چراغ سبز ژاپن به آینه بغل‌های دوربینی

اخیرا برخی شرکت‌های خودروسازی در محصولاتشان به‌جای استفاده از آینه از دوربین با زاویه دید بیشتر استفاده می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود در آینده نه‌چندان دور استفاده از آینه‌های سنتی در آینه‌بغل خودروها به‌تدریج منسوخ شود. کادیلاک، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و ازجمله شرکت‌هایی هستند که از این فناوری در برخی محصولاتش استفاده کرده‌اند. تغییراتی از این دست که به ایمنی خودروها مربوط می‌شوند باید با مجوزهای لازم صورت بگیرد و پیش از این تسلا در مدل X خود قصد استفاده از دوربین به‌جای آینه را داشته است که نتوانست مجوزهای لازم را برای این کار به‌دست آورد و در مدل تولیدی مجبور به استفاده از آینه‌های سنتی شد. در آن‌سوی دنیا اما ژاپنی‌ها نظر دیگری دارند، آنها معتقدند استفاده از این فناوری باعث افزایش ایمنی در خودروها و بهبود وضعیت ایرودینامیک خودرو می‌شود، بنابراین شرایط لازم برای ورود این فناوری را به‌سرعت ازنظر قانونی فراهم کرده‌اند.

ژاپن اولین کشوری است که به‌طور رسمی اجازه استفاده از دوربین‌ها را به‌جای آینه می‌دهد. بر اساس نظر مجمع جهانی هماهنگ‌سازی مقررات خودرویی سازمان ملل، خودروها می‌توانند در صورت داشتن ویژگی‌های مشخصی از دوربین به‌جای آینه‌بغل در خودرو استفاده کنند. پیش‌قدمی ژاپن در این رابطه باعث می‌شود تولید چنین آینه‌هایی در دستور کار قطعه‌سازان ژاپنی قرار بگیرد و آنها به‌عنوان تولید‌کننده این نوع آینه‌ها مطرح شوند. در همین راستا شرکت ایچیکو که برای سال‌های زیادی تامین‌کننده چراغ و آینه‌خودرو بوده است، از این فرصت پیش‌آمده کمال استفاده را خواهد برد و برای تولید این فناوری در حجم انبوه برنامه‌ریزی‌هایی صورت داده است. در واقع ژاپنی‌ها با استفاده از این خلأ‌ مقرراتی به‌دنبال افزایش درآمد شرکت‌های قطعه‌سازی خود هستند. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که این فناوری باعث کاهش نقاط کور در رانندگی می‌شود و در صورت داشتن فناوری‌های پیشرفته نسبت به نور محیط تصاویر مناسب‌تری نسبت به آینه‌های سنتی ارائه خواهد شد. دوربین‌های دیجیتالی به راحتی می‌توانند در نور کم و مخالف تصاویر خوبی ارائه کنند. تصور می‌شود ژاپن و اتحادیه اروپا از جمله مناطقی باشند که با بازبینی مقررات داخلی، امکان استفاده از فناوری جدید را هرچه زود‌تر فراهم کنند. در رابطه با آمریکا پیش‌بینی می‌شود این کشور در سال ۲۰۱۸ اجازه استفاده از خودروها با آینه‌های دوربینی را صادر کند و پیش از آن این امکان وجود ندارد که خودروهای ساخت داخلی در این کشور به چنین دوربین‌هایی مجهز شوند. در ابتدا ممکن است شرکت‌ها نسبت به این موضوع کمتر تمایل نشان دهند اما به‌تدریج با روشن شدن مزیت‌های این فناوری خودروسازان بیشتری سراغ این آینه‌ها خواهند رفت و ممکن است تا سال ۲۰۲۳ تعداد خودروهایی که از این فناوری استفاده می‌کنند به ۲/ ۳ میلیون خودرو برسد که ۳۰ درصد بازار را شامل می‌شود.

سرعت رشد فناوری‌ها به حدی است که تجهیزات جانبی زیادی در حال ورود به خودروها هستند و سخت‌افزارها و نرم‌افزاری‌های متعددی کنترل موتور، سرعت، قدرت و موارد ایمنی در خودرو را به‌دست گرفته‌اند. قانون نصب آینه بر روی در‌های کناری خودرو مربوط به سال ۱۹۶۸ است و از آن تاریخ تا به امروز تغییر نکرده و خود عاملی شده است تا شرکت تسلا‌موتورز نتواند از این فناوری در خودروهایش استفاده کند. استفاده از آینه وسط که به دوربین هم مجهز است در برخی مدل‌ها دیده می‌شود و تا حدودی متداول شده است. تاریخچه استفاده از دوربین‌ها در خودروها به دهه ۹۰ میلادی بر‌می‌گردد اما پس از گذشت سال‌های زیادی این فناوری‌ها کوچک‌تر، با‌کیفیت‌تر و ارزان‌تر شده‌اند و امکان استفاده از آنها در خودروهای ارزان‌قیمت نیز فراهم شده است اما در سال‌های گذشته خودروهای لوکس و قیمتی از این فناوری استفاده می‌کردند. فولکس واگن در یکی از محصولاتش با حذف آینه بغل در داخل مانیتوری متصل به دوربین در بدنه خودرو را قرار داده است که همانند آینه بغل عمل می‌کند و تصاویر را روی در خودرو نمایش می‌دهد البته با ابعاد همان آینه بغل سنتی. خودرو‌سازان امیدوارند با حذف آینه‌ها بتوانند با کاهش مقاومت هوا در خودروها مصرف سوخت را در محصولاتشان به‌صورت حتی جزیی کاهش دهند. موضوع ایمنی و کاهش مصرف سوخت دو چالش مهم در دهه آینده برای خودرو سازان خواهد بود و آنها از هیچ تلاشی برای کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی فروگذار نخواهند بود. قبل از ژاپنی‌ها، شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه فعالیت کرده‌اند. مثلا مرسدس بنز در یک مدل از کامیون‌های کشنده تریلر خود از این دوربین‌ها استفاده کرده است. این نمونه فعلا یک کانسپت است. همچنین سامسونگ نیز ایده‌ای برای استفاده دوربین به جای آینه مطرح کرده که تصاویر آن به‌طور گسترده در فضای مجازی پخش شده است. نکته مهم در زمینه استفاده از دوربین به جای آینه عقب و جانبی این است که این دوربین‌ها باید به گونه‌ای باشند که فضای آینه را بازسازی کنند تا از گول خوردن احتمالی راننده و بروز حادثه جلوگیری شود.

چراغ سبز ژاپن به آینه بغل‌های دوربینی

چراغ سبز ژاپن به آینه بغل‌های دوربینی