ناگهان موتورسیکلت خودران !

موتورسیکلت‌ها از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که در طول تاریخ خودروسازی پا به پای خودروها در خیابان‌ها حضور داشته‌اند و سیر تحول خاص خود را داشته‌اند و مدل‌های مختلفی از آنها با توانایی‌های گسترده‌ای تولید شده است که امکان رسیدن به سرعت‌های رویایی روی دو چرخ را فراهم می‌کنند. موتور سیکلت‌ها به دلیل حرکت روی دو چرخ و محدودیت در فضای موجود روی وسیله، امکانات کمتری نسبت به خودرو‌ها دارند، اما در بخش موتور و دیگر سامانه‌های حیاتی پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند.

اما در بخش فناوری‌های جدید این محدودیت‌ها باعث نشده است تا سامانه‌های خودران به موتور سیکلت‌ها وارد نشود. سامانه‌های خودران در بخش خودروهای سواری وارد شده‌اند و در سایر بخش‌ها نیز مانند کامیون‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل‌ عمومی هم وارد خواهند شد تا بر‌اساس ادعاهای موجود ایمنی در این بخش‌های حمل و نقلی افزایش پیدا کند. موتورسواری از جمله فعالیت‌هایی است که چالش‌ها و خطرات زیادی را به همراه دارد و راکبان موتور سوار نسبت به خودروهای سواری خطرات بیشتری را در کمین خود می‌یابند از این جهت داشتن سامانه‌های خودران در این وسایل نقلیه چالش‌های بیشتری را به همراه دارد و به عقیده برخی افراد حتی ایده موتورسیکلت‌های خودران غیر ضروری است. مهم‌ترین‌ چالشی که ساخت موتورسیکلت خودران با آن رو به رو است مساله تعادل است. چیزی که در وسایل نقلیه چهارچرخ اصلا مطرح نیست. اما این موضوع باعث نشده تا مهندسان و طراحان موتورسیکلت این فناوری‌ها را نادیده بگیرند و از کنارش به راحتی عبور کنند. یکی از این افراد چارلز بومباردیه است که در قالب همکاری با یک موسسه هندی طراحی صنعتی طرح خود را دنبال می‌کند. چارلز معتقد است که الان وقت آن رسیده تا به خودروهای شهری بیشتر از گذشته فکر کنیم و نیاز افراد امروز را در طرح‌ها و طراحی‌های خود لحاظ کنیم چرا که جامعه امروز نسبت به گذشته تفاوت‌های عمده‌ای دارد و محصولات جدید باید بر اساس نیازهای روز باز طراحی شوند. کاهش نقش انسان در راندن موتور سیکلت از جمله اهدافی است که باعث می‌شود دامنه استفاده از موتور سیکلت در هر شرایط جوی افزایش پیدا کند. برقی شدن این موتور سیکلت‌ها از دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

در مدل مفهومی که چارلز پیشنهاد داده نام ساکلوترون را برای آن انتخاب کرده است. سیستم‌های تعادل خودکار در برخی وسایل برقی مانند روبات‌های دو چرخ و حتی صندلی‌های چرخدار که تنها روی دو چرخ در موازات هم حرکت می‌کنند تجاری‌سازی شده‌اند و مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرند در این مدل مفهومی هم این ویژگی مورد توجه قرار گرفته است. در رابطه با موتورسیکلت‌های خودران کاربران نگرانی‌هایی در رابطه با حفظ تعادل دارند و همچنین به نظر می‌رسد نیاز است تا موتور سیکلت فضای بیشتری برای راکبان خود فراهم کند از این رو این طراح یک اتاقک برای موتور سیکلت در نظر گرفته است تا در کنار راحتی بیشتر کوچک بودن و جا گیر نبودن هم رعایت شود. دراین مدل دو راکب در اتاقکی روبه‌روی هم می‌نشینند که این موضوع باعث می‌شود بر عکس موتور سیکلت‌ها دو نفر تعامل بیشتری باهم داشته باشند و رو‌به‌روی هم می‌نشینند و کنترل موتور سیکلت را به سامانه‌ها و نرم افزارها و سخت افزارهایش می‌سپارند. با استفاده از سیستم ژیروسکوپ تعادل وسیله برقرار می‌شود و می‌توان با خیالت راحت به آن اعتماد کرد. در حال حاضر استفاده از ژیروسکوپ در اندازه‌های کوچک‌تر مانند اسکوترهای برقی به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. چارلز و همکارانش همین فناوری را در مقیاسی دقیق‌تر برای موتورسیکلت توسعه می‌دهند. با استفاده از ژیروسکوپ حفظ تعادل هنگام توقف کامل هم برقرار است و موتور با وجود اتاقک می‌تواند تعادل خود را حفظ کند و تنها روی دو چرخ توقف کامل داشته باشد. استفاده از پیشرانه برقی با توجه به توان بالای موتورهای برقی از جمله خصوصیاتی است که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا توسط موتور سیکلت‌ها موثر باشد. در کشورهایی مانند هندوستان که این طرح رابطه‌ای با آن کشور دارد 80 درصد از وسایل نقلیه موتور سیکلت هستند و بخش قابل توجهی از آلودگی هوا از موتور سیکلت‌ها در شهر‌ها تولید می‌شوند که حضور موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند در کاهش آلودگی شهرهای پرجمعیت در کشورهای در حال توسعه نقش قابل توجهی داشته باشند. برخی افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های سنتی موجود برای راندن موتور سیکلت استفاده کنند؛ چرا‌‌که برخی افراد صرفا به دلیل لذت رانندگی با موتور سیکلت به سراغش می‌روند و با توجه با خودران شدن موتور سیکلت‌ها ممکن است مورد توجه بسیاری از افراد قرار نگیرد. از سوی دیگر وجود سامانه‌های کمکی می‌تواند ایمنی در حرکت روی دو چرخ را افزایش دهد و استفاده از کلاه‌های ایمنی دیجیتال و ارتباط آن با مغز متفکر موتورسیکلت می‌تواند آمار تصادفات این وسیله را کاهش دهد.

ناگهان موتورسیکلت خودران !