آمارهای قطعی منتشر‌شده و پیش‌بینی چشم‌اندازها نشان‌دهنده این هستند که سهم بازار خودروسازان بزرگ جهان از کل تولید در سال‌های آینده دستخوش جا‌به‌جایی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ تویوتا موتورز با در اختیار داشتن ۶/۱۱ درصد از تولید جهانی خودرو بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده است. بعد از آن فولکس واگن با سهم بازار ۱/۱۱ درصدی قرار گرفته و در جایگاه سوم هم جنرال موتورز با سهم بازار ۲/۸ درصدی قرار می‌گیرد. این رتبه‌ها تقریبا همان چیزی است که می‌شد از قبل نیز پیش‌بینی کرد. در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود که در بالای جدول تغییرات گسترده‌ای اتفاق نیفتد و همین شرکت‌ها در بدترین حالت، جایگاهشان را با هم عوض کنند؛ اما در ردیف‌های پایین اتفاقات زیادی رخ می‌دهد. در میان ۱۰ شرکت برتر خودروسازی از نظر سهم بازار، دو شرکت مشهور دایملر به‌عنوان مالک مرسدس بنز و بی‌‌ام‌و در رتبه‌های هشتم و نهم قرار گرفته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود آنها در سال ۲۰۲۰ جایگاه‌های کنونی خود را نه تنها بهبود‌یافته نبینند، بلکه همین را هم از دست بدهند. پیش‌بینی می‌شود دایملر در آن زمان به رتبه دهم تولید خودروهای سواری برسد و بی‌‌ام‌و هم از لیست ۱۰ شرکت برتر سهم بازار خارج شود. دلیل اصلی آن نداشتن خودروهای کلاس اقتصادی در سبد تولیدات این دو شرکت است که عامل مهمی برای عدم تطبیق آنها با یکی از عوامل مهم انتخاب در سال‌های آینده است. خودروسازان پرتیراژ در طول تاریخ صنعت خودرو جایگاهشان را نه با تولید محصولات صرفا کیفی و سوپراسپرت‌ها، بلکه با تکیه بر محصولات با کیفیتی که طبقه متوسط شهری توان خرید آنها را داشته باشد به دست آورده‌اند. نقش این طبقه در آینده خودروسازی بیشتر از گذشته و اکنون خواهد بود. کشورهایی که با سرعت بالا در حال شکل دادن به طبقه متوسط شهری هستند، بازارهای اصلی خودرو را برای کارخانه‌ها شکل می‌دهند. این طبقه توان خرید خودروهای لوکس را ندارند؛ اما به مرحله‌ای از قدرت خرید رسیده‌اند که می‌توانند خودروهای کلاس اقتصادی را خریداری کنند. به همین دلیل پرفروش‌ترین کلاس خودروها نیز همین کلاس است.

پیش‌بینی می‌شود SAIC موتورز چین که اکنون با سهم بازار ۴ درصدی در جهان در رتبه دهم قرار دارد در سال ۲۰۲۰ به جایگاه هشتم صعود کند. در میان خودروسازان بزرگ جهان در حال حاضر فورد منسجم‌ترین برنامه را برای آینده دارد. این شرکت با تولید خودروهای اقتصادی متنوع و در عین حال طراحی‌های جذاب و قرار دادن آپشن‌های حداقلی توانسته وضعیت فروش خود را در بازار اتحادیه اروپا بهبود ببخشد. همچنین این شرکت سرمایه‌گذاری ۳/۱ میلیارد دلاری را در آفریقای جنوبی آغاز کرده تا از این طریق بتواند حضور خود را در این قاره بکر برای خودروسازان گسترش دهد.