بهره برداری از پیشرفته ترین تجهیزات صنعت چاپ کشوردر اصفهان
آیین بهره برداری از پیشرفته ترین تجهیزات صنعت چاپ کشور، مجتمع چاپ و بسته بندی ماتریس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس و جمعی از هنرمندان در شهرک صنعتی جی اصفهان برگزار شد.
حاج محمد کشانی رئیس مجتمع چاپ نفیس- ماتریس با تقدیر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار واعضای شورای شهر، روسای بانک ها، صنعتگران و کار آفرینان برتر کشور و هنرمندان، نمایندگان شرکت های بزرگ ماشین ساز چاپ از کشور های سوئد و آلمان، بیان کرد: برای احداث این مجتمع، سرمایه گذاری با حمایت بانک ملی و برای ماشین چاپ، بانک رفاه کارگران سرمایه گذاری کرده است. وی ارتقای صنعت چاپ در کشور و اشتغال زایی را از جمله اهداف این مجموعه عنوان نمود که اینک قریب به صدوپنجاه نفر را جذب کرده است. رئیس مجتمع چاپ ماتریس، اولین چاپ این شرکت را دو اثر از استاد فرشچیان اعلام کرد.
در ادامه این مراسم، مهندس امیر کشانی مدیر عامل شرکت چاپ ماتریس، با اظهار اینکه تلاش برای رونق و بهبود اقتصادی یک وظیفه همگانی است، افزود: سعی کرده ایم با رویکرد صادرات، بسته بندی به خارج از کشور فعالیت کنیم تا محصولات ایرانی را با بهترین کیفیت بسته بندی به خارج از کشور صادر کنیم. وی بسته بندی را به مثابه لباس کالا و آبروی کالا توصیف کرد و با اشاره به عوامل فرهنگی در صنعت چاپ، بیان کرد: رشد و توسعه فرهنگی می تواند به رشد کشور کمک کند. امیر کشانی با تأکید بر اینکه تمایز در محصولات ایرانی را باید سرلوحه اهداف خود قرار دهیم، دقت در انتخاب مشتری را حائز اهمیت خواند.

وی در تشریح دستگاه چاپ هفت رنگ گفت: این تکنولوژی تا ده سال آینده می تواند ارزشمند و پایدار باشد. همچنین این کارخانه به مدرنترین دستگاه های تیغ زنی و لیتوگرافی تجهیز شده است. کشانی به دستگاهی اشاره کرد که به دلیل تکمیل زنجیره تولید وارد شده است و فقط ماهی یکبار کار می کند. مدیر عامل شرکت چاپ نفیس- ماتریس از اعتبار 4 میلیون یورو برای خرید تجهیزات خبرداد که 2 میلیون توسط بخش خصوصی و 2 میلیون از صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شده است.

زرگرپور، استاندار اصفهان در آیین بهره برداری از پیشرفته ترین تجهیزات چاپ کشور و مجتمع بسته بندی ماتریس اظهار کرد: امروزه صنعت چاپ به عنوان یکی از مهمترین رسته هایی است که می تواند به عنوان ویترین هر کالا باشد و در تجارت جهانی این عیار همواره مورد توجه بوده است. همچنین صنعت چاپ ابزاری است که می تواند تولیدات ارزشمند فرهنگی، ازجمله کتاب ها و نوشته ها و دستاوردهای علمی را در اختیار اهلش فرار دهد. وی با بیان اینکه اصفهان، برگ زرین دیگری از افتخارات خلاقانه را در صنعت چاپ و بسته بندی به خود اختصاص داده است، تجهیزات این کارخانه را در خاورمیانه منحصربفرد خواند و وجود بیش از 470 واحد چاپخانه و حرف مرتبط در استان را ضرورتی برای طراحی و راه اندازی شهرک چاپ استان اصفهان و لزوم تشکیل اتاق فکری به منظور بررسی چالش ها و راهکارهای عقب نماندن از پیشرفت های جهانی مطرح نمود.

در این مراسم دکترعلی جنتی، افتتاح یک واحد صنعتی که مستقیما با فرهنگ در ارتباط است و کشور می تواند از منافع آن استفاده کند را مایه مباهات دانست و افزود: در طول یک دهه گذشته به دلیل شدت تحریم ها و قطع شدن ارتباظ بانک ها با دنیا، کاهش صادر ات نفتی، بلوکه شدن درآمدهای ارزی ایران و فشار مضاغف بر مردم، بسیاری از واحدهای صنعتی با ظرفیت کمتری کار می کردند، لذا مشکلاتی را برای تولید، کارآفرینی و صادرات ایجاد می کرد. جمهوری اسلامی ایران با اهداف احقاق حقوق خود و با بردباری مردم مقاومت کرد و تسلیم زور نشد تا اینکه بالاخره پس از دوازده سال تلاش، دنیا پذیرفت که جمهوری اسلامی، حق مسلم خود را که برخورداری از انرژی هسته ای است، بدست آورد و از این کارزار سرفراز بیرون آمد و با اقدام برای برنامه جامع مشترک برجام، بخشی از دارایی های کشورمان آزاد می شود. وی از آزاد شدن دوازده بانک و برقراری ارتباط آنها با بانک های جهانی خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب لایحه ای که در مجلس برای رفع موانع تولید و صادرات به تصویب رسید و می تواند بسیار راهگشا باشد بیان داشت: در سالهای اخیر صادرات نفت تقریبا به ثلث رسیده و درآمد کشور پایین آمده بود اما با سخت کوشی همه صنعتگران کشور، صادرات غیر نفتی در سالهای اخیر به بیش از 50 میلیارد دلار رسید که بی سابقه بوده است و حاکی از کاهش صادرات نفتی و وابستگی به اقتصاد تک محصولی می باشد. جنتی خاطر نشان کرد آنچه امروز به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، تنها اقتصاد ریاضتی نیست بلکه اقتصادی مبتنی بر بومی سازی با تکیه بر امکانات، توانایی ها و قدرت های ذاتی خود کشور با
بهره گیری از علم و تکنولوژی است که خوشبختانه گام های موثری برداشته شده است. وی با تقدیر از گروه صنعتی چاپ ماتریس، اظهار کرد: بر خلاف گذشته که محصولات بسیاری از خارج وارد می شدند و ارز فراوانی را جذب می کردند، امروز بسیاری از نیازهای داخلی کشور را می توانیم با این صنعت بدون اتکا به خارج تأمین کنیم.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با توجه به تدابیر دولت، آینده خوبی را برای کشور پیش بینی کرد و افزود، همانگونه که جمهوری اسلامی، ظرف بیست و دو ماه توانست در مقابل شش قدرت جهانی حرف خود را به کرسی بنشاند، در زمینه اقتصادی هم می تواند با گذر از این دوران، به توسعه همه جانبه و پایدار کشور مبتنی بر توسعه سیاسی و فرهنگی دست یابد. وی تأکید کرد: اگر رفاه، آسایش و استقلال مردم همگام با توسعه اقتصادی نباشد، کار آفرینی دچار اختلال می شود. جنتی با اشاره به تأثیر شعار همدلی و همزبانی در پیشرفت کشور، ابراز امیدواری کرد که دولت بتواند بیکاری و تورم را مهار کند، همچنین از وضعیت رکود نسبی خارج شویم در عین حال که ارزشهای دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه خود را جایگزین کنیم.

در این مراسم از پیشکسوتان عرصه صنعت چاپ، هنرمندان، سرپرستی های شعب بانک ها و نمایندگان خارجی شرکتهای چاپ تقدیر بعمل آمد.