نخبگــان اقتصادی در غـرب

وقتی اسم فرار مغزها و مهاجرت نخبگان شنیده می‌شود، بیشتر مردم ناخودآگاه به یاد دانشمندان و محققانی می‌افتند که کشور را ترک کرده‌اند. در جراید و نشریات نیز بیشتر بر همین افراد تاکید می‌شود. با این حال شمار نخبگان یک کشور که با رفتن خود برای کشور مبدا خلا ایجاد می‌کنند، محدود به این نخبگان نیست و فعالان اقتصادی و نخبگان این بخش را نیز دربر می‌گیرد. خروج این افراد نه‌تنها به معنی فرار نخبگان است، بلکه به معنی خروج سرمایه فیزیکی و دارایی‌های آنان نیز محسوب می‌شود. نگاهی به اصول علم اقتصاد نشان می‌دهد که نیروی انسانی و سرمایه از مهم‌ترین عوامل تولید و افزایش ثروت در یک جامعه هستند و فرار نخبگان به‌خصوص نخبگان اقتصادی هر دو را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه به معرفی برخی از نخبگان اقتصادی و سرمایه‌داران بزرگ ایرانی در خارج از کشور می‌پردازیم که بازگشت حتی بخشی از سرمایه آنان می‌تواند منجر به توسعه پروژه‌های عمرانی و رشد کشور شود. در این هنگام که کشور ما با مساله کمبود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روبه‌رو است،ارائه تسهیلاتی می‌تواند موجب این شود که کشور از سرمایه هموطنان خارج از کشور به نحو صحیحی استفاده کند.

پیر امیدیار

پیر امیدیار متولد ۲۱ ژوئن ۱۹۶۷ و یک کارآفرین ایرانی -آمریکایی است که در فرانسه به‌دنیا آمده است. وی بنیان‌گذار و رئیس سایت حراج e-bay است که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین وب‌سایت مخصوص حراج و خرید و فروش اینترنتی به‌شمار می‌رود. وی برای وب‌سایتش در سن ۲۸ سالگی کد نوشت و نام آن را بعدا به e-bay تغییر داد. او در سن ۳۱ سالگی میلیاردر شد و از سال ۲۰۱۰ مشغول فعالیت‌های روزنامه‌نگاری آنلاین نیز شده است. تخمین‌هایی که در حال‌حاضر از ثروت وی زده می‌شود، گویای این است که دارایی او به ۴/ ۹ میلیارد دلار می‌رسد.

حسن خسروشاهی

او یک سرمایه‌گذار و فعال ایرانی- کانادایی در زمینه‌های انسان‌دوستانه است که در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمده و دو مدرک حقوق و اقتصاد خود را از دانشگاه تهران کسب کرده است. او و خانواده‌اش موسس گروه شرکت‌های پرسیس در سال ۱۹۸۱ هستند که تمرکز آن بر خرده‌فروشی و معاملات املاک، صنایع دارویی و تفریحی است. خسروشاهی در سال ۲۰۱۷ رتبه ۸۴ را در میان ثروتمندترین افراد کانادا در اختیار دارد و ثروت خالص او در منابع مختلف از ۱۶/ ۱ تا ۸/ ۱ میلیارد دلار ذکر شده است.

سام نظریان

وی که در سال ۱۳۵۴ در تهران متولد شده است، یک تاجر و سرمایه‌گذار ایرانی- آمریکایی است. او موسس و مدیر گروه سرگرمی اس‌بی‌ای است که یک شرکت مشاور املاک، سرگرمی و ارائه خدمات هتل‌داری است. ثروت وی در حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است.

فرهاد مشیری

وی یک تاجر و سرمایه‌گذار ایرانی- بریتانیایی است که در سال ۱۳۳۴ در ایران به‌دنیا آمد. او نزدیک به ۵۰ درصد از سهام باشگاه انگلیسی اورتون را در فوریه سال ۲۰۱۶ خرید. او برای انجام این معامله سهام کمتر خود در باشگاه آرسنال را فروخت. وی که ۶۲ سال سن دارد، در موناکو زندگی می‌کند و در فهرستی که از سوی فوربس در سال ۲۰۱۷ منتشر شده است، ارزش ثروت وی در ژوئن سال ۲۰۱۷ ۲/ ۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

مانی مشعوف

وی یک تاجر ایرانی- آمریکایی است که در سال ۱۳۱۷ در تهران به دنیا آمد و اکنون در کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند. او که از سال‌های نوجوانی به ایالات‌متحده مهاجرت کرده بود، در سال ۱۹۶۶ موفق به اخذ مدرک علوم سیاسی از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو شد. وی در زمینه صنعت مد نیز فعالیت داشت اما فعالیت نخست وی مدیریت یک رستوران بود. او اکنون رئیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای bebe محسوب می‌شود و ثروت خالص وی از سوی مجله فوربس در سال ۲۰۰۶ حدود ۵/ ۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۷ حدود ۳/ ۱ میلیارد دلار اعلام شده بود. همچنین این مجله معتبر وی را در سال ۲۰۰۶ در رتبه ۲۴۲ میلیاردر جهان قرار داده بود.

برادران قرمزیان

خانواده قرمزیان از فعالان حوزه معاملات املاک در کانادا هستند. این خانواده متشکل از چند برادر است که کسب‌وکار خانوادگی خود را دنبال می‌کنند و پدر این خانواده از دهه ۱۹۴۰ به آمریکا و در سال ۱۹۶۴ به کانادا مهاجرت کرده است. این برادران شامل اسکندر، نادر، رافائل و بهمن هستند که یک امپراتوری ساخت‌وساز را به‌راه انداخته‌اند. ثروت خانواده قرمزیان تقریبا ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

اسحاق لاریان

وی در ۲۸ ماه مارس سال ۱۳۳۳ در شهر کاشان به دنیا آمد و اکنون مدیرعامل شرکت سرگرمی ام‌جی‌ای است که بزرگ‌ترین شرکت عروسکی متعلق به بخش‌خصوصی در جهان محسوب می‌شود. او در سن ۱۷ سالگی به ایالات‌متحده آمریکا مهاجرت کرد و پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در رشته مهندسی عمران، کسب‌وکاری را در حوزه صادرات کالاهای الکترونیک به راه انداخت. در سال ۲۰۰۰ او این شرکت را گسترش داد تا شامل مواردی همچون ایجاد، توسعه و بازاریابی عروسک‌های خود نیز بشود. شرکت وی در زمینه کارآفرینی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ جوایز ارزنده‌ای را کسب کرده است. ارزش ثروت وی نیز رقمی در حدود ۱/ ۱میلیارد دلار برآورد می‌شود.

آرش فردوسی

وی که در ۷ اکتبر سال ۱۹۸۵ به دنیا آمده یک کارآفرین ایرانی- آمریکایی محسوب می‌شود. او همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت دراپ‌باکس محسوب می‌شود. در حال‌حاضر ارزش ثروت فردوسی در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

امید کردستانی

کردستانی رئیس اجرایی هیات‌مدیره توئیتر است و پیشتر نیز به‌عنوان مسوول ارشد کسب‌وکار در شرکت گوگل مشغول به کار بود. وی در سال ۱۳۴۲ در تهران به دنیا آمد و در ۱۴ سالگی به کالیفرنیا مهاجرت کرد. کردستانی در سال ۱۹۸۴ مهندسی برق خود را از دانشگاه سن‌خوزه و در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته MBA یا همان مدیریت اجرایی از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. نام وی در میان فهرست ۱۰۰ نفره مجله تایم در سال ۲۰۰۶ با عنوان کسانی که زندگی امروز ما را شکل داده‌اند، قرار گرفت. ثروت امید کردستانی در حدود ۹/ ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ناصر دیوید خلیلی

وی در ۲۷ آذر سال ۱۳۲۴ در اصفهان به دنیا آمد و یک فرد آکادمیک و کلکسیون‌دار بسیار مشهور محسوب می‌شود که امروزه در لندن زندگی می‌کند. وی در سال ۱۹۶۷ به ایالات‌متحده آمریکا نقل مکان کرد تا در آنجا تحصیلات خود را ادامه دهد. پس از آن در سال ۱۹۷۸ در بریتانیا سکونت گزید. کلکسیون‌های آقای خلیلی همچنین در بیش از ۴۰ موزه بین‌المللی به نمایش درآمده است و تعداد اشیای هنری آن را بالغ بر ۲۵ هزار قطعه می‌دانند. ثروت وی در حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.