نسخه ساماندهی بازار اجاره ویلا

کارشناسان حوزه املاک از وجود یک خلأ مهم در بازار اجاره و خرید و فروش ویلاهای تفریحی در مناطق ییلاقی اطراف پایتخت و سایر مناطق خوش آب و هوا خبر می‌دهند؛ هم‌اکنون هیچ سامانه مرجعی برای اطلاع‌رسانی و مراجعه این گروه از متقاضیان در بازار ملک به منظور انتخاب ویلای موردنظرشان، وجود ندارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، درحالی که از سال‌های پیش تاکنون راه‌اندازی سامانه‌های فایلینگ انواع متنوع املاک شامل مسکونی، تجاری، اداری، زمین و ملک کلنگی و... در فضای مجازی به یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی در بازار ملک تبدیل شده است هم اکنون مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای اطراف پایتخت وهمچنین سایر شهرهای کشور فاقد مرجع مجازی معتبری برای معاملات املاک ویلایی به‌خصوص اجاره ملک ویلایی هستند. بازاریابی برای اجاره ویلا در این مناطق اغلب به شکل سنتی انجام می‌شود و حتی از دایره فعالیت مشاوران املاک دارای مجوز فعالیت در همان مناطق نیز خارج شده و در اختیار دلالان ناشناس و غیرمجاز قرار دارد.

هم‌اکنون عمده متقاضیان اجاره ویلاهای تفریحی در اطراف شهر تهران و سایر مناطق ویلایی از جمله شهرهای شمال کشور هیچ مرجع معتبری برای بازدید از فایل‌های متنوع و کسب اطلاع از نحوه اجاره و سطح قیمت‌ها ندارند، این در حالی است که سامانه‌های مجازی بازاریابی املاک هم اکنون به یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین انواع روش‌های دسترسی متقاضیان به انواع متنوع و انبوه فایل‌های فروش و اجاره ملک تبدیل شده‌اند. هم اکنون در شهر تهران وسایر شهرهای کشور به‌خصوص کلان‌شهرها تعداد زیادی سامانه مجازی برای معرفی فایل‌های پیشنهادی مالکان به متقاضیان در بازار مسکن وسایر گروه‌های متنوع و مختلف املاک وجود دارد اما تاکنون هیچ مرجع کامل و قابل اتکایی برای مراجعه و استفاده متقاضیان اجاره یا خرید ویلاهای تفریحی در مناطق مختلف ایجاد نشده است.

هر ساله تقریبا در تمام فصول سال از جمله فصل بهار و تابستان تعداد زیادی از پایتخت‌نشینان و سایر شهروندان کلان‌شهرها متقاضی اجاره ویلا در اطراف پایتخت یا شهرهای خوش و آب و هوای حومه کلان‌شهر محل سکونت خود می‌شوند بدون آنکه به مرجع معتبری برای انتخاب ویلای مناسب و اطلاع از سطح منطقی قیمت‌ها در این بازار دسترسی داشته باشند. به عبارت دیگر بازار اجاره ویلاهای تفریحی در اطراف پایتخت و برخی دیگر از کلان‌شهرهایی که الگوی زندگی شهروندان آنها مانند پایتخت نشینان به سمت اجاره ویلاهای تفریحی در مناطق خوش آب و هوای اطراف برای مدت چند روز تمایل دارد، هم اکنون به غیررسمی‌ترین شکل خود در مناطق ییلاقی از سوی بومیان و دلالان ناشناس و غیرمجاز این مناطق، اداره می‌شود.

کارشناسان حوزه املاک می‌گویند: علاوه بر اینکه نبود چنین سامانه مرجع و کاملی منجر به انصراف بسیاری از متقاضیان اجاره ویلا در مناطق ییلاقی یا سردرگمی آنان در بازار ملک این مناطق می‌شود، به لحاظ موضوعات امنیتی و اقتصادی نیز نبود چنین مرجع کاملی منجر به بروز ضرر و زیان‌های مختلف از جهات متفاوت است. عدم دسترسی به چنین سامانه‌ای علاوه بر آنکه هم اکنون به معنای غفلت از یک ظرفیت بسیار مهم برای اشتغال‌زایی میان مشاوران املاک و واسطه‌های ملکی است، آسیب‌های مختلفی را متوجه بازار این نوع املاک می‌کند.

نااطمینانی‌های مطرح درخصوص موضوعات امنیتی و عدم نظارت بر این‌گونه معاملات در بازار ملک از یک طرف، قیمت‌گذاری‌های غیرمنطقی و غیرمتناسب با ارزش واقعی ویلاها و برخورد سلیقه‌ای مالکان ویلاها در ایام مختلف سال برای تعیین اجاره بهای ویلاها و عدم امکان نظارت بر سایر مسائل مربوط به این گروه معاملات، از جمله رعایت استانداردهای استقرار مسافر، مهم‌ترین آسیب‌هایی است که در نتیجه فعالیت دلالان غیررسمی و بدون مجوز در بازار اجاره ویلا وجود دارد. هم اکنون تعداد قابل‌توجهی از پایتخت‌نشینان ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری برای خرید ویلا در مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا، یک یا چند بار در سال متناسب با زمان و بودجه در اختیار خود برای چند روز ویلاهای تفریحی اطراف پایتخت(همچون محدوده‌های دماوند، کردان، لواسان و...)را اجاره کنند اما عدم دسترسی آنان به مرجع جامع و سامانه معتبر اطلاع‌رسانی برای معرفی انواع فایل‌های قابل اجاره و عرضه شده به بازار این گروه املاک، موجب می‌شود عملا برخی از این افراد موفق به اجاره ویلای دلخواه خود نشده یا این ویلاها با قیمت‌های غیرمنطقی به آنها اجاره داده شود.

کارشناسان حوزه املاک معتقدند هم اکنون یک ظرفیت مهم دربازار اجاره ویلاهای تفریحی وجود دارد؛ به این صورت که مشاوران املاک و دلالان مجاز به فعالیت در بازار ملک می‌توانند پس از کسب مجوزهای لازم برای ایجاد سامانه فایلینگ ویلاهای تفریحی، فهرست کاملی از این گروه املاک را در سامانه خود در اختیار متقاضیان قرار دهند و با استفاده از این ظرفیت، میزان درآمد خود را افزایش دهند و از سوی دیگر، بازار نابسامان فعلی در حوزه املاک ویلایی را نیز به نحو منطقی سازماندهی کنند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز با تایید این موضوع به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: نبود سامانه معتبر و مرجع برای فایلینگ ویلاهای اجاره‌ای در مناطق خوش آب و هوای اطراف پایتخت و سایر مناطق ییلاقی به‌خصوص شهرهای شمالی کشور از سال‌های گذشته تاکنون منجر به ایجاد نابسامانی‌های زیادی در بازار املاک این مناطق شده است.

حسام عقبایی افزود: این در حالی است که بازار اجاره ویلا در این مناطق یک ظرفیت بسیار بزرگ برای فعالیت مشاوران املاک و واسطه‌های مجاز به فعالیت در بازار ملک محسوب می‌شود که می‌تواند حاوی یک اثر مثبت سه سویه برای مشاوران و متقاضیان اجاره این واحدها و بعضا مالکان ویلاهای اجاره‌ای باشد. وی تاکید کرد: عدم وجود چنین مرجع معتبر و مجازی موجب شده هم اکنون متقاضیان اجاره ویلا در این مناطق، در معرض مشکلات امنیتی، عدم رعایت استانداردهای استقرار در محیط‌های ویلایی از سوی مالکان و سطح غیرمنطقی و متغیر قیمت‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای در این مورد و موارد دیگر باشند. ضمن اینکه در بسیاری موارد هرگز موفق به یافتن ویلای موردنظر خود نمی‌شوند.

عقبایی با بیان اینکه از در خواست مشاوران املاک مجاز برای راه‌اندازی سامانه‌های مجازی معتبر برای فعالیت در بازار اجاره املاک ویلایی استقبال می‌کنیم، گفت:لازم است با هماهنگی تمام ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه همچون اتحادیه مشاوران املاک، سازمان اماکن، اتحادیه هتل‌داران و مهمان پذیران و همچنین سازمان ایرانگردی و جهانگردی، دبیرخانه مشترکی برای رسیدگی به این وضعیت و ساماندهی بازار اجاره ویلا در مناطق ویلایی ایجاد شود و نظارت تام و تمامی بر فعالیت دلالان، مالکان وحتی متقاضیان اجاره ویلا در این بخش از بازار ملک اعمال شود. وی همچنین تاکید کرد:علاوه بر آنچه گفته شد، نظارت بر بازار اجاره ویلا در مناطق ییلاقی، همچنین موجب ایجاد ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت مشاوران املاک دارای مجوز در مناطق خوش آب و هوا و همچنین دسترسی محققان به یک مرجع آماری و عملیاتی برای رصد رفتار متعاملان در بازار اجاره ویلاهای تفریحی می‌شود. عقبایی افزود: راه‌اندازی سامانه فایلینگ ویلاها از این جهت هم مفید است که امکان دسترسی به آمار مربوط به حجم سفر، تفکیک متقاضیان اجاره ویلا از متقاضیان ورود به هتل‌ها و همچنین اطلاعات مورد نیاز به منظور برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری در مناطق مختلف را فراهم می‌کند.