و ۳۱ دستگاه دیگر را نیز ایران‌خودرویی‌ها به تولید رسانده‌اند.

تندر-۹۰ در جدول سهم بازار ارزشی خودروهای پرفروش طی مدت ۹ ماه توانسته رتبه دوم را از آن خود کند؛ دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا از محل فروش این خودرودر مجموع درآمدی ۳ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومانی داشته‌اند. رتبه ششم جدول ۱۰ محصول پرفروش بازار خودرو متعلق به تیبا است. طبق آمار اعلامی، نارنجی‌های جاده مخصوص در مجموع ۷۷ هزار و ۹۶ دستگاه تیبا را تا پایان آذرماه امسال به تولید رسانده و در نتیجه صاحب افزایشی ۴/ ۳۸ درصدی در تولید این محصول شده‌اند. تیبا توانسته در جدول سهم ارزشی بازار، رتبه هفتم را به خود اختصاص دهد. بر این اساس، سایپا از محل فروش این خودرو توانسته درآمد ۲ هزارمیلیارد تومانی کسب کند.

در جدول ۱۰ محصول پرفروش سواری، سمند نیز توانسته رتبه هفتم را از نظر تیراژ تولید از آن خود کند. این خودرو در جدول ارزشی، رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. ایران‌خودرو از محل فروش این خودرو درآمد ۲ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومانی داشته است.پس از سمند، برلیانس در رتبه هشتم ۱۰ محصول پرفروش‌ خودروهای بازار جا گرفته است. برلیانس توانسته تیراژی ۲۳ هزار و ۳۹۸ دستگاهی از خود به جا بگذارد. این خودرو رتبه هشتم در جدول سهم ارزشی خودروهای پرفروش را به خود اختصاص داده است. درآمد پارس‌خودرو از این خودرو یک هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان بوده است.دنا و S۵ به ترتیب رتبه نهم و دهم جدول ۱۰ محصول پرفروش به لحاظ تعدادی را از آن خود کرده‌اند. جالب‌ترین نکته در این جدول، حضور یکی از خودروهای متعلق به بخش خصوصی است؛ در حالی S۵ توانسته رتبه دهم را از آن خود کند که خودروهای تولیدکنندگان بخش خصوصی و وارداتی غایبان بزرگ آمار ماه‌های گذشته پرفروش‌ها براساس تعداد تولید بوده‌اند.

S۵ توانسته رتبه دهم جدول سهم ارزشی بازار را نیز به خود اختصاص دهد. S۵ محصول شرکت کرمان موتور است؛ این خودرو که تیراژ تولید ۱۳هزار و ۱۵۸ دستگاهی داشته، توانسته درآمد یک هزار و ۲۸ میلیارد تومانی را برای این شرکت رقم بزند.کارشناسان مهم‌ترین عامل در غیبت خودروهای وارداتی در جدول پرفروش‌ترین محصولات بازار خودروی کشور را به‌دلیل سهم بالای شرکت‌های خودروساز داخلی می‌دانند؛ بنا بر آمار، دو خودروساز بزرگ داخلی، ۸۶ درصد از بازار خودرو کشور را در دست دارند. با وجود غیبت واردکنندگان در جدول سهم بازار تیراژی خودرو، سانتافه توانسته به جدول سهم بازار براساس ارزش راه پیدا کند؛ به‌طوری‌که این خودرو در رتبه نهم جدول ارزشی جای گرفته است. درآمد حاصل از فروش این خودرو طی ۹ ماه سال جاری یک هزارو ۱۲۲ میلیارد تومان بوده است

پرفروش‌های بازار خودرو