احتمال گزینه سوم برای ریاست مجلس
باپایان مرحله اول انتخابات مجلس دهم، حالا اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از یک سو و اصولگرایان از سوی دیگر مدعی برنده شدن در این مرحله و کسب اکثریت کرسی‌های مجلس دهم هستند. موضوعی که مرحله دوم انتخابات در سال 95 تکلیف آن را روشن خواهد کرد. اما موضوع ریاست مجلس دهم موضوعی است که از هم‌اکنون به دغدغه ذهنی هر دو جناح تبدیل شده است. در این میان از محمد رضا عارف و علی لاریجانی به‌عنوان دو گزینه اصلی برای ریاست مجلس آینده نام برده می‌شود. هرچند که برخی معتقدند آنها با یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند و با یکدیگر برای کسب کرسی ریاست مجلس آینده رقابت نخواهند کرد. دراین باره محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در یادداشتی شفاهی، به بیان نظر خود در مورد رئیس مجلس آینده پرداخته است. او معتقد است گزینه سومی هم به غیر از لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس دهم وجود خواهد داشت وانتخاب رئیس مجلس آینده تنها به این دو نفر خلاصه نمی‌شود. یادداشت شفاهی او را درزیر می‌خوانید:

«در مورد اینکه چه کسی بر کرسی ریاست مجلس دهم تکیه خواهد زد گمانه‌زنی‌هایی وجود داردکه این گمانه‌ها صرفا مختص به آقایان علی لاریجانی و محمد رضا عارف نیست.. ولی اصولا بر اساس رویه‌ای که وجود دارد پس از برگزاری مرحله اول انتخابات و انتخاب نمایندگان مردم دراین مرحله، افراد نزدیک به هم یکدیگر را پیدا می‌کنند و ارتباطاتشان را با یکدیگر حفظ می‌کنند. با برگزاری انتخابات مرحله دوم این حلقه افراد نزدیک به هم تکمیل می‌شود و نهایتا مجموعه نمایندگان همفکر، درقالب کار گروهی و جمعی، به این نکته که چه کسی برای ریاست مجلس آینده مناسب است می‌رسند. ما درحال حاضر در ابتدای این فرآیند هستیم. البته طبیعی است که در مجلس دهم با توجه به اینکه هر یک از دو جناح مدعی به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس هستند، تعداد نمایندگانی که در مرحله دوم وارد مجلس می‌شوند در انتخاب رئیس مجلس آینده تاثیرگذار خواهد بود. باتوجه به این موضوع، می‌توان گفت که نمایندگان مجلس دهم به جای تمرکز تنها برروی مسائل سیاسی، به توانمندی افراد برای انتخاب رئیس مجلس دهم نیز توجه خواهند داشت ومنهای توجه خاص به مسائل سیاسی، به سمت توانمندی افراد برای انتخاب گزینه خود برای ریاست مجلس خواهند رفت.

از این رو من فکر می‌کنم چه افرادی که به آقای لاریجانی برای ریاست مجلس دهم گرایش دارند و یا افرادی که مایل به ریاست آقای عارف در مجلس دهم هستند و چه نمایندگانی که مایلند افراددیگری ریاست مجلس دهم را به دست بگیرند، به غیراز مسائل حزبی و جناحی به توانمندی آنها نیز توجه ویژه‌ای خواهند داشت.

اما در مورد اینکه تا چه حد موضوع ریاست آقای عارف یا آقای لاریجانی بر مجلس دهم جدی است و اینکه از یک سو اصلاح طلبان و حامیان دولت و از سوی دیگر اصولگرایان چه کسی را بر کرسی ریاست مجلس دهم با رای خود می‌نشانند گفت‌وگو‌هایی با برخی از نمایندگان منتخب مردم در مرحله اول انتخابات داشتم. در این گفت‌وگو‌ها آنها برخلاف این نظر که ریاست مجلس دهم متعلق به یکی از دو نفر آقایان عارف و لاریجانی است، معتقد به وجود گزینه سومی برای ریاست مجلس آینده بودند و ظاهرا در حال بررسی آن هستند. از این رو تمام فکر منتخبان مردم در مرحله اول انتخابات تنها به ریاست دو گزینه لاریجانی و عارف متمرکز نیست. البته نمی‌توانم بگویم که گزینه سوم احتمالی مورد نظر برخی از نمایندگان، تبدیل به یک پدیده می‌شود و آقایان لاریجانی و عارف را برای ریاست مجلس دهم کنار می‌زند، اما این احتمال وجود دارد که موضوع ریاست مجلس دهم از یک معادله دو وجهی به یک معادله سه یا چهار گزینه‌ای تبدیل شود. درعین حال معتقدم باید ازطرح مسائل اختلاف برانگیزدر مورد ریاست مجلس آینده دوری کرد.

در مورد موضوع دیگری که درباره همراهی مجلس آینده با دولت مطرح می‌شود و اینکه تا چه حد انتخاب رئیس مجلس آینده بر این همراهی و همزبانی تاثیرگذار خواهد بود باید بگویم موضوعی است که درحال حاضر نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد. با این حساب باید در انتظار برگزاری مرحله دوم انتخابات باشیم و تحلیل‌ها برای انتخاب ریاست مجلس آینده را به اوایل اردیبهشت ماه سال ۹۵ و آغاز به‌کار مجلس دهم موکول کنیم. در همین حال باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در نهایت رئیس مجلس دهم از دل رای اکثریت نمایندگان این مجلس بیرون خواهد آمد.»