استارت‌آپ‌های آسیایی شکست‌خورده در سال 2015
استارت‌آپ‌ها اغلب شکست می‌خورند. هر فردی که زمانی را در اکوسیستم سرمایه‌گذاری بنگاهی و استارت‌آپ سپری کرده به شما می‌گوید که شکست رایج‌ترین ویژگی این اکوسیستم است و این موضوع نباید مایه شرمساری باشد. اگر راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگ از یک استارت‌آپ کار آسانی بود، همه افراد کارآفرین بودند. اگر هر استارت‌آپی 10 برابر سرمایه اولیه را بازمی‌گرداند، همه افراد سرمایه‌گذار می‌شدند. پس با اینکه داستان‌های موفقیت کسب‌وکارهای کوچک، می‌توانند به ما در راه‌اندازی بنگاه مد نظرمان کمک کنند، داستان‌های شکست هم تجربیات نهفته زیادی برای ما دارند. سال 2015 سال داغی برای استارت‌آپ‌های آسیایی بود. در این سال سرمایه‌‌گذاری‌های مخاطره‌آمیز به سوی چین، هند و کره جنوبی سرازیر شد. با این حال تامین مالی گسترده همیشه تضمینی برای موفقیت آینده نیست و ماهیت پرریسک کارآفرینی باعث می‌شود برخی شرکت‌ها در این مسیر دچار لغزش شوند. در اینجا تعدادی از استارت‌آپ‌های فعال در آسیا را که در سال 2015 مجبور شدند کسب‌وکار خود را تعطیل کنند، معرفی می‌کنیم.
Melotic، چین
یک شرکت تبادل دارایی دیجیتال بود که با پول دیجیتال بیت‌کوین کار می‌کرد. هدف این استارت‌آپ این بود که تبادل ارزی را بین پول‌های دیجیتال تسهیل کند. دفتر مرکزی Melotic در هنگ‌کنگ بود و در ابتدا سرمایه خوبی جمع کرده بود، اما این موضوع برای ارائه محصولی که مردم خواهان آن بودند کافی نبود. هزینه‌های عملیاتی کردن پایگاه شرکت مانع ادامه کار بود و کسب‌وکار آنها قربانی حجم پایین تجارت شده بود. در مه ۲۰۱۵ تیم Melotic با اعلام اینکه رشد کافی را در تولید این محصول تجربه نکرده تا هزینه‌های توسعه و پشتیبانی را جبران کند، تسلیم شد و شرکت تعطیل شد.

eXiche، چین
چین در سال ۲۰۱۵ شاهد تعطیلی هفت بنگاه خدمات اینترنتی و غیراینترنتی شست‌وشوی ماشین بود. دلیل این موضوع مشخص است. در بازار خاص و پرطرفداری مثل شست‌وشوی ماشین، بازیگران متعددی برای پیشتاز شدن با هم رقابت کردند. به همین دلیل است که اکوسیستم استارت‌آپ‌های چین بسیار متنوع است. در این رقابت تنگاتنگ بسیاری از این شرکت‌ها با ارائه تخفیف‌های ویژه قیمت خدمات خود را پایین آوردند، اما این شرایط پایدار نبود و شرکت‌هایی مانند eXiche تعطیل شدند.

Lumos، هند
استارت‌آپ «خانه هوشمندی» که توسط تیمی از کارآفرینان تازه‌کار که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بودند، تاسیس شده بود. تاسیس یک استارت‌آپ سخت‌افزاری خیلی سخت‌تر از آنچه آنها فکر می‌کردند بود. یکی از موسسان Lumos در وبلاگ خود نوشته «ما کاری را که به تولید یک محصول سخت‌افزاری آماده در بازار منجر می‌شود، دست کم گرفته بودیم. از سوی دیگر، فکر می‌کردیم تقاضا و کاربردپذیری محصول‌مان بیش از حد باشد.» کاری که تیم Lumos انجام داد مستندسازی فرآیند تصمیم‌گیری در ابتدای کار و پس از شکست با جزئیات بود که خواندن آن تجربیات زیادی را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که می‌خواهند وارد این مسیر شوند.

Dazo، هند
این کسب‌وکار تحویل غذا در سال ۲۰۱۵ ضربه شدیدی خورد. گفته می‌شود Dazo اولین سرویس تحویل غذای مبتنی بر اپلیکیشن در هند بود که توانسته بود سرمایه اولیه قابل توجهی از شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و آمازون جذب کند. نشریه Inc در مورد دلیل شکست این استارت‌آپ نوشته بود: «سرعت بالای رشد استارت‌آپ‌ها در این فضا می‌تواند نشان‌دهنده این واقعیت باشد که شرکت‌هایی که سرمایه جذب می‌کنند می‌خواهند برای جذب مشتری ولخرجی زیادی کنند، بدون اینکه محصول متمایزی ارائه دهند.»

Alikolo، اندونزی
سایت تجارت الکترونیکی Alikolo توسط دانی تانی‌وان که کارآفرینی تازه‌کار بود تاسیس شد. خود او دلیل شکست کسب‌وکارش را بی‌تجربگی می‌داند و اینکه نتوانست سرمایه‌گذاران را در مورد ایده جدید خود متقاعد کند و آنها در عوض خواهان تعطیلی Alikolo شدند. تانی‌وان در این زمینه می‌گوید: «اکنون می‌دانم که در مورد همه چیز اشتباه کردم. نباید شرکتی را بدون کمک موسسان دیگر راه‌اندازی می‌کردم. باید به اندازه کافی تحقیقات خودم را انجام می‌دادم و هیچ‌گاه نباید اجازه می‌دادم سرمایه‌گذاران به ذی‌نفعان اصلی شرکت تبدیل شوند.» تانی‌وان پس از این شکست به جاکارتا سفر کرد و با محیط جدید و کارآفرینان باتجربه‌تری آشنا شد و اکنون قصد دارد پلت‌فرم تجارت الکترونیکی تازه‌ای راه‌اندازی کند.

Valadoo، اندونزی
این استارت‌آپ سایتی برای بسته‌های مسافرتی به مقصد اندونزی بود که در مه ۲۰۱۵ تعطیل شد. موسسان آن می‌گویند دلیل لغزش شرکت این بود که بیش از حد بر رشد متمرکز شده بود و نیاز به ایجاد یک مدل کسب‌وکار پایدار در مورد محصول را نادیده گرفته بود؛ بنابراین ادغام با شرکتی دیگر پیچیده‌تر از آن بود که در سطح فنی پیش‌بینی شده بود. این ادغام نتوانست Valadoo را نجات دهد و این استارت‌آپ با کمبود نقدینگی مواجه شد و نتوانست در فاز تحول، تامین سرمایه کند.

Molome، سنگاپور
آسیایی‌ها علاقه وافری به عکس گرفتن از خودشان و به اشتراک‌گذاری آن دارند. قرار بود Molome اپلیکیشنی باشد که عکس‌ها را با اضافه کردن انواع استیکرها و متن‌هایی به عکس اصلی، جالب و بامزه کند. موسسان این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند بیش از ۴۰ هزار کاربر فعال دارند که روزانه بیش از ۱۵ هزار عکس را آپلود می‌کنند. اما همه اینها برای رقابت با رقبای بزرگ این عرصه مانند اینستاگرام و اسنپ‌چت کافی نبود. موسسان Molome در همین نوامبر گذشته با قرار دادن یک پیام خداحافظی روی وب‌سایت خود تصمیم گرفتند کسب‌وکارشان را تعطیل کنند.

مترجم: مریم رضایی