خیابان ها جزئی از هویت شهرها هستند

مشاور وزارت حمل ونقل آلمان که در اصفهان به سر می برد، با اشاره به اینکه وقتی صحبت از برنامه ریزی برای حمل و نقل شهری می شود باید همه شهروندان را در نظر گرفت، گفت: خیابان ها جزئی از هویت یک شهر هستند که به عنوان مثال این مسأله را در اصفهان که خیابان های سرسبز و زیبا نسبت به تهران دارد می توان مقایسه کرد. فریدمن کونست با حضور در سلسله نشست های تخصصی حمل و نقل و ترافیک شهری با عنوان «ایستگاه ترافیک» اظهار کرد: در دنیای امروز، خودروهای شخصی بر زندگی انسان ها را غلبه کرده به نوعی که روز به روز این روند با رشد بی رویه ای همراه شده است. وی ادامه داد: با توجه به این شرایط، ایجاد توازن بین روش های مختلف حمل و نقل شهری بیش از پیش احساس می شود. مشاور وزارت حمل و نقل آلمان با اشاره به اینکه مردم برلین علاقه زیادی به دوچرخه سواری دارند، گفت: سالانه تجمعی به همین مناسبت با حضور ۲۵۰ هزار دوچرخه سوار در این شهر برگزار می شود که جلوه خاصی به آن می بخشد. وی مصرف بی رویه منابع نفتی را از جمله چالش های بزرگ در سطح جهانی دانست و گفت: این رویه علاوه بر اینکه باعث تغییرات گسترده آب و هوایی در سطح شهرها شده، مسئولان شهری را نیز بر آن داشته تا رویکردهای استفاده از وسائل نقلیه را تغییر دهند.

کونست از کاهش نرخ رشد جمعیت در شهرهای صنعتی خبر داد و گفت: این چالش نیز با توجه به هرم جمعیتی هر شهر متفاوت است به گونه ای که هرچه نمودار جمعیتی به سمت کهن سالی بروند، نیازهای شهروندان به شبکه های حمل و نقلی نیز باید با آن منطبق شود. به گفته وی خواسته های نامحدود و توانایی های محدود ۲ عاملی است که همه مسئولان شهری با آن درگیر هستند اما بهترین راهکار برای برون رفت از این معضل انتخاب موثرترین اقدامات با توجه به آن شرایط است. مشاور وزارت حمل ونقل آلمان با تاکید بر اینکه برلین یک شهر مهاجرپذیر است، عنوان کرد: با توجه به نیازهای گوناگون مهاجران در شهرها سعی شده این افراد در گروه های بزرگ جمعیتی و در حاشیه شبکه های حمل و نقل همگانی سکونت پیدا کنند تا دسترسی آسان تری به بخش های مختلف شهر برای رفع نیازهای خود با صرف کمترین هزینه داشته باشند.

وی معتقد است: در سال های گذشته بخش مرکزی شهر برلین دچار ترافیک شدید و آلودگی های هوا و صوت فراوانی شد به همین دلیل با در نظر گرفتن محدوده سبز و ایجاد شرایط ویژه ترافیکی از جمله اعمال جریمه های سنگین و طرح های ترافیکی متعدد، این شرایط بهبود یافته است. کونست از تدوین چشم انداز برلین ۲۰۴۰ در حوزه حمل و نقل شهری خبرداد و گفت: این چشم انداز در نگاه اول با این دید تدوین شده که تا سال ۲۰۴۰ دیگر هیچ سوخت فسیلی برای مصرف وجود نخواهد داشت و بر همین اساس شاخصه هایی برای سنجش مرحله به مرحله آن مشخص شد. وی در ادامه تاکید کرد: عملکرد تلفیقی شهرسازان و مسئولان حمل و نقلی برای طراحی شهر، افزایش جذابیت حمل ونقل همگانی، پیش بینی خودروهای ۳۰ ساله آینده و تشویق عموم شهروندان به استفاده از وسائل حمل و نقل غیرموتوری، ۴ حوزه اصلی چشم انداز برلین ۲۰۴۰ هستند.

مشاور وزارت حمل و نقل آلمان با بیان اینکه در قرن ۱۹ میلادی تنها وسیله حمل و نقل در برلین شبکه حمل و نقل ریلی بوده و بر همین اساس جمعیت آن نیز حول این شبکه ها شکل گرفته، گفت: با توجه به این شرایط مسئولان شهر تصمیم گرفتند ضمن حفظ شرایط جمعیتی موجود، حمل و نقل همگانی را گسترش دهند. وی یادآور شد: در حال حاضر هزاران خط اتوبوس و ۱۱۵۰ کلیومتر خطوط مترو و ۳۷۴ خط تراموا در این شهر وجود دارد که با توجه به گستره خطوط اتوبوس، این خطوط نقش اصلی پشتیبانی از خطوط ریلی را انجام می دهند. کونست بر لزوم ایجاد ارتباط موثر بین خطوط مختلف حمل ونقل شهری تاکید کرد و گفت: یکپارچگی در سیستم حمل و نقل شهری با توجه به گستردگی وسایل نقلیه امری انکار ناپذیر است چرا که هیچ یک از این خطوط جایگزین دیگری نبوده بلکه مکمل هم هستند.

مشاور وزارت حمل و نقل آلمان در ادامه از اداره بخش های مختلف حمل ونقل شهری به وسیله بخش خصوصی در برلین خبرداد و تاکید کرد: میزان سرفاصله های رسیدن هر وسیله نقلیه به ایستگاه در زمان اوج و غیر اوج و تناسب فاصله ایستگاه ها با توجه به جمعیت هر منطقه از جمله استانداردهای حداقلی حمل و نقل شهری است که در صورت عدم رعایت آن توسط ناوگان بخش خصوصی، مدیریت شهری هیچ دستمزدی به آنها پرداخت نمی کند. وی با تاکید بر اینکه در چشم انداز برلین ۲۰۴۰ شرایط سخت گیرانه ای برای خودروهای شخصی درنظر گرفته شده است، عنوان کرد: بر همین اساس کارخانه های تولیدکننده خودرو ها در تلاش هستند تا با تولید خودروهای برقی از مشکلات آلودگی صوتی و هوا در شهرها بکاهند اما معضل بزرگ تر فضای زیادی است که این وسائل نقلیه در شهرها اشغال می کند که همچنان نیز لاینحل باقی مانده است. کونست تغییر رفتار شهروندان را نیز عامل مهم رسیدن به ایده های ترافیکی در شهرها دانست و اذعان کرد: با توجه به اینکه خرید خودرو در برلین بسیار گران تمام می شود، شهروندان به سمت استفاده اشتراکی از آن روی آورده اند برهمین اساس مسئولان شهری نیز در تلاش هستند شبکه های ایمن برای حمل و نقل پاک گسترده تر شود.

وی ادامه داد: هزار کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه سواری در آلمان وجود دارد که از این میزان، ۱۲ مسیر به صورت شعاعی، ۸ مسیر به صورت قوسی و ۴ مسیر طولانی تر با توجه به نیاز جمعیتی ایجاد شده است. مشاور وزارت حمل ونقل آلمان با اشاره به اینکه مسیرهای ویژه دوچرخه در آلمان به وسیله خط کشی مشخص شده اند، عنوان کرد: با توجه به هزینه بر بودن جداسازی فیزیکی، مسئولان شهری ایجاد خط کشی ویژه دوچرخه را به بهترین روش انتخاب کرده اند که تنها مشکل آن، پارک کردن برخی از رانندگان بر روی این خطوط بوده است. وی یادآور شد: براساس برآوردها قرار بر این بود تا ۱۸ میلیون یورو برای هزینه های طراحی و نگه داری های مسیر دوچرخه در آلمان هزینه شود که با مقاومت مسئولان روبرو شد و پس از آن با توجه به تجمعات مردمی و همه پرسی عمومی، علاوه بر کسب موافقت مسئولان این بودجه به حدود ۳ برابر یعنی ۵۰ میلیون افزایش یافت. کونست با اشاره به اینکه وقتی صحبت از برنامه ریزی برای عابران پیاده می شود باید همه شهروندان را در نظر گرفت، گفت: مسأله اصلی رفع نیاز شهروندان در بخش های مختلف خیابان هاست که بر این اساس باید الگوی طراحی آن ها مشخص شود.

وی یادآور شد: خیابان ها جزئی از هویت یک شهر هستند که به عنوان مثال این مسأله را در اصفهان که خیابان های سرسبز و زیبا نسبت به تهران دارد مقایسه کرد. مشاور وزارت حمل و نقل آلمان خاطرنشان کرد: در رویکرد سنتی مدیریت شهری، اولویت اول خودرو های شخصی بود و پس از آن دیگر بخش های حمل و نقلی مورد توجه قرار می گرفت اما در رویکرد جدید طراحی شهری کارکردهای یک خیابان در جایگاه اول قرار می گیرد و پس از آن خطوط عابرپیاده، دوچرخه، حمل ونقل عمومی و در آخر مسیرهایی برای خودروهای شخصی در نظر گرفته می شود./