الگوی تولید برزیلی خودرو

برای خودروسازان بزرگ جهان کشف بازار برزیل به منزله کشف یک قاره جدید بود. برزیل سال‌ها قبل از چین قابلیت‌های خود را نشان داد و در واقع بازار خودرو برزیل بود که اهمیت اقتصادهای نوظهور را به خودروسازان نشان داد.

جمعیت زیاد و کشور پهناور نیاز به خودرو را در برزیل بیشتر از دیگر کشورهای آمریکای جنوبی ایجاد می‌کرد و خودروسازان به سرعت این نیاز را کشف کرده و درصدد پاسخگویی به آن برآمدند. اما جذابیت و قابلیت بازار خودرو برزیل بسیار بیشتر از اینها بود. تا جایی که برزیل را می‌توان اولین کشور درحال توسعه به حساب آورد که برای آن خودرو اختصاصی تولید شد. فولکس واگن نخستین خودروسازی بود که با طراحی و عرضه مدل گل در برزیل مفهوم جدیدی را در صنعت خودرو رواج داد. طراحی یک محصول برای یک بازار. هر چند بعدها فولکس واگن گل به دیگر کشورها نیز صادر شد، اما خاستگاه آن برزیل بود. این الگو بعدها در کشورهای دیگری همچون مکزیک، چین و شرق اروپا نیز توسط خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت و موفقیت‌آمیز هم بود. اما آیا تنها بازار بزرگ عامل این استراتژی در تولید خود‌رو بود؟ قطعا این‌گونه نیست.

بازار برزیل اگر چه بزرگ بود و هست، اما قدرت خرید در آن بالا نیست، به همین دلیل خودروسازان یا باید از آپشن‌ها و کیفیت محصولات رایج خود برای فروش در بازار برزیل می‌کاستند یا فکر دیگری می‌کردند. اگر با روش اول عمل می‌کردند دست آخر چیزی به غیر از یک زیان اعتباری نصیب آنها نمی‌شد، هر چند شاید فروش بیشتری را تجربه می‌کردند. اما اتخاذ استراتژی محصول جدید با برچسب محصول منطقه‌ای، هم به اعتبار مدل‌های رایج آنها آسیبی وارد نمی‌کرد و هم در نهایت به دلیل قیمت تمام شده کمتر این محصولات، به هدف اصلی یعنی فروش بالاتر می‌رسیدند. در مقابل مردم نیز از این سیاست تولید بهره می‌برند. چرا که محصولی ساده، اما با کیفیت را سوار می‌شوند. این شیوه تولید جدا از مزیت‌هایی که اشاره شد یک منفعت بلند مدت نیز برای اقتصاد کشوری که در آن پیاده می‌شود دارد و آن حضور با ثبات و بلند مدت خودروسازان خارجی است. با این شیوه آنها به نوعی درگیر تولید در کشور مقصد می‌شوند و از تولید و عرضه مقطعی جلوگیری می‌شود. مزیت دیگری که موجب شد اقتصاد برزیل مستعد این شیوه خودروسازی باشد، وجود منابع اولیه و همچنین نیروی کار ارزان در آن بود. به این ترتیب همه چیز برای تبدیل شدن برزیل به بزرگ‌ترین خودروساز آمریکای جنوبی فراهم بود.