رضا حمیدی*

ظرف چهار سال گذشته بازارهای داخلی ما در تاراج اجناس خارجی به‌ویژه برندهای کشور به اصطلاح دوست و همسایه‏مان قرار گرفته و با یک کودتای مخملی در حال تصرف بهترین مناطق فروش ما هستند.

برای به ثمر نشستن تلاش‏های انجام شده در حوزه برندسازی، علاوه بر برگزاری همایش‏ها و حضور اساتید ارزشمند باید دولتمردان و بخش خصوصی به موارد زیر توجه بیشتری کنند و در این زمینه اقدام عملی انجام دهند؛

۱- رکود بی‎سابقه علی‎رغم تلاش‏های مسئولان تداوم یافته است و باید کاهش یابد.

۲- تهاجم برندهای خارجی به میهن ما به شدت ادامه دارد.

۳- در اقتصاد مقاومتی تعریف شفافی از برندسازی و جایگاه آن نداریم، درصورتی‌که برندسازی بهترین راه مقابله با هجوم ویران‏کننده برندهای خارجی به‌صورت رسمی یا قاچاق است.

۴- به نقش برند و تولید بدون کارخانه در فرایند توسعه اقتصادی کشور آنطورکه ضرورت دارد، توجه نشده است.

۵- درحالی‌که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم ایران ماهواره‎های غیرخودی را می‏بینند و برندهای کشور همسایه در لابه‎لای فیلم‏های مبتذل ترکی، مصرف‌کنندگان ایرانی را بمباران تبلیغاتی می‏کنند، به برندهای ایرانی اجازه حضور و دفاع از محصولات وطن را نمی‏دهند.

۶- رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد و اجرای برنامه‏های عمرانی و توسعه کشور بدون حمایت از برندینگ و تولید بدون کارخانه محقق نخواهد شد.

۷- با توجه به معادن بی‏کران کشور، با کمک برندینگ و تولید بدون کارخانه می‎توان ثروتی بیش از درآمد نفتی به‌دست آورد و می‏توان تمام ظرفیت‏های متوقف صنایع موجود را به حرکت درآورد؛ می‏توان با واردات گسترده کالاهای خارجی به‌صورت رسمی یا قاچاق مقابله کرد.

۸- توسعه برندینگ نیاز به حمایت‏های قانونی دارد.

۹- برای حفظ و توسعه برندینگ باید با تولیدات غیراستاندارد و نامرغوب و به اصطلاح زیر پله‎ای مقابله شود.

۱۰- واردات رسمی و قاچاق برندهای قلابی که با قیمت کم نیز عرضه می‏شوند، برندهای ارزشمند داخلی را به‌شدت آزار می‌دهد.

۱۱- توسعه و قدرتمندی برندهای داخلی موجب جلب اعتماد و جذب سرمایه‏گذاری‎های بسیار خارجی می‏شود.

۱۲- کشور ترکیه در سند چشم‏انداز خود در سال ۲۰۲۳ برای تحقق صادرات ۵۰۰ میلیارد دلاری خود نسبت به تأسیس سازمان معظمی به نام تورکوالیتی با بودجه کافی اقدام کرده که وظیفه اش این است که در سال ۲۰۲۳ اقتصاد ترکیه را دارای ۱۰ برند جهانی و ۵۰ برند ملی کند.

۱۳- البته تلطیف روابط و تفاهمات بین‏المللی برای گسترش برندینگ و توسعه صادرات نقش اساسی دارد.

۱۴- و نکته آخر که از همه مهم‎تر است اینکه صاحبان بنگاه‏های اقتصادی تا چه اندازه به برندینگ و تولید بدون کارخانه اعتقاد داریم و در این زمینه چه تصمیماتی را اجرا می‏کنیم.

به امید اینکه دولتمردان در این راه نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.

*رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی