فناوری نوین مزدا برای پایداری خودرو

مزدا پس از ۸ سال کار روی سامانه‌ای برای کنترل بهتر خودروها، سرانجام از این سامانه رونمایی کرد. این فناوری جدید در کنترل تمام خودروهای مزدا استفاده خواهد شد و به گفته مدیران ارشد این خودرو‌ساز، این سامانه که G-Vectoring Control نام دارد عملکرد ساده اما موثری دارد، این سامانه باعث می‌شود راننده رانندگی نرم‌تری داشته باشد.

در خودروها هنگام شتاب گرفتن و حرکت کردن به سمت جلو وزن خودرو روی محور عقب بیشتر می‌شود و این افزایش وزن باعث افزایش اصطکاک می‌شود و چسبندگی لاستیک به سطح زمین بیشتر شده و اتفاقی برعکس در زمان ترمز گرفتن صورت می‌گیرد و وزن بیشتری روی محور جلو قرار می‌گیرد و باعث می‌شود ترمزها به دلیل افزایش چسبندگی بین لاستیک و جاده بهتر عمل کنند. کاری که مهندسان مزدا پس از ۸ سال تلاش موفق به انجام آن شده‌اند شبیه همین کار است اما این سامانه هیچ سخت‌افزار خاصی ندارد و تنها با تنظیم مقدار گشتاور موتور و کم و زیاد کردن آن، روی فرمان خودرو اثر می‌گذارد. این تغییر در گشتاور موتور توسط سرنشینان احساس نمی‌شود و آنها متوجه اتفاق‌هایی که در جریان است، نمی‌شوند. در حالت عادی افراد در رانندگی خود مخصوصا هنگام چرخش و در سر پیچ‌ها به‌طور ناخودآگاه با فرمان بازی می‌کنند و حرکات ریزی در فرمان انجام می‌دهند تا خودرو در مسیر صحیح از نظر آنها حرکت کند، در واقع می‌توان گفت راننده‌ها مدام در حال اصلاح کردن فرمان هستند. در صورت فعال شدن این سامانه نیاز به این اصلاحات کوچک از بین می‌رود و خودرو حرکتی نرم‌تر دارد. وقتی صحبت از فناوری‌های جدید می‌شود انتظار این است که تحولی اساسی در امکانات خودروها ایجاد شود اما مزدا توانسته ثابت کند که فناوری‌های زیر‌پوستی که باعث بهبود عملکرد خودرو می‌شود هم می‌تواند وجود داشته باشد. در اقدام اخیر مزدا، پایداری و کیفیت رانندگی در خودروهایی که با این فناوری آزمایش شده‌اند افزایش یافته است. در فایل‌های ویدئوی منتشر شده از این خودروها نشان داده شده است که راننده در حالت عادی مدام در حال انجام حرکات ریز با فرمان است تا در پیچ‌های موجود خودرو را در مسیر حرکت دهد اما در حالت فعال رانندگی با این فناوری راننده این لرزش‌های کوچک را ندارد؛ چرا‌که کنترل بهتری در اختیارش قرار دارد.

این نرم‌افزار استفاده شده با ایجاد ارتباط با کامپیوتر خودرو و دریافت مقدار چرخش و زاویه فرمان و همچنین سرعت چرخش فرمان گشتاور موتور را کاهش می‌دهد که این موضوع باعث انتقال وزن خودرو به بخشی می‌شود که کاهش یافته است و این مساله باعث افزایش پایداری در حرکت خودرو و کنترل راحت‌تر آن می‌شود. این فناوری برای اولین بار در مزدا۶ مدل ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سپس در مزدا ۳ مدل ۲۰۱۷ هم استفاده خواهد شد. این سامانه به‌قدری حساس است که حتی چرخش‌های کوچک در فرمان را هم می‌تواند تشخیص دهد و در پاسخ به این چرخش‌ها وزن در حد چند گرم را جابه‌جا‌ کند.

این سامانه توسط راننده‌های مطرح مزدا مورد بررسی قرار گرفته‌اند و مهندسان با کمک رایانه قابل حمل و اتصال آن به مغز خودرو حرکت‌های فرمان را روی نمودارها ثبت کردند و با خاموش و روشن کردن دستی این سامانه دو نمودار را با هم مقایسه کردند. رانندگی در مسیری مشخص و با استفاده از کروز کنترل فعال انجام شد تا سرعت ثابت باشد و مقایسه‌ها نشان داده است که این سامانه انتقال نیروی وزن در شرایط بارانی و برفی عملکرد محسوس‌تری دارد و باعث می‌شود در زمانی که اصطکاک زیر چرخ‌ها کمتر شود با انتقال وزن در آن جهت چسبندگی به سطح جاده افزایش پیدا کند و کنترل خودرو با دقت و راحتی بیشتری انجام شود. مزدا با معرفی این فناوری تغییراتی را ایجاد کرده که ممکن است هیچگاه پیش از این از آن احساس نارضایتی وجود نداشته است اما افرادی که با این سامانه رانندگی کرده‌اند ناخودآگاه احساس تسلط بیشتری روی فرمان خودرو را احساس کرده‌اند که این موضوع در رابطه با رانندگی در شرایط خاص مانند، رانندگی در پیچ‌هایی با شیب عرضی، برف و باران و مسیرهای پر دست‌انداز بیشتر محسوس می‌شود؛ چرا‌که خودرو با تغییر وزن از طریق تغییر در گشتاور نیرویی در جهت عکس وارد می‌کند تا اثر ایجاد شده توسط نیروی گرانش خنثی شود. به نظر می‌رسد فناوری‌هایی از این دست که به‌صورت نامحسوس تغییراتی در رانندگی ایجاد می‌کنند یا باعث افزایش ایمنی می‌شوند بیش از پیش مورد نیاز است و خودرو‌سازی این روزها به جایی رسیده است که معادله‌های گذشته در رابطه با کیفیت رانندگی باید باز تعریف شوند.

از طرف دیگر توسعه فناوری‌هایی که مبتنی بر الکترونیک و دیجیتال هستند و نیاز به بازطراحی قطعات مکانیکی ندارند به هدف جدید طراحان بخش‌های فنی خودرو تبدیل شده است. دلیل آن نیز این است که این فناوری‌ها به سادگی در خودرو استفاده می‌شوند و هزینه اجرای بالایی ندارند. به‌عنوان نمونه هزینه این سامانه جدید در مزدا به مقداری ناچیز است که این شرکت اعلام کرده، هزینه آن را روی قیمت نهایی مدل ۲۰۱۷ مزدا ۳ محاسبه نخواهد کرد. یک ویژگی دیگر فناوری‌های مبتنی بر حسگرها این است که به راحتی می‌توان آنها را در همه تولیدات فارغ از اینکه سواری باشند یا شاسی بلند یا حتی تراک مورد استفاده قرار داد.

فناوری نوین مزدا برای پایداری خودرو