فیات برای حضور در بازار ایران مصمم است
هر چند مدتی است که بحث حضور فیات در ایران و امضای قرارداد این شرکت با ایران خودرو مطرح است، اما تاکنون خبری از امضای نهایی این قرارداد نشده است. آنگونه که احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید، مذاکرات میان خودروساز ایرانی و ایتالیایی در جریان است و فیات برای حضور در بازار ایران بسیار جدی است؛ به نحوی که این شرکت قصد دارد سالانه 300 تا 400هزار دستگاه خودرو در ایران تولید و عرضه کند.

به تازگی بار دیگر گزینه حضور فیات برای تولید مشترک خودرو در ایران از سوی مدیرعامل ایران خودرو مطرح شده است، اما برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فیات برنامه خاصی برای حضور در ایران ندارد. مذاکره با این خودروساز از چه زمانی آغاز شد و در چه مراحلی است؟

حضور فیات در ایران به سال‌های بسیار دور باز‌می‌گردد. قبل از انقلاب خودروهای فیات در خیابان‌های تهران بسیار دیده می‌شد که دلیل این موضوع نیز اقتصادی بودن خودروهای تولیدی این شرکت بود. بعد از انقلاب هرچند شرکت‌های ایتالیایی مثل ایدیکو، محصولاتی مثل ون و مینی‌باس در ایران عرضه کردند و همچنان نیز حضور دارند، اما حضور فیات در ایران کمرنگ شد. کمی بعد از آنکه توافق ژنو انجام شد و بحث رفع تحریم‌ها پیش آمد، مذاکراتی از کانال‌های مختلف با فیات انجام شد. در این میان، ایران خودرو از همه بهتر و قوی‌تر عمل کرد. به‌طوری‌که مذاکراتی در ایران و ایتالیا با مسوولان فیات انجام شد. در جلسات با هیات‌های مختلف ایتالیایی که به ایران سفر کردند و همچنین هیات‌های ایرانی که در رم و میلان حضور پیدا کردند، همیشه پرونده فیات باز بود و مذاکرات در این باره صورت می‌گرفت. اینکه گفته می‌شود حضور فیات قطعی نیست، بیشتر اطلاعات القایی برای تضعیف این قرارداد است. ایتالیا در شرایط اقتصادی کنونی علاقه بسیاری به حضور در بازارهای جدید دارد و چه بازاری بهتر از بازار بکر ایران؛ بنابراین این شرکت مصمم به فعالیت در ایران است. مذاکرات نیز همچنان در جریان است و این قرارداد در حال نهایی شدن است.


قرارداد تولید مشترک با این شرکت قرار است همانند قرارداد پژو و رنو در قالب یک شرکت مستقل و با سهم ۵۰-۵۰ باشد؟

براساس مذاکراتی که میان ایران خودرو و فیات صورت گرفته، قرار است شرکتی مشترک میان دو خودروساز ایرانی- ایتالیایی تشکیل شود که سرمایه‌گذاری مشترک هم از سوی دو طرف انجام شود. در مذاکرات تاکید شده که خودروهای تولید شده در ایران بعد از آن به کشورهای منطقه صادر شود؛ بنابراین قرار ما با خودروسازی فیات این است که واردات صورت نگیرد و تولید مشترک، اساس کار باشد. هرچند قرار بر این است که دانش و تکنولوژی از سوی فیات وارد ایران و در مقابل، کارگر و انرژی از سوی کشورمان تامین شود، اما تاکنون حجم سرمایه‌گذاری و جزئیات درصد سهم هر یک از شرکت‌ها نهایی نشده است. مسلم است که هر یک از شرکت‌ها تمایل دارند، سهم بیشتر را داشته باشند تا بتوانند هیات مدیره را در اختیار بگیرند اما مذاکرات در یک جو دوستانه در حال پیشروی است. براین‌اساس، فیات به‌عنوان یک رقیب قدرتمند برای پژو و فولکس واگن خواهد بود و این به نفع مردم نیز هست. وقتی که فضا چند قطبی شود قطعا رقابت بالا می‌رود و قیمت‌ها رقابتی می‌شود و سودش را مردم می‌برند.


یکی از موضوعات مهم، محدوده قیمت‌ها و مدل خودروهایی است که قرار است، تولید شود. در این باره مذاکرات به کجا رسیده است؟

فیات در سال‌های گذشته پیشرفت‌های مناسبی در عرصه خودروسازی داشته است؛ به‌طوری‌که اکنون سبد متنوعی از خودرو دارد که به لحاظ قیمتی می‌تواند رقیبی برای پژو و فولکس واگن باشد. از آنجا که این خودروساز، خودروهای ۵۰۰ سی‌سی به بالا دارد بنابراین می‌تواند تنوع قیمتی هم داشته باشد، ضمن اینکه به لحاظ مصرف سوخت هم اقتصادی است. بنابراین این شرکت قصد دارد خودروهایی را در ایران تولید و عرضه کند که با خودروهای کنونی در ایران به رقابت جدی بپردازد. بنابراین قرار است در مدل‌ها و محدوده‌‌های مختلف قیمتی خودرو تولید شود. تا مشتریان ایرانی براساس قدرت خرید متفاوتی که دارند، بتوانند به خرید بپردازند. رنج قیمتی خودروهایی که قرار است در ایران تولید و عرضه شود بین ۴هزار تا ۲۰هزار یورو است.


فیات مالک ۱۰۰ درصد سهام کرایسلر آمریکا به حساب می‌آید و از همین رو کارشناسان معتقدند همکاری با فیات می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور خودروساز بزرگ آمریکا در ایران باشد، این تا چه حد صحت دارد؟

فیات شرکت‌های مهم دیگری را در دنیا در اختیار گرفته است؛ بنابراین ایران از طریق فیات قادر است به جذب تکنولوژی سایر خودروسازان نیز بپردازد. تا زمانی که قرارداد میان ایران خودرو و فیات نهایی نشده ضرورتی برای بیان جزئیات بیشتر در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر بحث فعالیت خودروسازهای آمریکایی در ایران هنوز نیازمند فراهم ساختن زیرساخت‌هایی در کشور است اما حضور فیات بلامانع است و براین اساس این موضوع جدی‌تر پیش می‌رود.


آیا مشخص است که چه زمانی قرارداد میان فیات و ایران خودرو نهایی می‌شود؟

هر دو طرف عجله دارند؛ اما طرف‌ ایتالیایی عجله بیشتری دارد زیرا رقبای دیگر این شرکت در بازار ایران حضور یافته‌اند. به‌طوری‌که شرکت پژو با امضای قرارداد خود با ایران خودرو درصدد است سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. حال آنکه فیات قصد دارد در تولید مشترک خود با ایران خودرو سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دستگاه خودرو را تولید و عرضه کنند، بنابراین فیات به عرضه‌کننده اول خودروهای خارجی در ایران تبدیل می‌شود. باتوجه به اینکه آلمانی‌ها نیز علاقه‌مندی خود برای حضور در صنعت خودرو ایران را نشان دادند، شانس فیات برای حضور در صنعت خودرو ایران به‌دلیل عرضه محصولاتش با قیمت منطقی و مدل‌های سازگار با شرایط ایران بیشتر است؛ بنابراین اتمام هر چه زودتر مذاکرات برای این شرکت بهتر است. در هر صورت قرارداد تولید خودرو با این تعداد کار کوچکی نیست و مسائل حقوقی پیچیده بسیاری وجود دارد و سخت‌گیری‌های بسیاری برای اجرایی شدن قرارداد باید مدنظر قرار بگیرد.


این سخت‌گیری‌ها بیشتر از سوی شرکت ایرانی است یا ایتالیایی؟

واقعیت این است که شرکت‌های خارجی به‌دلیل جو کاذبی که پیرامون ایران ایجاد شده بود، بیشتر احتیاط می‌کنند و مسائل قانونی را مدنظر قرار می‌دهند.در هر صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که قرارداد ایران خودرو با این خودروساز ایتالیایی در سال آینده منعقد شود. به هر حال قرار است تعدادی خودرو به‌صورت مونتاژی در ایران تولید شود و به‌تدریج با توجه به توان قطعه‌ساز ما، بسیاری از اجزا را در داخل تولید کنیم و عملا به یک قطب تولید فیات در دنیا تبدیل شویم.