باگ جالب خودروهای خودران

یک باگ عملیاتی در کارکرد خودروهای خودران به تازگی کشف شده است. این باگ جالب در مورد عملکرد خودروهای خودران این است که آنها نمی‌توانند تفاوت رانندگی در کشورهای فرمان چپ و فرمان راست را متوجه شوند. این شاید ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین چیزی است که یک راننده به سرعت متوجه می‌شود، اما یک خودرو خودران نمی‌تواند در این زمینه خودش تصمیم‌گیری کند. این باگ بزرگ تا هفته پیش مشخص نشده بود. یعنی اساسا کسی به آن فکر نکرده بود.

حالت خودران تنها زمانی می‌تواند فرق رانندگی از راست یا چپ را تشخیص دهد که قبلا برای آن برنامه‌ریزی شده باشد. این یک باگ بزرگ و یک شکست کامل برای کسانی است که عقیده دارند خودران‌ها بهتر از راننده انسان عمل می‌کنند. اگر چه این مشکل به راحتی می‌تواند از سوی شرکت‌های سازنده برنامه‌نویسی و برطرف شود، اما همین که تا به امروز آنها به این نکته توجه نکرده بودند خود منشأ یک بحث جدید در فضای مجازی محافل خودرویی شده است. اینکه خودروسازان و توسعه‌دهندگان سامانه‌های خودران، دیگر به چه چیزهای کوچک اما مهمی توجه نکرده‌اند. خودروهای خودران در حال حاضر در کانون توجه این صنعت قرار دارند و در صورتی که به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسند، می‌توانند بزرگ‌ترین‌ اتفاق صنعت خودرو پس از اختراع آن را رقم بزنند.

از طرف دیگر پس‌لرزه‌های تصادف خودرو تسلا و مرگ سرنشین آن همچنان ادامه دارد. ایالت کالیفرنیا در آمریکا قصد دارد اولین منطقه از جهان باشد که قوانین مربوط به تردد خودروهای خودران را وضع و اجرا می‌کند. در حال حاضر خودروهای خودران تابع هیچ قانونی نیستند و در صورت بروز حادثه با آنها مانند خودروهای معمولی رفتار می‌شود. در حالی که آنها خودروی معمولی نیستند. کالیفرنیا پس از حادثه‌ای که برای یک دستگاه خودرو تسلا در حالت اتوپایلوت رخ داد، وضع قوانین خودران‌ها را با سرعت بیشتری دنبال کرد.

هنوز جزئیات این قوانین به‌طور کامل منتشر نشده است. اما براساس قوانین اولیه در حال حاضر اگر خودرویی در حالت خودران باشد و تصادف کند و روی حالت خودران بودن آن اثبات شود، مسوولیت خطای احتمالی با شرکت سازنده است. چرا که هنوز مجوزهای فدرال برای عرضه خودروهای خودران صادر نشده‌اند. بخش دیگری از این قانون ناظر به نام سامانه خودران است. براساس بخشی از این قانون، شرکت‌ها نمی‌توانند از نام‌هایی مانند اتوپایلوت استفاده کنند. این مساله به‌طور مستقیم شرکت تسلا را هدف گرفته است و آنها باید یک نام تجاری جدید برای این سیستم انتخاب کنند. دلیل مخالفت قانون کالیفرنیا با نام اتوپایلوت این است که هنوز سامانه‌های خودران به‌طور کامل مورد تایید قرار نگرفته‌اند و شرکت‌ها نمی‌توانند از نام‌هایی استفاده کنند که اطمینان کاذب در مصرف‌کننده ایجاد کند. وکلایی که این قانون را برای تصویب پیگیری می‌کنند عقیده دارند که تصویب این قوانین در جهت محدود کردن خودروهای خودران نیست، بلکه در راستای ایجاد احساس مسوولیت بیشتر در شرکت‌های سازنده وضع می‌شود.