آینده بخشی از کشورهای آفریقایی روشن‌تر است
نگار حسینی تصور معمول بر آن است که مردم کشورهای آفریقا حال و روز خوشی ندارند. فقر، جنگ‌های داخلی، بیماری‌های تاق و جفت، نبود آموزش و بهداشت به‌عنوان مهم‌ترین شاخص‌هایی که می‌تواند وضعیت معاش مردم در هر جای جهان را تحت‌تاثیر قرار دهد، در بیشتر کشورهای این قاره تمام و کمال دیده می‌شود. در سال‌های اخیر وضعیت تعدادی از کشورهای آفریقا اندکی بهتر شده‌ است و این موجب شده است شهروندان آنها نگاه مثبت‌تری به آینده داشته باشند.
در نهایت بررسی‌ها نشان می‌دهد نگاه مردم آفریقا به زندگی شان از نگاهی که جامعه جهانی به آنها دارد، واقع‌بینانه‌تر است. در واقع بر اساس آمارهای به دست آمده مردم بخش قابل‌توجهی از آفریقا معتقدند آینده روشن‌تر در پیش رو دارند. موسسه گالوپ از سال ۲۰۰۷، شرایط ۱۲ کشور آفریقایی را مورد بررسی قرار داده است. وضعیت معاش شهروندان کشورهای زیمبابوه، سنگال، نیجر، کامرون، آفریقای جنوبی، کنیا، موریتانی، نیجریه، تانزانیا، اوگاندا، چاد و غنا مورد بررسی قرار گرفته است.
این بررسی‌ها نشان می‌دهد که هفت کشور از این تعداد، از زمانی که این بررسی‌ها آغاز شده است نسبت به آینده امیدوارتر شده‌اند. برای پنج کشور باقیمانده از این لیست 12 کشوری، آینده کماکان تیره‌و‌تار و بلکه ناخوشایندتر از زمانی است که تحقیقات برای نخستین بار انجام شده است. بین سال‌های 2007 تا 2014، نرخ معاش در زیمبابوه بیش از گذشته بالا رفته و در مورد غنا بیش از گذشته افت کرده است.
آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که در صحرای آفریقا ۴۰ درصد از جمعیت را بالای ۱۵ ساله‌ها تشکیل می‌دهند. این بدان معنا است که جوانان جمعیتی در حدود ۳۰۰ میلیون نفر از این کشورها را به خود اختصاص داده‌اند. در هریک از این دوازده کشور مورد بررسی، محققان گالوپ از مردمی که در تحقیق شرکت کرده بودند خواستند بر اساس معیارهای تعیین شده، بگویند که طی ۵ سال آینده وضعیت معاش خود را چگونه ارزیابی می‌کنند. در این معیارها، عدد صفر نشان‌دهنده بدترین شرایط و عدد۱۰ نشان‌دهنده بهترین شرایطی بوده است که شهروندان کشورهای مذکور از آنها استفاده و شرایط آینده خود را با آن ارزیابی کرده‌اند.
در جایی که نرخ زندگی آینده شهروندان زیمبامبوه بیشترین بهبود را از سال 2007 به بعد نشان می‌دهد، نیجریه‌ای‌ها بیشترین میزان خوشبینی را در سال 2014 گزارش کرده‌اند. میانگین نرخ وضعیت آینده زندگی شهروندان نیجریه، 9/ 7 بوده است. این در حالی است که کمترین میزان نرخ وضعیت معاش آینده را شهروندان تانزانیا به دست داده‌اند.
کامرون و نیجریه باثبات‌تر به‌نظر می‌رسند
با در نظر گرفتن آمارهای سال گذشته میلادی، شهروندان غرب آفریقا میزان بیشتری از ثبات را در میان کشورهای این منطقه تجربه کرده‌اند. آمارهای قدیمی‌تر یعنی مربوط به 6 سال گذشته نشان می‌دهد که این عده در آن سال‌ها به نسبت دیگر جمعیت مورد بررسی نسبت به آینده شرایط خود مثبت‌اندیش‌تر بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال 2007، شهروندان کشور غنا بالاترین نرخ وضعیت معاش در آینده را در میان دوازده کشور آفریقایی مورد بررسی به خود اختصاص داده بودند. نرخ وضعیت معاش آینده در میان شهروندان این کشور در آن سال در حدود 1/ 8 بوده است، اما از آن تاریخ به بعد، نرخ معاش آینده در این کشور پایین آمده است. نرخ معاش آینده شهروندان غنا در سال 2014، معادل 9/ 0 واحد کمتر از چیزی است که در سال 2007 گزارش کرده بودند. این کشور در میان این دوازده کشور مورد بررسی بیشترین کاهش نرخ معاش آینده را داشته است. به‌نظر می‌رسد در مورد کشور کامرون نیز میزان زیادی از ثبات را می‌توان دید. در این کشور میانگین نرخ معاش آینده گزارش شده در سال 2007 در حدود 6 بوده است. در سال 2007، ارزیابی نرخ معاش آینده کشورهای ساحل آفریقا؛ یعنی چاد، موریتانی، نیجر و سنگال نشان می‌داد که میانگین این نرخ در این کشورها در حدود 3 بوده است. تا سال 2014 موریتانی، نیجر و سنگال توانستند به میزان قابل‌توجهی نرخ معاش آینده در میان شهروندانشان را افزایش دهند و تلاش کنند این میزان در حدود 3 باقی بماند. چاد در میان این چهار کشور بیشترین میزان نوسان در نرخ معاش شهروندان را نشان داده است. در حال حاضر در میان شهروندان این کشور در مقایسه با یازده کشور مورد بررسی دیگر، کمترین میزان خوشبینی به آینده دیده می‌شود. در منطقه شرق آفریقا، شهروندان کشورهای کنیا و اوگاندا کمابیش میزانی از نرخ معاش را گزارش کرده‌اند که در گذشته اعلام کرده بودند. برای شهروندان تانزانیا اما تغییر چندانی در آمارها دیده نمی‌شود.