«تشکل‌ها» پل ارتباطی بخش‌خصوصی با دولت
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است که منابع طبیعی و ملی در کشور باید حتی‌‌الامکان در داخل کشور فرآوری شوند و درآمد ناشی از آن صرف توسعه شود. محمود نوریان با تاکید بر این که تصور بر این است که معادن می‌توانند کمبود درآمدهای نفتی کشور را برای تامین هزینه‌های جاری دولت پر کنند، افزود: این تصور، یک اشتباه فاحش است. معدن می‌تواند در اقتصاد کشور و اشتغال و توسعه مناطق محروم نقش بسزایی داشته باشد که با سپردن تمامی امور به بخش‌خصوصی فعال این امر محقق می‌شود.
وی درباره نقش تشکل‌ها در ساماندهی بخش معدن تصریح کرد: برای رونق بخش خصوصی آنها نیاز دارند از سوی کانال‌هایی به دولت مرتبط شوند که این امر از طریق تشکل‌ها امکان‌پذیر می‌شود و آنها قادرند خواسته‌های بخش خصوصی و نظرات کارشناسی را برای پیشبرد امور تخصصی ارائه دهند.
وی در همین حال به وضعیت سرمایه‌گذاری در معادن اشاره کرد و گفت: معادن در مناطق محروم واقعند که امکانات زیربنایی در حداقل وجود دارد و یا اصولا فاقد آن هستند. از این رو دولت باید نسبت به آماده کردن زیرساخت‌ها اقدام کند تا سرمایه‌گذاری تسهیل شود همچنین باید سیاست‌های مالی و اقتصادی روشنی از سوی حکومت برای درازمدت اعمال شود.
وی در خصوص مشکلات و چالش‌ها تاکید کرد که مشکلات معدنکاران به عدم زیرساخت‌های مناسب بازمی‌گردد که باید مرتفع شوند.
نوریان تفاوت‌های معدنکاری بخش خصوصی و دولتی را به توانمندی آنها منوط دانست و تصریح کرد: بخش خصوصی توانا می‌تواند در رونق و توسعه معدن نقش بسزایی داشته باشد مانند بعضی از معادن فعلی کشور که بعد از انتقال از بخش دولتی به خصوص سریعا توسعه یافتند و بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کردند. وی افزود: ولی بخش دولتی با توجه به اینکه با معضلات متفاوتی دست و پنجه باید نرم کند و کندی تصمیم‌گیری در آنها نمی‌تواند در شرایط حاضر مفید باشد و دورانی که دولت نقش فعال داشت دیگر به اتمام رسیده است.
نوریان در ادامه با اشاره به تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن توسط شرکت چادرملو و تکمیل زنجیره ارزش از سوی این شرکت، گفت:‌ این شرکت بزرگترین تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن در کشور است و ۴۰ تا ۴۵ درصد کنسانتره موردنیاز کارخانه‌های فولاد کشور توسط این شرکت تامین می‌شود.
وی ادامه داد:‌ علاوه بر این، 3.4 میلیون تن گندله سنگ ‌آهن توسط شرکت چادرملو تولید می‌شود و فاز دوم تولید گندله نیز به زودی با همکاری شرکت غدیر ایرانیان اجرایی خواهد شد، برای اجرای فاز سوم نیز در حال مذاکره هستیم که در نهایت کل تولید کنسانتره چادرملو به گندله تبدیل خواهد شد.
نوریان همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد توسط شرکت فولاد ارفع تولید می‌شود، گفت: ۴۰ درصد سهام این شرکت به چادرملو اختصاص دارد.
وی از راه‌اندازی کارخانه فولاد چادرملو با ظرفیت یک میلیون تن و قابل افزایش به 1.3 میلیون تن در نیمه اول سال آینده خبر داد و گفت: این کارخانه، یکی از مدرن‌ترین شرکت‌های فولاد کشور محسوب می‌شود که 35 درصد ذخیره انرژی خواهد داشت و علاوه بر این، یک واحد مگامدول با ظرفیت 1.6 میلیون تن نیز در سال 95 راه‌اندازی خواهد شد.