مولوی پلاک ۸۳۱
جواد سروش soroushjavad@gmail. com دیدن واقعیتها و رویدادهای تاریخی از پسِ زمان سپری شده کاری است دشوار و دارای مولفههایی پنهان و گاه نانوشته. «مولوی پلاک ۸۳۱» عنوان نمایشگاه عکسی است از مجتبی سرانجامپور در گالری «آتبین» که در آن هنرمند میکوشد تا با نگاهی به بخشی از سنت صوفیه در قرن هفتم هجری، یعنی سماع، ریشههای امروزی آن را در جامعه قونیه جستوجو کند. اما شاید مانند هر خوانش تاریخی دیگری این مجموعه نیز با ساختارهای متفاوتی از نگاه امروزی خود به موضوع روبهرو است. به بیان روشنتر هنرمند با قرار دادن فضاهای عمومی شهر قونیه در پس زمینه رقاصانی که با شیدایی در حال سماع هستند، این موضوع را با مخاطب در میان میگذارد که هر خوانشی از گذشته ناگزیر از ساختارهای زندگی امروزی ما متاثر میشود.
جواد سروش soroushjavad@gmail.com دیدن واقعیتها و رویدادهای تاریخی از پسِ زمان سپری شده کاری است دشوار و دارای مولفههایی پنهان و گاه نانوشته. «مولوی پلاک 831» عنوان نمایشگاه عکسی است از مجتبی سرانجامپور در گالری «آتبین» که در آن هنرمند میکوشد تا با نگاهی به بخشی از سنت صوفیه در قرن هفتم هجری، یعنی سماع، ریشههای امروزی آن را در جامعه قونیه جستوجو کند. اما شاید مانند هر خوانش تاریخی دیگری این مجموعه نیز با ساختارهای متفاوتی از نگاه امروزی خود به موضوع روبهرو است. به بیان روشنتر هنرمند با قرار دادن فضاهای عمومی شهر قونیه در پس زمینه رقاصانی که با شیدایی در حال سماع هستند، این موضوع را با مخاطب در میان میگذارد که هر خوانشی از گذشته ناگزیر از ساختارهای زندگی امروزی ما متاثر میشود. با این نگاه هر سوالی پیرامون دیروز ناگزیر سوالی است از امروز و تاویلهای ما از رویدادها و سنتهای گذشته، ریشه در ساختارهای موجود امروز دارند. قرار گرفتن در مقابل عکسهایی که شیدایی مونوکرومِ- تک رنگ- سماعگران را در پس زمینهای از رنگهای متنوع اجتماع شهری به تصویر میکشند، بیش از هرچیز یادآور تاثیر سنت صوفیه در
درونی کردن سنتهای فکری و هنری ایران پس از اسلام و شکوفایی فرهنگی آن در طی قرنهای هفتم تا دوازدهم هجری است، تفکری که شاید بتوان رد ریشههای پنهان آن را در ناخودآگاه جمعی جامعه امروز نیز پی گرفت.
ارسال نظر