اجرای بیش از 140 پروژه در منطقه 3

دنیای اقتصاد- منطقه ۳ شهرداری اصفهان به لحاظ وجود قدیمی ترین بازار شهر در این منطقه نقش مهمی در جذب گردشگر و توسعه اقتصاد شهر دارد. بر این اساس تحول در بافت قدیمی منطقه و احیای کامل بزرگ ترین میدان تاریخی جهان اسلام خط مشی شهرداری منطقه ۳ اصفهان اعلام شده است. با منصور نجفی، مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان به گفت و گو نشستیم.

دنیای اقتصاد: به نظر می رسد که پروژه میدان امام علی(ع)، به عنوان بزرگترین پروژه شهری اصفهان توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. وضعیت این پروژه به کجا رسیده است.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده طبق بودجه بیش از ۱۴۰ پروژه بزرگ و کوچک در محدوده منطقه ۳ در دست اجراست که مهمترین آن احیای میدان امام علی(ع) است. حدود ۲۵ میلیارد تومان از ۱۱۵ میلیارد تومان بودجه عمرانی منطقه به این پروژه اختصاص داده شده است. فاز اول و دوم این میدان به نتیجه رسیده و اکنون در حال اجرای عملیات فاز سوم و میدان جلوخان که وسعت و مساحت آن برابر میدان اصلی است، هستیم. تاکنون ۸۰ درصد آزادسازی میدان جلوخان انجام شده و تنها ۲۰ درصد آن که شامل مغازه ها و پلاک های موجود از جمله مغازه های طلافروشی است، باقی مانده. ما قصد داریم رونق بیشتری در میدان ایجاد کنیم از این رو در سمت شمال این میدان احداث خیابان و پارکینگ و مجموعه تجاری اداری کمرزرین را با همکاری شرکت سامان گستر که یکی از زیر مجموعه های شهرداری است، در دستور کار داریم. این پروژه حدود ۸۰ هزارمترمربع زیربنا دارد که از این ۸۰ هزارمترمربع زیربنا حدود ۴۰ هزار مترمربع آن برای احداث پارکینگ پیش بینی شده و مابقی مراکز تجاری و فرهنگی است و پلاک های تجاری آن برای ۲۰درصد باقی مانده مغازه های میدان جلوخان در نظر گرفته شده تا طرح "کلید به کلید" را با مغازه داران اجرا کنیم.

دنیای اقتصاد: در خصوص ساختمان های قدیمی خیابان ولیعصر(عج) چه برنامه ای دارید؟

میزان ارتفاع ها در ساخت وسازها را طرح تفصیلی و طرح جامع مشخص می کند. در خیابان ولیعصر(عج) برای ارتفاع دو طبقه روی پیلوت می توانیم مجوز ساخت و ساز دهیم و البته ۵۰ درصد تراکم و عوارض را به کسانی که داخل بافت هستند تخفیف خواهیم داد.

دنیای اقتصاد: دیگر پروژه های این منطقه در چه شرایطی قرار دارند؟

فاز آخر پروژه میدان امام علی(ع) ، پروژه های اطراف این میدان است، در این رابطه بیش از ۲۰ پروژه تعریف شده که ۸ پروژه به نتیجه رسید و باقی مانده پروژه ها را سعی داریم با مشارکت بخش خصوصی انجام دهیم. در سال ۹۵ چهارخیابان باقی مانده طرح تفصیلی را به نتیجه می رسانیم. ادامه خیابان فرشادی حدفاصل استانداری تا باغ گلدسته را داریم که طی دو سال اخیر ۱۰۰ درصد آزادسازی آن انجام شده و اوایل سال جاری پیمانکار آن اتتخاب و اکنون نیز پیمانکار در حال احداث این خیابان است؛ ضمن اینکه به خاطر بارترافیکی بیش از حد آن نقطه از شهر، در طول ۵۰۰ متر، خیابان با عرض ۲۲ متر و پارکینگی با ظرفیت پارک ۴۰۰ دستگاه خودرو پیش بینی کردیم. امیدوارم این پارکینگ و خیابان تا سال آینده به اتمام برسد و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

دنیای اقتصاد: طرح های اطراف مسجد شیخ لطف الله چه زمانی شروع می شود؟

به فاصله ۲۵۰ متری این مسجد در طرح تفصیلی، از قدیم خیابان آقانورالله نجفی پیش بینی شده بود که به خاطر نزدیک بودن به مسجد شیخ لطف الله با یک توقف دو ساله مواجه شد و مجدداً با پیگیری های انجام شده در کمیسیون ماده ۵، این خیابان در دستورکار قرار گرفته و تاکنون بیش از ۵۰ درصد آزادسازی آن انجام شده است. خیابان آقانورالله نجفی جزو طرح های سال ۹۵ این منطقه می باشد.

دنیای اقتصاد: اتوبوس های ویژه توریست ها در زیرگذر میدان امام علی(ع) باعث ایجاد ترافیک می شوند، برای حل این مشکل چه تدبیری اندیشیده شده است؟

ما در زیرگذر میدان امام علی (ع) پارک سوار احداث کرده ایم تا مسافران را پس از پیاده شدن به وسیله پله برقی به میدان و مسجد جامع هدایت کند، اما متأسفانه گاهی رانندگان بی توجهی می کنند و به جای توقف در پارک سوار کنار زیرگذر توقف می کنند. پارک سوار میدان برای توقف اتوبوس های شرکت واحد و توریست ها در نظرگرفته شده است.

دنیای اقتصاد: برای انتقال کارگاه های زرگری در خیابان عبدالرزاق که باعث ایجاد مزاحمت برای مردم شده اند فکری دارید؟

ما جلسات زیادی برای رفع این معضل حتی با حضور استاندار داشتیم. در این محدوده بیش از ۱۰۰ کارگاه طلاسازی واقع شده است که مسئولان مربوطه از طریق اتحادیه دنبال خرید زمینی برای انتقال این کارگاه ها بودند و البته تحقق آن زمان بر است. ماهم نمی توانیم این کارگاه ها را اکنون تعطیل کنیم و به بیکاری دامن بزنیم. امیدواریم اتحادیه طلافروشان طبق وعده خود این کارگاهها را به خارج از محدوده شهر منتقل نمایند.