The economist

ترامپ علیه چند ملیتی‌ها

نشریه اکونومیست در این شماره خود به آسیبی که از رهگذر تصمیمات ترامپ به شرکت‌های چندملیتی وارد خواهد آمد پرداخته است. به نوشته این مجله شرکت‌های بزرگ جهانی از آن دسته مسائلی هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، علاقه‌ای به آنها ندارد. این شرکت‌های بی‌نام و نشان، متهم هستند که از طریق انتقال مشاغل و کارخانه‌ها به خارج، مردم عادی آمریکا را«قتل عام» می‌کنند. پاسخ ترامپ به این مساله «اهلی کردن این شرکت‌های چندملیتی شکارچی »است. کاهش مالیات شرکت‌ها، نقدینگی این شرکت‌ها را به آمریکا برخواهد گرداند؛ مالیات‌های مرزی، زنجیره عرضه فرامرزی آنها را مختل خواهد کرد و توافق‌نامه‌های تجاری که به انجام کسب‌وکار آنها کمک می‌کند، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. او هفته گذشته به مدیران ارشد آمریکایی گفت: «برای اجتناب از رفتارهای تنبیهی تنها کاری که باید انجام دهید، ماندن در آمریکاست.»

ترامپ در برنامه‌های حمایت‌گرایانه خود رفتاری غیرعادی دارد. اما او از مسائل بسیاری بی‌خبر است. شرکت‌های چندملیتی، قبل از ظهور پوپولیست‌ها در سال ۲۰۱۶، درحال عقب‌نشینی بودند. عملکرد مالی آنها دچار ضعف شده است. بنابراین دیگر نمی‌توانند از شرکت‌های محلی سبقت بگیرند. توانایی آنها در کاهش هزینه‌ها و مالیات‌ها و همچنین شکست دادن رقبای محلی تحلیل رفته است. ترامپ شرکت‌هایی را هدف حمله قرار می‌دهد که به‌طور چشمگیری آسیب‌پذیر هستند و در موارد بسیاری، هم‌اکنون در راه بازگشت به خانه‌اند. این مساله بر تجارت جهانی تاثیر شگرفی خواهد داشت. شرکت‌های چندملیتی تنها یک نفر از ۵۰ کارگر در سراسر جهان را استخدام می‌کنند. با این وجود این شرکت‌ها مهم هستند. این شرکت‌ها که تعدادشان چندان هم زیاد نیست، بر آنچه میلیارد‌ها نفر می‌بینند، می‌پوشند و می‌خورند، نفوذ دارند. شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام، مک‌دونالد، فورد، اچ‌اند ام، اینفوسیس، لنوو و هوندا الگویی برای مدیران بوده‌اند. آنها زنجیره عرضه را که بیش از ۵۰ درصد از کل تجارت را تشکیل می‌دهد، هماهنگ می‌کنند.

The Week

جنگ با واقعیت‌ها

تصمیمات جنجالی ترامپ، کابینه جنجالی ترامپ و فرمان‌های اجرایی ترامپ در هفته اول کاری رئیس‌جمهوری جدید آمریکا موجب شده است تا ترامپ همچنان سوژه نخست مجلات باشد. از این‌رو گزارش اصلی این مجله مربوط به ترامپ است. این مجله با انتخاب تیتر «مجازی یا واقعیت» به عملکرد ترامپ می‌پردازد. این مجله می‌نویسد: ازرا کلاین در مصاحبه با سایت «Vox.com» می‌گوید که نخستین وظیفه هر اتوکرات و مستبدی، مشروعیت‌زدایی از حقایق و واقعیت‌هاست و ترامپ نیز در آغاز کار خود دست به چنین شیوه‌ای زده است. ترامپ در نخستین روز کاری خود شان اسپایسر را به سراغ رسانه‌ها فرستاد تا آنها را به خاطر انتشار واقعیت‌ها مورد شماتت قرار دهد. شان اسپایسر در نخستین کنفرانس خبری خود انتشار عکس‌ها را از مراسم تحلیف ترامپ «شرم‌آور و اشتباه» خواند.انتشار این عکس‌ها نشان می‌داد که بر عکس مراسم تحلیف باراک اوباما، از مراسم تحلیف دونالد ترامپ استقبال چندانی نشده است. با این حال اسپایسر ابتدا انتشار این عکس‌ها را شرم‌آور خواند و سپس گفت که ترامپ بیشترین ناظر را در مراسم تحلیف خود داشته است.

ترامپ نیز در این سوی میدان خود تریبون را به دست گرفت و همچون سخنگوی مطبوعاتی‌اش در کاخ سفید دست به شماتت رسانه‌ها زد و گفت رسانه‌ها در مورد میزان حضور مردم در مراسم تحلیف دروغ می‌گویند. او در حضور ماموران اطلاعاتی سیا اعلام کرد که رسانه‌ها دست به جعل خبر زده‌اند. مامورانی که خود پیشتر از سوی ترامپ مورد سرزنش قرار گرفته بودند و آنها نیز متهم به جعل سند شده بودند. اگر سری به توییت‌های وی بزنید احتمالا بتوانید این توییت را پیدا کنید که گفته بود سیا همان سازمانی است که گزارش اشتباه در مورد تسلیحات کشتارجمعی صدام حسین داده بود. او از این جهت که سیا گزارشی تهیه کرده بود که در آن می‌گفت روسیه در انتخابات آمریکا به سود ترامپ مداخله کرده است، این توییت را نوشته بود.

Newsweek

یک ایرانی علیه ترامپ

از دیرباز این ابهام وجود داشته که آیا ایالت کالیفرنیا روزی از آمریکا جدا خواهد شد یا نه؟ اگر کالیفرنیا را به‌عنوان یک کشور در نظر بگیریم، در این صورت کالیفرنیا ششمین قدرت اقتصادی دنیا خواهد بود. این ایالت که اساسا به سمت دموکرات‌ها تمایل دارد و خود را پایتخت لیبرالیسم می‌داند از فردای انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، ساز مخالف زده است. از همان روزهای نخستین نیز ساز جدایی از این ایالت دوباره کوک شده بود، با این حال احتمال جدایی کالیفرنیا از آمریکا تنها یک حدس و گزینه است.به نوشته این مجله، کالیفرنیا به‌عنوان یک ایالت قدرتمند خود را برای یک سرکشی ملی‌گرایانه علیه ترامپ آماده می‌کند. این ایالت قصد دارد تا در برابر طرح‌های ترامپ از جمله بی‌تفاوتی رئیس‌جمهوری جدید نسبت به تغییرات آب و هوایی، تجارت و دیوارکشی مضحکش قد علم کند. شاید جالب باشد بدانید که پشت سر این سرکشی و شورش ملی در آمریکا یک ایرانی حضور دارد.

شروین پیشه‌ور، سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر در سیلیکون ولی نخستین توپ را با یک توییت ۱۴۰ کلمه‌ای شلیک کرد. او نوشته بود: اگر ترامپ پیروز شود من به شخصه بر روی کمپینی که به دنبال استقلال از آمریکا باشد سرمایه‌گذاری خواهم کرد. او نوشته بود: کالیفرنیا، به‌عنوان ششمین قدرت اقتصادی دنیا با وزن قابل توجهی که در تامین بودجه اقتصاد آمریکا دارد می‌تواند کارهای بسیار کند. این توییت در همان ساعات نخست، صدها هزار بار بازنشر شد. پس از این توییت البته ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد و این توییت‌ها کم‌کم شکل انقلابی و سرکشی به خود گرفت و از پیشه‌ور یک رهبر در برابر دونالد ترامپ ساخت. پیشه‌ور با مطرح کردن «Calexit» خروج کالیفرنیا، پایه‌های یک سرکشی عظیم را از سوی یکی از قدرتمندترین ایالات آمریکا ریخته است. طرفداران این نهضت (کال اگزیت) از عصر ترامپ وحشت دارند و تن صدای آنها نیز مانند طرفداران برگزیت است. با این تفاوت که کالیفرنیایی‌ها برعکس برگزیتی ها، لیبرال‌تر هستند.

Bloomberg Business week

موافق‌یا‌مخالف تجارت؟

ترامپ در زمانی که در رقابت‌های انتخاباتی حضور داشت همواره از جهانی‌گرایی، تجارت جهانی و قراردادهای چند جانبه انتقاد می‌کرد. او حتی در هفته نخست کاری‌اش لغو قرارداد تجاری ترانس‌پاسیفیک را جزو نخستین کارهایش قرار داد. پس از آن بود که این سوال پیش آمد آیا ترامپ ضد تجارت است یا به‌گونه‌ای دیگر به امور تجاری می‌نگرد؟ در این خصوص هیچ‌کس بهتر از ویلبر راس نمی‌تواند اظهارنظر کند. او دوست و نامزد وزارت بازرگانی دونالد ترامپ بوده است. او می‌گوید ترامپ دو وجه دارد: وجه عاطفی و غیر عاطفی. برای دونالد ترامپ پیروز شدن یک وجه عاطفی است. او می‌خواهد که به هر طریقی شده پیروز میدان باشد. او برای پیروزی غرق در هیجانات عاطفی می‌شود. اما در تجارت او یک فرد دیگر است. او در تجارت تبدیل به آدمی بی‌عاطفه می‌شود، فردی که خود را از هیجانات دور می‌کند و یک حسابگر صرف می‌شود.

او می‌گوید ترامپ به دنبال غالب کردن طبقه اغنیا (Plutocracy) در راس حکومت است. راس می‌گوید: اگرچه ترامپ مانند یک پوپولیست عمل کرد و مدام شعارهایی در حمایت از یقه آبی‌ها (کارگران) داد اما در اطراف وی یک عده از افراد توانمند و غنی حضور دارند که نشان می‌دهد ترامپ به دنبال احیای حکومت توانگران است. ویلبر راس می‌گوید که همه‌چیز از یک رستوران بسیار لوکس در منهتن کلید خورد. ویلبر راس تاکید می‌کند که در این رستوران مهمانان ویژه‌ای داشته است. زمانی که مهمانان می‌آمدند همگی به او تبریک می‌گفتند. این انتظار وجود داشت که او از نزدیکان ترامپ شود و وزارت بازرگانی را بر عهده بگیرد. حالا رستوران تاوران در منهتن مهمانان مولتی میلیاردری داشت که هرکدام تشنه تجارت هستند. در این مهمانی تاکید شد که «حالا یک بخت و اقبال به آنها رو کرده، فردی منتخب آمریکا شده است که خود ید طولایی در تجارت دارد». او موافق تجارت است و ورق هم به سود تاجران برگشته است.

The Newyork Times

گزارش‌های ضد‌ترامپی

فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور تاکنون دردسرهای فراوانی آفریده است. این طرح بزرگ و کوچک، دانشجو و غیردانشجو را تحت تاثیر قرار داده است. مجله نیویورک تایمز در شماره اخیر خود به این موضوع پرداخته و این سوال را مطرح کرده است که آیا ما در حال جدا شدن از هم هستیم؟ این مجله تاکید می‌کند که طرح‌های ضدمهاجرتی ترامپ مخالف رویه‌ای است که تاکنون ایالات متحده در پیش گرفته است. اما با فرمانی که ترامپ داده مشکلات فراوانی بر سر راه مهاجران قرار گرفته است. دانشجویان در حال حاضر نمی‌توانند از آمریکا خارج شوند زیرا این اطمینان وجود ندارد که پس از بازگشت بتوانند وارد آمریکا شوند. اما این تنها مشکل موجود نیست. براساس قانون آمریکا این اجازه به فرد داده می‌شود کسانی که اقامت دائمی -گرین کارت- دارند می‌توانند همسران خود را هم به ایالات متحده بیاورند و این اجازه به آنها داده می‌شود که بتوانند پس از ورود حق شهروندی بگیرند.

این سیستم همچنین اجازه می‌دهد که افراد به دلایل مختلف بتوانند وارد ایالات متحده شوند. برخی از آنها موقت است، مانند تحصیلات یا سفرهای توریستی و برخی دیگر نیز به دنبال پناهجویی هستند، برخی دیگر هم با توجه به برتری حرفه‌ای‌شان قصد دارند وارد آمریکا شوند. برخی دیگر هم در لاتاری برنده می‌شوند و برخی دیگر به دلایل ویژه که از حوصله این مقاله خارج است. البته این حق هر کشوری است که قوانین خود را تغییر دهد یا اینکه از مرزهای خود حفاظت کند اما این حق اجازه نمی‌دهد که روح مهاجرت‌پذیری ایالات متحده لطمه ببیند. این مجله می‌گوید کسانی که از طریق قوانین ترامپ آسیب دیده‌اند می‌توانند به سایت مهاجرت آمریکا مراجعه کنند و شکواییه‌های خود را به ثبت برسانند. از این طریق این شکواییه وارد سیستم قضایی می‌شود و می‌توانند حق بازگشت خود را طلب کنند.

MIT Sloan

زنده به بازارهای نوظهور

مجله ام‌آی تی اسلون یک فصلنامه است. این مجله در حوزه مدیریتی به‌ویژه مدیریت اقتصادی فعالیت می‌کند. این فصلنامه برای زمستان ۲۰۱۷ به سراغ بازارهای نوظهور رفته است. این فصلنامه در مطلب اصلی خود می‌نویسد: دنیا پر از انرژی کار‌آفرینی است، در این میان کشورهای در حال توسعه مستثنی محسوب نمی‌شوند. برای همین است که ما گزارش ویژه خود را به چگونگی ادامه حیات کمپانی‌ها در کنار رقبای تازه، راهبردهای تازه، شرکای بالقوه تازه و تحولات جدید در بازارهای نوظهور اختصاص داده‌ایم. مقاله یاد شده قصد دارد در خصوص استارت‌آپ‌هایی صحبت کند که در بازارهای نوظهور پا به عرصه گذاشته‌اند. به نوشته این فصلنامه شرکت‌های غول‌پیکر چند ملیتی کشورهای غربی می‌توانند بهترین شرکای خود را از میان کشورهای آسیایی و آفریقایی پیدا کنند. بر این اساس گفته می‌شود که موج جدیدی از استارت‌آپ‌ها در آسیا به راه خواهد افتاد و این به الگوی تجاری بلامنازع در قدیمی‌ترین قاره جهان تبدیل خواهد شد. «رقابت از طریق نو‌آوری‌های مشترک» به بررسی و دلایل موفقیت راهبردهایی که به رشد و توسعه شرکت‌های چند ملیتی چینی انجامیده است می‌پردازد.

چین در میان کشورهایی است که به شدت به این الگوی تجاری علاقه‌مند شده است، زیرا پیشتر اروپا در این زمینه موفق عمل کرده است. به نوشته این فصلنامه کشورها برای اینکه از موفقیت خود در تجارت اطمینان حاصل کنند باید به‌طور دقیق تغییرات را در بازارهای نوظهور رصد کنند. چین به عنوان یک الگوی پیشرو در بررسی بازارها تاکنون توانسته موفقیت‌های کم‌نظیری به دست آورد. به‌عنوان مثال شرکت هوآوی چین اخیرا به طرز شگفت‌انگیزی توانسته به بازارهای اروپایی راه پیدا کند. این شرکت از طریق استراتژی مشارکت نوآورانه با مشتریان و دولت‌ها این موفقیت را به دست آورده است. البته در این زمینه چین تنها نیست و یک رقیب قدرتمند در داخل آسیا دارد و آن هندوستان است.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات