طی چند هفته گذشته، سرپرست سازمان هواپیمایی کشور، از تصمیم ایران برای خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما سالانه خبر داده است.

بر همین اساس، دو شرکت بوئینگ آمریکا و ایرباس فرانسه به تامین‌کنندگان اصلی این تعداد هواپیما اعلام شده‌اند. در حال حاضر آمارهای رسمی از شرایط نامطلوب سن هواپیماهای داخل کشور حکایت دارند. هم‌اکنون حدود 240 هواپیما در خطوط هوایی ایران مشغول به کار هستند که سن متوسط آنها حدود 21 سال اعلام شده است. این سازمان همچنین اعلام کرده که تمام پیشنهادهای مطرح شده در زمینه تامین ناوگان جدید را با دقت بررسی کرده و با رعایت تمامی جوانب فنی و ایمنی نسبت به وارد کردن هواپیماهای جدید عمل خواهد کرد.

تحریم‌های هوایی از چه زمانی آغاز شدند؟
تحریم‌های هوایی ایران از سال ۱۹۹۵ شرکت‌های هواپیماسازی غربی را از فروش تجهیزات و قطعات یدکی هواپیما به شرکت‌های ایرانی منع می‌کردند. این محدودیت در ژانویه ۲۰۱۴ در توافق هسته‌ای موقت تا حدودی برداشته شد و منجر به فروش قطعات یدکی به ایران شد اما فروش مستقیم هواپیما همچنان ممنوع است. در توافق تاریخی هسته‌ای که در ماه ژوئیه امضا شد، صراحتا اعلام شده که منع فروش و اجاره هواپیما و انتقال موتور یا قطعات لغو شده است. بر اساس اعلام منابع رسمی به‌طور متوسط یک سوم از این تعداد هواپیما در شرایط عادی به دلیل حضور در بخش‌های تعمیرات غیر فعال هستند.

در حال حاضر چهارده خط هوایی در ایران فعالیت می‌کنند که مهمترین این شرکت‌ها ایران ایر، آسمان و ماهان اعلام شده‌اند. وال استریت ژورنال نوشته است: ۵ بوئینگ ۳۶ ساله در ایران است. بنا به گزارش وال استریت ژورنال، در حال حاضر ۵ فروند هواپیمای غول‌پیکر بوئینگ ۷۴۷ در ایران همچنان مشغول فعالیت هستند که عمر متوسط آنها معادل ۳۶ سال تخمین زده شده است. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در ماه می‌ اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی ایران از ماه فوریه و برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور ۱۵ هواپیمای دست دوم در اختیار گرفته است.

یک مقام سازمان هواپیمایی ایران گفته است که ایران در یک دهه آینده به 400 تا 500 هواپیمای مسافری جدید احتیاج دارد. بر همین اساس و بر مبنای این میزان عمر متوسط، از 84 شرکت هوایی که هنوز در جهان از بوئینگ 747 استفاده می‌کنند، از نظر عمر متوسط ایران ایر در رده 79 قرار دارد. یکی دیگر از هواپیماهای اصلی خطوط هوایی ایران ایرباس A300 است که عمر متوسط این ناوگان نیز حدود 30 سال ارزیابی شده است. با توجه به تصمیم ایران برای نوسازی و اعلام نیاز به خرید سالانه 80 تا 90 هواپیما از سوی مقامات هواپیمایی کشوری، باید دید که خرید هواپیما از این دو شرکت چه شرایطی دارد.