عینـک‏هایی برای آینده

همانطور که آرام و گاهی تند شاهد تغییرات تکنولوژیکی هستیم بسیاری از تغییرات در زمینه عینک‏های هوشند در دنیای دیجیتال در نیز حال وقوع است. یکی از مهمترین تغییرات در این عینک‏ها امکان بهره‌مندی نابینایان از آنهاست که بسیار مفید است و نیاز آنها را به داشتن عصای سفید و یک یار همراه همیشگی مرتفع می‌کند. درواقع این تغییرات به نوبه خود انقلاب جدیدی در حوزه فناوری‏های عینک هوشمند محسوب می‌شود. در ادامه با برخی از جدیدترین عینک‌های هوشمند آشنا می‌شوید.

عینکی برای نابینایان

یک‌استارت‌آپ ‌آمریکایی با نام Aira، عینک هوشمندی طراحی کرده است که افراد نابینا را در انجام کارهایشان یاری می‏کند. این عینک که مشابه Google Glass است، افراد نابینا را به شبکه‏ای از نمایندگان این شرکت متصل می‌کند که می‏توانند به آنها در انجام کارهای روزمره کمک کنند. یعنی افراد این استارت‏آپ در شرکت‏ خود، از طریق دوربین روی عینک مقابل فرد نابینا را به صورت زنده می‏بینند. نمایندگان این استارت‏آپ به‌عنوان یک مترجم بصری، به مشتریان نابینای خود در فعالیت‏هایی مانند جهت‌یابی در خیابان‌های شلوغ و خرید مایحتاج روزانه کمک می‏کنند. این افراد که به آنها Agent گفته می‏شود، همچنین می‏توانند مکان شخص نابینا را از طریق Google Map دنبال کنند. شرکت Aira به این نکته اشاره کرد که این سرویس قرار نیست جایگزین راهنماهای سنتی افراد نابینا مانند سگ‏‏های راهنما یا عصای سفید شود و باید در کنار آنها، به شخص نابینا برای انجام کارهای روزمره یاری برساند.

عینک‌های هوشمند ODG مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده

عینک‌های هوشمند ODG همراه با تکنولوژی واقعیت افزوده (Argumented Reality) خیلی زود وارد بازار دیجیتال شده‌اند. این عینک به همراه تراشه اسنپ دراگون ۸۳۵ (Qualcomm Snapdragon ۸۳۵) ارائه شده است که قدرت‏بخش بسیاری از پرچمدارهای آینده خواهد بود. تراشه اسنپ دراگون ۸۳۵ با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری، ۳۵ درصد کوچک‌تر از نسل قبل بوده و برای اولین بار از آن در عینک‌های هوشمند ODG استفاده شده است. قدرت بالای این تراشه می‏تواند محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را بدون هیچ مشکلی مدیریت کند. اما شاید تنها ایراد این عینک‏ها یعنی آر ۸ (ODG R-۸) و آر ۹ (ODG R-۹ AR)، طراحی و ابعاد بزرگ آنها باشد. یک مشکل دیگر پیرامون معرفی عینک‌های هوشمند ODG عدم نمایش توانایی اسنپ دراگون ۸۳۵ و نحوه عملکرد گجت‌های جدید ODG بود. به‏علاوه اندازه نسبتا بزرگ این عینک‏ها را می‏توان یکی دیگر از ضعف‏های آن دانست.

شاید محصولات ODG در قیاس با هدست‌های واقعیت مجازی برخی از شرکت‌ها اندازه‏ای کوچک داشته باشد، اما اگر بخواهیم آن را با دیگر عینک‌های هوشمند موجود مقایسه کنیم، به مراتب بزرگ‌تر هستند. همچنین اگر از این محصولات همراه با عینک عادی خود استفاده کنید، احتمالا بخش زیادی از صورت شما توسط آنها اشغال خواهد شد. همچنین نسخه ارزان‌تر یعنی آر ۸ حدود هزار دلار قیمت دارد. نسخه پیشرفته‏تر و البته بزرگ‌تر این عینک، آر ۹ که در CES ۲۰۱۷ پیش روی کاربران قرار گرفت نیز ۱۸۰۰ دلار قیمت‏گذاری شده است. با این‏حال نباید از قدرت بالای تراشه اسنپ دراگون ۸۳۵ که در این محصولات جدید به‌کار گرفته شده چشم پوشید.

عینک‌های واقعیت افزوده لوموس در دو نسخه مختلف معرفی شدند

با وجود ساخت انواع مختلفی از عینک‌های هوشمند حالا عینک‌های واقعیت افزوده لوموس (Lumus) نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.نکته قابل توجه در این عینک‌ها این است که یک نسخه از آنها برای کاربران عمومی و انجام کارهای ساده تولید شده و همانند عینک هوشمند سی ۲۰۰ لنوو (Lenovo C۲۰۰)، تنها مخصوص کاربران صنعتی نخواهد بود. عینک‌های واقعیت افزوده لوموس که شامل دو مدل ماکسیموس (Lumus Maximus) و اسلیک (Lumus Sleek) است، مستقیما به‏عنوان یک محصول روانه بازار نشده و کمپانی‏های دیگر می‏توانند لایسنس مربوطه را دریافت و آن را روانه بازار کنند. درواقع این امکان برای شرکت‌های مختلف وجود دارد تا با دریافت مجوزهای لازم، عینک‌های واقعیت افزوده لوموس را متناسب با نیاز کاربران روانه بازار کنند.

همانند عینک‌های ODG با تکنولوژی واقعیت افزوده که پیشتر شاهد معرفی آنها بودیم، محصولات لوموس نیز در دو مدل رده بالا و رده پایین پیش روی کاربران قرار خواهند گرفت. کاربران می‏توانند از عینک ماکسیموس با زاویه دید ۵۵ درجه همراه با دیگر عینک‏ها استفاده کنند. اما نسخه دیگر این عینک یعنی لوموس اسلیک با اندازه‏ای کوچک‌تر و زاویه دید نامشخص، شباهت بیشتری به یک عینک دارد. هنوز مشخص نشده عینک‌های واقعیت افزوده لوموس در همکاری با چه شرکت‌هایی تولید می‏شوند، اما در حال حاضر کمپانی‏های «Daqri» و «Atheer» در کنار «Thales» و «Knapp» از شرکای لوموس به حساب می‏آیند.

نسل پیشرفته هدست گیر وی آر سامسونگ همراه با ردیاب‏های حرکتی در دست تولید است

سامسونگ در حال فعالیت روی نسل جدیدی از هدست گیر وی آر (Samsung Gear VR)، این هدست واقعیت مجازی فناوری همراه با قابلیت‏های پیشرفته ردیابی است. نه تنها نسل آینده این هدست قادر به ردیابی حرکت بدن است، بلکه حرکت چشم‏ها و حالات مختلف صورت نیز توسط آن قابل شناسایی خواهند بود. محدودیت بارزی که در نسل کنونی هدست گیر وی آر سامسونگ وجود دارد، در واقع برخلاف دیگر هدست‏های غیرموبایلی، در این دستگاه هیچ ردیابی قرار ندارد؛ بنابراین، جای تعجب نیست که سامسونگ به دنبال تغییر شرایط و استفاده از راه‏کارهایی برای رفع این مشکل است. درخواست ثبت اختراع تازه منتشر شده این شرکت با عنوان «پردازنده تصویری برای نمایشگر دستگاه‏های قابل نصب بر روی سر» نشان می‏دهد سامسونگ به دنبال ترمیم این قضیه و حتی اضافه کردن قابلیت‏های بیشتر به نسل آینده هدست گیر وی آر (Samsung Gear VR) خود است. این اختراع، به‌طور مستقیم در خصوص اضافه شدن ردیاب حرکتی به Gear VR صحبت نمی‏کند، بلکه اطلاعاتی را در خصوص اضافه شدن سنسورهای مختلف به این دستگاه نشان می‏دهد. چنین مدلی می‏تواند کمک کند تا تعامل اجتماعی در واقعیت مجازی، بیش از پیش شخصی‏تر شود. این مساله نویدبخش عرضه یک هدست واقعیت مجازی پیشرفته از سوی سامسونگ در آینده‏ای نزدیک است.