امروزه جامعه بین الملل با تغییر بازارهای جهانی و لزوم رفع متوازن چالش های اقتصاد کلان همراه با درخواست‌های اضطراری برای پاسخی جدی به تغییرات آب و هوایی مواجه است. در این محیط پیچیده، استانداردهای بین المللی با تشریح مشخصات و ویژگی­هایی که توانایی گشودن بازارهای جهانی را دارند، با ایجاد توانمندی در محیط­های تجاری، شتاب فزاینده در گسترش رشد اقتصادی و کمک به تعدیل و تنظیم آب و هوا، ابزارهای موثری در هدایت به سوی تغییر مثبت می باشند.
استانداردهای بین المللی حاصل اجماع نظرات کارشناسان برجسته در بخش های صنعت اعم از آب و برق و انرژی و کارآیی انرژی در حمل و نقل، سیستم های مدیریت، تغییرات آب و هوایی، بهداشت و درمان، ایمنی و فن آوری ارتباطات و اطلاعات هستند. در ارایه داوطلبانه دانش خود برای تامین منافع عمومی، کارشناسانی در این موضوعات یا بسیاری از سایر موارد با یکدیگر استانداردهایی را تدوین می کنند که نوآوری را با تمامی کشورهای جهان به شراکت گذاشته و بدین سان بستر قابل اتکایی برای ایجاد تغییر مثبت در اختیار تجارت، دولت ها و جوامع قرار می دهند.
استانداردها به منظور جلوگیری از دوباره کاری، با ترسیم بهترین رویه‌­های اجرایی از رشد اقتصادی سریع کشورهای در حال توسعه حمایت می کنند.
با توجه به همبستگی مستحکم میان رشد اقتصادی و شهرسازی، نقش استانداردها در کمک به توسعه زیربناهای هوشمندتر و پایدارتر شهرها اهمیت فزاینده‌ای یافته و آنها را به مکان هایی بهتر برای زندگی مبدل می سازند.
استانداردهای بین المللی تضمین می کنند محصولات، خدمات و محیط­ها برای معلولین در دسترسی بیشتر قرار گیرند. استانداردها همچنین با بهبود کارآیی انرژی و کاهش ضایعات (زباله ها) و انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان ابزارهایی جهت کمک در کاهش تغییرات آب و هوایی به کار می روند.
استانداردها بهترین رویه‌­های اجرایی در تولید انرژی تجدید پذیر را به اشتراک گذارده، جدید ترین الزامات و فرآیندها برای دفع ضایعات (زباله ها) و بازیافت و ابزارهایی برای بالا بردن کارآیی و پایداری محیط زیست در تمامی بخش های صنایع را ارائه می دهند.
نهادهای استانداردهای بین المللی همچون کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC)، سازمان بین‌­المللی استاندارد (ISO)، و اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) انسجام استانداردهای فراوان و متنوع ملی و منطقه ای را تامین کرده که از این رهگذر، هماهنگی جهانی در بهترین رویه های اجرایی، حذف موانع فنی تجارت، توسعه وحمایت از پیشرفت های اجتماعی - اقتصادی مشترک برقرار می شوند.
در نهایت تمامی مزایا به صورت حق انتخاب بیشتر، افزایش کیفیت و قیمت نازلتر در اختیار مصرف کننده قرار می ­گیرد.
در حال حاضر کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC) با سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و اتحادیه
بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) از مزایای اثبات شده استانداردسازی در طول زمان برای حصول توافق در اجماع جهانی در زمینه بهترین روش ها در چالش های معاصر اجتماعی - اقتصادی و زیست محیطی بهره گیری می کنند. امروزه اصول اساسی استانداردهای بین المللی مناسب­تر و مرتبط­تر از همیشه هستند.
استانداردها با برطرف کردن موانع در ارتباطات و همکاری ها، تداوم تغییرات مثبت را تضمین می کنند و فعالیت کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC)، سازمان بین المللی ایزو (ISO)، و اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور (ITU) هسته مرکزی تدوین استانداردهایی است که دانش را در تمامی کشورهای جهان به اشتراک گذارده و بدین­سان قطعات سازنده در ایجاد رفاه جهانی هستند.